Byggahus.se
peternicklas skrev:
Jo det stämmer, har vi bevis för i USA. Men de vinster som bankerna gör just nu så är nog inte risken så stor.
Byggsektorn är en drivande motor för vår industri och det kan slå tillbaka om den bromsas för mycket. Sen kan man ju undra hur mycket luft det är inom bostadsmarknaden.
Ett problem är väl att bankernas miljardvinster inte stannar inom företaget utan dräneras med aktieutdelning så fort som möjligt. Varför öka likviditeten när ändå staten går in och bailar ut en om det går åt helvete? Nej, återbetalning eller förstatliga andelen som bailas så ska du se att bankerna minskar aktieutdelningen. Jag tror ingen bank vill sitta med staten som 51%-iga ägare.

JBa skrev:
Det där med att nyproduktionen driver upp priserna har jag tydligt sett i mitt område där jag bor. Fram till för ett år sen låg prisökningarna stadigt som resten av omgivande områden. Sen släpptes priserna och bokningarna för ett mindre område med nyproduktion och direkt stack priserna på befintliga objekt till nivåerna som nyproduktionen. Bara det att nyproduktionspriserna ju är ett gissat marknadsvärde för bostaden när den väl är klar, dvs 1-2 år efter bokning och försäljning.
Priserna på nyproduktion brukar vara bra jämfört med begagnade lägenheter.
Problemet ligger i att det finns inget system som förhindrar att en person bokar en eller flera lägenheter och sedan säljer dem dyrare innan ens huset är byggt.
Då kan man ställa sig frågan bygger man för att folk ska ha någostans att bo eller för att människor ska göra pengar.
Idag tar köpare så låg risk som möjligt, behöver knappt betala lägenheten pengarna är bara och vänder på kontot på tillträdesdagen.

Om syftet med kravet är att minska skuldbördan så bör man agera på bla spekulationssköp, det räcker inte med amorteringskrav.

Det ska bli spännande att se vad som händer med bostadsmarknaden och Aktiebolaget Sverige!
Risken är att man utlöser ett haveri.
Om folk har låt säga 10000kr att bo för idag och det går i sin helhet till räntekostnader.
Imorgon har man då låt säga bara 7000 till räntekostnad och 3000 till amortering.Det borde innebära att räntekostnaden måste ner med 3000kr och räntan som sådan kan inte sjunka mao priset måste ner i motsvarande mån.
Går inte priset ner sjunker konsumtionen med 3000kr/månaden istället och riskerar att utlösa en lågkonjunktur.....
Fredrik

Noseone skrev:
När räntan va hög för 25 år sedan va inflationen oxå mycket mycket högre än idag. Sen är det nog mer byggföretagen som styr hur mycket det byggs inte staten.
Nja, staten har väl ett ganska stort finger med i spelet vad det gäller byggregler och bygglov. Idag är vissa regler helt löjliga och att få bygglov för flerfamiljshus tar ofta år och kostar vansinniga summor...

Fredrik Å skrev:
Det ska bli spännande att se vad som händer med bostadsmarknaden och Aktiebolaget Sverige!
Risken är att man utlöser ett haveri.
Om folk har låt säga 10000kr att bo för idag och det går i sin helhet till räntekostnader.
Imorgon har man då låt säga bara 7000 till räntekostnad och 3000 till amortering.Det borde innebära att räntekostnaden måste ner med 3000kr och räntan som sådan kan inte sjunka mao priset måste ner i motsvarande mån.
Går inte priset ner sjunker konsumtionen med 3000kr/månaden istället och riskerar att utlösa en lågkonjunktur.....
Fredrik
Oavestt bostadsbrist och efterfrågan så kommer man inte ifrån det du skriver.
Det kommer ske frågan är bara när.

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Att betala bort lånen innan pensionen har för mig inget att göra med att lämna efter sig pengar åt folk och fä när jag dör.

Jag gör det för min egen skull. Om jag inte har några lån kvar när jag går i pension kan jag bo billigt och leva gott.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Betala av lånen är en utopi för oss Stockholmare.
Prova att amortera 3-4 000 000 på 30 år med barn och 2 normala inkomster.
Det funkar om man bor på landet och har 1 miljon i skuld
Fredrik

Fredrik Å skrev:
Betala av lånen är en utopi för oss Stockholmare.
Prova att amortera 3-4 000 000 på 30 år med barn och 2 normala inkomster.
Det funkar om man bor på landet och har 1 miljon i skuld
Fredrik
Normala inkomster för någon med så stora lån, vad är det? 27k/mån netto per person i snitt över 30 års-perioden, typ? Vild gissning från någon som inte bor i Stockholm :)

Isf har man iaf 54k/mån att fördela på olika saker. Ungefär 19k/mån behöver gå till ränta+amortering för att betala av 4 miljoner med 4% ränta på 30 år.

