Hej! Har en två år gammal trall med lite skruvhuvuden som sticker upp. När jag skulle skruva ner dem så märkte jag att många av dem har gått av. Uppskattningsvis har var tionde skruv gått av.
Nu funderar jag på två saker, är detta vanligt och hur ska jag lösa det bäst? Det enklaste hade ju varit att bara dra i ny skruv i de gamla hålen men där är det ju stopp pga de gamla skruvarnas nedre del. Är det att göra nya skruvhål som gäller eller finns nån smartare lösning?
Verkar som du fått en skräpkvalitet av skruv. På bilden ser det ut att finnas en brottanvsining på den skruven som är hel, på ungefär samma ställe som den trasiga skruven är av.
Vad är det för skruvar? Härdad skruv med pålagt rostskydd går lätt av om altanen rör sig mycket. Rostfri är bättre att använda då den inte är härdad och klarar av att böjas.
Håller med hemmapularen att det verkligen ser ut som en brottanvisning mellan gängan och halsen. nästan som att skruven skulle vara sammanfogad av två delar. Kan du inte testa att ta tag i skriven med en polygrip i varje ända och se hur den uppför sig om du försöker böja den.
Jag blev för några år sen tipsad att köpa skruvar på Biltema - billigare än andra ställen. MEN dessa skruvar har precis detta problem. Var och varannan har gått av eller går av när man ska skruva ur dem ett år senare.
Köper ej längre skruvar på Biltema, då jag sett att det är stor skillnad i kvalitet mellan olika märken.
Det är DynaPlus köpt på XL Bygg. Har köpt en del skruv på Byggmax men mitt intryck är att de ofta är inexakta eller snea så där har jag slutat handla skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har svårt att se nån brottsanvisning på de hela skruvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska prova att dra i de nya lite snett, men måste nog åka till XL och fråga om de har nåt bättre först.
De går väl av mellan bräda och regel. Du har 56 mm skruv och har därför lagt 28 mm trall. Inget konstigt alls, ser ju ut som om de gått av på mitten typ.
De går väl av mellan bräda och regel. Du har 56 mm skruv och har därför lagt 28 mm trall. Inget konstigt alls, ser ju ut som om de gått av på mitten typ.
Inget konstigt skriver du. Är det så det är med trallskruv eller har jag gjort något galet?
Tror inte altanen rört sig speciellt mycket. Den står på plintar med isolering under och det är torrt och inget speciellt skjutande material. Men brädorna varierar ju en del i bredd och förmodligen i höjd mellan säsongerna.
Minns att det small en del från trallen när vintern kom, antar att det var trallskruven som gick av.
Känns konstigt att trallskruv inte ska klara säsongsvariationer. Har jag fel dimensioner på skruv eller har jag gjort något annat fel? Eller är skruven kass?
Ser ju ut som du har massa rost mitt på skruven. Verkar vara något mysko med ytbehandlingen. 2 år är ju en extremt kort livslängd på en trallskruv så de borde XL-bygg ta tillbaka.
Jag har varit med om rostfria trallskruv som har gått av också, men då var det när jag skulle skruv ur dom ur ett trädäck i kumaru. Inte en aning om tillverkare på den skruven då jag endast demonterade.
Jag byggde altan och lekstuga med Byggmax rostfria trallskruvar. Mitt enda problem var att en del skruvar skjuvade av när skruven låste sig i virket samtidigt som jag hade fart på skruvdragaren.. men det handlade om 5 av säkert tusen skruvar...
Billiga skruvar från Biltema eller Byggmax brukar inte hålla så hög kvalitet. Prövade köpa en låda trallskruv ifrån byggmax en gång, när jag försökte dra in skruven som jag brukar med dragaren så som jag gjort 30000 gånger förut böjdes skruven, den var så klen så att den inte klarade kraften ifrån skruvdragaren.
En annan sak som jag märkt är att vissa här ger rådet att lägga trallen ihop utan mellanrum när de bygger altan. Det leder nästan med 100% säkerhet till att skruvar går av.