Byggahus.se
heimlaga skrev:
Vad behöver du ha hans byggnader på kartan för? Det enda du behöver är tomtkartor som har avståndet mellan hörnpunkterna utskrivet och ett bra 50 meters stålmåttband. Det kvittar var hans byggnader står på hans tomt och om han har byggnadstillstånd. Du med det att göra så länge han är på sin mark!
Om hans vedskjul råkar stå långt in på din tomt så beror det på att han inte visste var gränsen gick då han byggde. Då kan du lämpligen begära en gräsklippning i året som arrende eller så flyttar ni skjulet tillsammans in på hans tomt. Problemet löst.

Varför tar det emot att ses och mäta tillsammans? Heldre en dags plåga tillsammans än 50 års plåga på varsin sida av en omstridd rågräns.
Mät båda tillsammans inför vittnen ur bådas familjer och mät från båda hållen både från hans kända hörnpunkter och från dina. Rimligtvis kommer ni att få det att stämma inom en halvmeter.

Vi har också ett sånt där oklart tomthörn. Vägen blev uträtad utan lantmäteriförrättning någon gång på 60-talet så vi äger mark på andra sidan vägen men grannens tomt bröts ut efter det och hans tomtkarta visar att han äger ända till vägen och han köpte tomten i god tro. Vi sköter den lilla jordplätten gemensamt och ingen har varken nytta eller skada av det och nästa gång det blir lantmäteriförrättning i närheten så kommer han att köpa jordbiten av oss enligt lantmätarens opartiska värdering och så kommer lantmätaren att minska vår tomt så den når till vägmitten.

Gör inte livet så förbannat svårt för dig själv!
Någonsin hört om att det ska vara en viss distans mellan byggnader pga brandskyddsskäl? Och att byggnader i tomtgräns faktiskt påverkar TS framtida byggnadslov (= värdet på fastigheten)? Inte? Nu vet du det.

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
....Men vi måste ses och mäta tillsammans vilket tar emot.
Det är just därför du ska anlita/köpa tjänsten av kommunen eller LM. Att själva tillsammans med en motpart i ett infekterat läge tolka en över 70 år gammal karta rätt där det högst troligt - som du själv också säger - saknas en hel del av de tvistiga byggnaderna och troligen också en del annat, är inga bra förutsättningar.
Du hade hittat ett gränsrör till som talade till din fördel. Men du misstänkte ju innan att de hade flyttats ? Vänd på det - nu kanske din granne kommer misstänka det.

LM hänvisar kanske dig till kartan, men de själva har oftast helt andra metoder och instrument för att gränsbestämma. Självklart har kommunen också möjligheter, i synnerhet som det verkar finnas gränsrör.

Enda raka är att se till att få dit någon opartisk och kunnig som fastställer gränsen.

Redigerat:
MissAnpassad skrev:
Någonsin hört om att det ska vara en viss distans mellan byggnader pga brandskyddsskäl? Och att byggnader i tomtgräns faktiskt påverkar TS framtida byggnadslov (= värdet på fastigheten)? Inte? Nu vet du det.

Ja jag vet men jag har varit inblandad i tillräckligt många fejder i den här byn för att tänka litet längre än näsan är lång.

Trådstartaren har förklarat att han tänker använda marken som infart till garaget och då bygger han väl rimligtvis ingenting på den?
Trådstartaren har också förklarat att han tänker vara fast bosatt på sin fastighet. Det exakta värdet på fastigheten har ingen betydelse när man en gång äger den. Då räcker det med att man vet värdet någonting ditåt och jag kan inte tro att grannens vedskjul som påverkar området man använder som infart kan sänka värdet en halv miljon kronor.
Med andra ord lider han för tillfället ingen skada.

Skulle trådstartaren ha förklarat att han tänker bygga ett garage och att grannens svartbyggda vedskjul vid tomtgräns är ett hinder för byggnadslov då hade det varit en helt annan sak. Skulle jag hamna i det läget skulle jag givetvis sätta hårt mot hårt men när folk svartbygger utan att jag lider verklig skada så kvittar det för mig.