Det är väl inte omöjligt, utan snarare en prioriteringsfråga?

Om man inte har råd med det, hur göra man om räntan går upp till 6% och man måste betala 20k / mån bara i ränta?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Normala inkomster för någon med så stora lån, vad är det? 27k/mån netto per person i snitt över 30 års-perioden, typ? Vild gissning från någon som inte bor i Stockholm :)

Isf har man iaf 54k/mån att fördela på olika saker. Ungefär 19k/mån behöver gå till ränta+amortering för att betala av 4 miljoner med 4% ränta på 30 år.

Det är väl inte omöjligt, utan snarare en prioriteringsfråga?

Om man inte har råd med det, hur göra man om räntan går upp till 6% och man måste betala 20k / mån bara i ränta?
Nu är ju medelinkomsten i Stockholm dryga 24.000 kr per månad BRUTTO så en familj som har 27.000 kr x 2 netto är en väldigt "rik" Stokholmsfamilj!

Amorterar minimum om jag amoretera 2,4,6 tusen i månaden gör varken till eller från på månadskostnaden, och jag kommer nog sälja någon dag för att byta bostad, men om målet var att bo kvar tills man faller av pinn så hade jag nog satsat på att betala av det helt eller delvis på något sätt.

4 000 000 är ingen hög belåning. En ordinär villa kostar mellan 5-6 millar ute i förort.
Det finns någon konstig "sanning" att Stockholmare har vansinnigt höga löner och att vi inte har några transportkostnader osv osv.
Sanningen är nog att vi har mindre att röra oss med när alla fasta avgifter är betalda än övriga i vårt land...

Redigerat:
anders07 skrev:
Nu är ju medelinkomsten i Stockholm dryga 24.000 kr per månad BRUTTO så en familj som har 27.000 kr x 2 netto är en väldigt "rik" Stokholmsfamilj!
Vad är medellånet? Knappast fyra miljoner.

Men ok, då har man 38k/mån gemensamt idag (jag höftade ju inkomst över de kommande 30 åren), om man mot förmodan då har 4 miljoner i lån behöver man lägga hälften av inkomsterna på lånet för att betala av det. Det verkar blodigt men är fortfarande en prioriteringsfråga.

Fredrik Å skrev:
4 000 000 är ingen hög belåning. En ordinär villa kostar mellan 5-6 millar ute i förort.
Det finns någon konstig "sanning" att Stockholmare har vansinnigt höga löner och att vi inte har några transportkostnader osv osv.
Sanningen är nog att vi har mindre att röra oss med när alla fasta avgifter är betalda än övriga i vårt land...
De flesta har inte köpt hus de senaste 10 åren. Det är viktigt att komma ihåg. Vi som köpt efter de senaste årens uppgång är en väldigt liten del av befolkningen.

Och ja, i regel så är man "rikare" givet samma jobb på annan ort än Stockholm, såg beräkningar på det en gång :)

Nu räknade du bort dig stefancrs 2 personer med 24000 i lön har ungefär 33 000 netto.
7000 i räntekostnader/månad minst och sen 11100 i amotering/månad.
Det ger 18000 i boendekostnad vid 4% ränta. Nu har jag iof inte räknat med att räntan sjunker i takt med amorteringen men det är väldigt små pengar de första 10 åren....
15000 kvar att leva på för en familj med 4 personer är nog precis att det går runt och då finns det inget kvar för underhåll osv .

Redigerat:
Fredrik Å skrev:
Nu räknade du bort dig stefancrs 2 personer med 24000 i lön har ungefär 33 000 netto.
7000 i räntekostnader/månad minst och sen 11100 i amotering/månad.
Det ger 18000 i boendekostnad vid 4% ränta. Nu har jag iof inte räknat med att räntan sjunker i takt med amorteringen men det är väldigt små pengar de första 10 åren....
15000 kvar att leva på för en familj med 4 personer är nog precis att det går runt och då finns det inget kvar för underhåll osv .
Sorry, kollade på https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/ som säger att man har ungefär 19k/mån kvar efter skatt. http://www.lonestatistik.se/lon-efter-skatt.asp säger samma sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.