4 211 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Fog i regel till sexkantigt tak..?
Detta kanske är fel avdelning, men misstänker att rätt expertis borde hänga här..
Jag vill på smartaste sätt få i hop tre reglar som ska utgöra stommen för takstolar till ett
litet sexkantigt lusthus.

Någonstans har jag en liten bok med massor av olika varianter på hur olika fogar kan göras,
men jag kan inte hitta den.
Att sitta o rita i Cad programmet tar oftast längre tid än att pröva på riktigt.
Dessutom är det mycket roligare att kela med träbitar än datorn.
Så, femton minuter senare är detta vad jag lyckades "skissa" mig fram till med en liten såg o stämjärn.

Det funkar ju, och konstruktionen borde bli tillräckligt stark.
Men någonstans är detta ju geometri och jag tycker att det kanske borde finnas en elegantare lösning?
För att förtydliga: med elegant menar jag något enklare sätt att såga det hela på?
Jag vill på smartaste sätt få i hop tre reglar som ska utgöra stommen för takstolar till ett
litet sexkantigt lusthus.

Någonstans har jag en liten bok med massor av olika varianter på hur olika fogar kan göras,
men jag kan inte hitta den.
Att sitta o rita i Cad programmet tar oftast längre tid än att pröva på riktigt.
Dessutom är det mycket roligare att kela med träbitar än datorn.
Så, femton minuter senare är detta vad jag lyckades "skissa" mig fram till med en liten såg o stämjärn.

Det funkar ju, och konstruktionen borde bli tillräckligt stark.
Men någonstans är detta ju geometri och jag tycker att det kanske borde finnas en elegantare lösning?
För att förtydliga: med elegant menar jag något enklare sätt att såga det hela på?
Redigerat:
Jag tycker det ser bra ut! En 120 graders jigg på bordsågen underlättar nog sågandet en del, se här https://youtu.be/aa6cYgxLMkE (han kommer till själva fogen efter nån minut). Den heter three way lap joint på engelska, kanske lättare att hitta mer info med det som sökning.
Snyggt, men det blir lite material kvar på reglarna som skall bli takstolar. Reglarna skall ta upp dragkraften som bildas när taket belastas med takets egenvikt och snö. Håller det, vet ej, krävs lite räknande...
Kan du förstärka med wire eller bandstål dolt ovan balkarna?
Kan du förstärka med wire eller bandstål dolt ovan balkarna?
Tack Ola!
Jag sökte på 3way lap joint men tyckte mest jag fick upp bilder på massa hörnfogar.
Men hittar klart mer nu när jag vet var jag ska leta. Ska kolla länken.
@ kilensnickaren, Jag tar till mig av dina funderingar. Det som inte framgår av min skiss är att det inte är
Fråga om riktiga lusthus, utan det är mer utställningsmontrar, visserligen utomhus, men de kommer bli lättare/ klenare än en riktig byggnad.
Tack för era synpunkter!
Jag sökte på 3way lap joint men tyckte mest jag fick upp bilder på massa hörnfogar.
Men hittar klart mer nu när jag vet var jag ska leta. Ska kolla länken.
@ kilensnickaren, Jag tar till mig av dina funderingar. Det som inte framgår av min skiss är att det inte är
Fråga om riktiga lusthus, utan det är mer utställningsmontrar, visserligen utomhus, men de kommer bli lättare/ klenare än en riktig byggnad.
Tack för era synpunkter!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Eller en rundel plywood, eller två.
Protte
Protte
Liknande trådar
-
Vad blir bäst.Jag vill täta på altanen , de är mellan trä och plast, 1mm till 2mm. Är utefog de bästa, eller vilket är de?
Byggmaterial & Byggteknik -
Regelverk till terrass för infällning av badtunna
Altan & Uteplats -
Snickeriproffset Daniel_N håller kurser i handöverfräs, vertikalfräs, säkerhet för snickerimaskiner och att tillverka egen limfog
Artikelkommentarer -
Notklinga som notfräs på vertikalfräs till slitsfog?
Möbelsnickeri -
Fog till 2st ihopskruvade reglar
Altan & Uteplats