Svartbyggen finns på så gott som varenda tomt här i trakten....... Här i Österbotten är det en medborgerlig plikt att visa myndigheterna att vi inte tar dem på allvar. Man behöver göra det i en demokrati. Annars tar myndigheterna makten i landet.

• Gilla
jonko och 3 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Ja jag vet men jag har varit inblandad i tillräckligt många fejder i den här byn för att tänka litet längre än näsan är lång.

Trådstartaren har förklarat att han tänker använda marken som infart till garaget och då bygger han väl rimligtvis ingenting på den?
Trådstartaren har också förklarat att han tänker vara fast bosatt på sin fastighet. Det exakta värdet på fastigheten har ingen betydelse när man en gång äger den. Då räcker det med att man vet värdet någonting ditåt och jag kan inte tro att grannens vedskjul som påverkar området man använder som infart kan sänka värdet en halv miljon kronor.
Med andra ord lider han för tillfället ingen skada.

Skulle trådstartaren ha förklarat att han tänker bygga ett garage och att grannens svartbyggda vedskjul vid tomtgräns är ett hinder för byggnadslov då hade det varit en helt annan sak. Skulle jag hamna i det läget skulle jag givetvis sätta hårt mot hårt men när folk svartbygger utan att jag lider verklig skada så kvittar det för mig.

Svartbyggen finns på så gott som varenda tomt här i trakten....... Här i Österbotten är det en medborgerlig plikt att visa myndigheterna att vi inte tar dem på allvar. Man behöver göra det i en demokrati. Annars tar myndigheterna makten i landet.
Har TS en 9 meter bred bil?

Trevligt för er att ni gillar att bryta mot lagen, Österbotten är ju tydligen inte någonstans man vill bo. Själv respekterar jag andras egendom, det har alltid gynnat grannsämjan.

Och berätta gärna hur fastighetens värde inte påverkar framtida lån dagen taket blåser av i en storm. Det ska bli riktigt spännande att läsa den sagan. :wow:

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Är det inte vettigast as TS först klargör vart gränsen går och sedan iscensätter gällande rgeler med avstånd osv ovs. Därefter kan man sluta avtal/servitut efter överenskommelse med grannar.

Det här med "förr i tiden" och grannsämja är väl på nåt vis andrahandssortering? ALLA bör ha respespekt för mitt och ditt, då brukar saker och ting flyta ganska smärtfritt.

• Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Om begreppet "mitt" som man givetvis bör bevaka utvidgas till att innefatta allt som andra fastighetsägare gör på sin egen mark och som möjligen kan sänka värdet på den egna fastigheten någon tusenlapp då hamnar man väldigt snabbt i en evig grannfejd som får Kubakrisen att framstå som en mysig idyll.

Som svar på MissAnpassads sista fråga skulle jag kunna berätta en del om hur det går till när pengarna tryter och man tvingas ty sig till diverse mer eller mindre gråsvarta extraknäck och naturainkomster som man givetvis måste pyssla med på den egna tomten....... och då gäller det att ha goda grannar som inte tittar på sista decimalen i sina fastighetsvärderingar. Då är deras tystnad det enda som står mellan en själv och personlig konkurs.
Den förmånen är värd 1000 gånger mer i en krissituation som den MissAnpassad beskriver än möjligheten att låna litet mer på den egna fastigheten.
Det var sådana situationer jag syftade på då jag skrev om att pissa i eget bo.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Och berätta gärna hur fastighetens värde inte påverkar framtida lån dagen taket blåser av i en storm. Det ska bli riktigt spännande att läsa den sagan. :wow:
Vi har inga stormar så starka så att taket blåser av i Finland. Och behöver man ta lån för att byta tak får man börja fundera på om man gjort några felsteg i livet.

S
Jag fattar fortfarande inte varför grannens carport är intressant för dig? Det gör hela ditt resonemang väldigt suspekt. Resten förstår jag till största delen.

Fråga... vad är det du vill få ut av det här? Vill du att han ska ta bort sitt vedskjul? Annars är det väl bara att asfaltera och vara glad sålänge gubben klipper gräset åt dig.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Har ingen lust att bli mer osams med honom, men tyvärr verkar han vara en riktigt jobbig gubbe som anser att det han och tidigare ägare haft som överenskommelse, gäller för all framtid.
Tack! :x
Han verkar inte vara en jobbig gubbe. Du verkar vara en jobbig gubbe!
Min åsikt är att du köper ju ett hus med tomt och tillhörande grannar och tillhörande byggnader. Sen kan du ju inte komma och börja gnälla på grannarna, husen står ju där dom står!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Kommunen här har ingen som gör utmätningar och de har ingen karta. Det är mycket som skiljer mellan olika kommuner. Där med inga givande tips.
Det som kostar 600 hos någon kan nog kosta 10ggr dubbla minst hos någon annan.
Jag mejlade lm idag och undrade om de fått in fel mejladress. Fortf inget svar.
När du köpte fastigheten så måste du väl förstått att gränserna var diskutabla. Du har ju inte sett alla gränspinnar och kartorna gamla. Du har ju undersökningsplikt.
Jag förmodar att du redan vägt in det i kalkylen och betalt fastigheten därefter.
Så kostnad för gränssättning får du tillbaka den dag du säljer fastigheten och är mer att betrakta som investering än kostnad.
Bra grannsämja är bra för både hälsa och värde så satsa på en en gränssättning är mitt råd.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ammmi skrev:
Han verkar inte vara en jobbig gubbe. Du verkar vara en jobbig gubbe!
Min åsikt är att du köper ju ett hus med tomt och tillhörande grannar och tillhörande byggnader. Sen kan du ju inte komma och börja gnälla på grannarna, husen står ju där dom står!
Det vore onekligen intressant om denna man fick göra sig hörd här på forat.....

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Det behövs en "gränsbestämning" för min tomt. Finns ingen måttutsatt karta. Bara "arealkarta" utan mått.
Däremot finns måttbestämd karta för grannens tomt och den väntar jag nu på.
Där kan jag även mäta ut min egen gräns.
Den kartan gäller än idag för grannens tomt och kommer visa om vedskjulet står på min mark!
Hur mäter du ut din tomt från grannens karta? Finns det några gränser utmarkerade? Kan du pricka in eventuella befintliga gränsmarkeringar i din karta du postat tidigare?

Redigerat:
timmelstad skrev:
Hur mäter du ut din tomt från grannens karta? Finns det några gränser utmarkerade? Kan du pricka in eventuella befintliga gränsmarkeringar i din karta du postat tidigare?
Man skall också ha i minnet att denna karta - när den dyker upp - är över 70 år gammal och TS har själv redan nämnt att många av dagens byggnader troligen inte ens finns med på den. Och om de finns - ligger de exakt rätt ? Upplagt för diskussioner. Det är ju inte heller någon "rättighet" att få klampa in på sin grannes tomt och mäta....

Om nu syftet är att fastställa sin egen tomts gränser (vilket varje fastighetsägare borde ha koll på) så finns bara ett alternativ under dessa förutsättningar - anlita dem som sysslar med detta (och som har ytterligare medel och metoder) och fixa till en registrerad, seriös karta över den egna fastigheten.

Sedan kan man ev. agera utifrån det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Väldigt mycket anklagelser mot TS, som jag finner märkliga. Det är väl rätt naturligt, om man vill göra garage av sitt förråd, med den placeringen, att vilja ha dörren på kortsidan och infart därifrån, särskilt som et hörnet ändå blir "dött" annars, så att reda ut exakt var tomtgränsen går så att man kan asfaltera på rätt ställe är ju i högsta grad väsentligt.

Däremot bör man ju inte försöka mäta själv, det bör kommunen eller LM göra, som är neutrala, annars kommer misstänksamheten att kvarstå från båda sidor.

Man bör också tänka på att inte sätta upp staket/plank/häck så att grannens eventuella underhåll av vedboden inte förhindras, för att undvika ytterligare bråk i framtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.