Byggahus.se
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på som bäst nu med att gräva ur för plintar då bärlinan 45x195 måste ner till hälften under marknivå pga brist på platsutrymme upp till altandörr. Ovanpå lägger jag 45x170 bärreglar cc60 som jag skall isolera med cellplast 170mm. Sedan vindpapp o sen trall.

Tänkte nu lägga markduk o fylla igen hela ytan med makadam. Min fundering är om jag ska ha en fuktspärr ? Åldersbeständig plast ovanpå makadamen eller ej?
Funderar även på att lägga en cellplast på 100mm mellan bärlinorna också, under regelverket för att få extra varmt om tassarna?

Hur har ni andra gjort med fuktspärren??

Huset är i vinkel och jag kommer ha hela glaspartier willab wg62 eco samt vintertak 40mm kanalplast.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låter som en dålig ide eftersom du har sänkt marknivån, cellplasten bryter ju också kapillären, risken är ju att om du lägger plast och det rinner in vatten från sidan så kommer det få svårt att torka ut = mögel...jag hade nog grävt ut mer och lagt några dräneringsslangar längs bärlinorna för att verkligen vara säker på att de håller sig torra..

• Gilla
Nybyggarn16
  • Laddar…
Låter klokt, skippar nog plasten helt o lägger markduk o cellplast mellan reglarna. Det bör bli fuktspärr nog.
Fyller upp med makadam runt reglarna, de är ntra klassade o tål mark o vattenkontakt men marken är rullstensås o platt så de ska nog hålla dig torra.

N Danne79 skrev:
[bild]

Håller på som bäst nu med att gräva ur för plintar då bärlinan 45x195 måste ner till hälften under marknivå pga brist på platsutrymme upp till altandörr. Ovanpå lägger jag 45x170 bärreglar cc60 som jag skall isolera med cellplast 170mm. Sedan vindpapp o sen trall.

Tänkte nu lägga markduk o fylla igen hela ytan med makadam. Min fundering är om jag ska ha en fuktspärr ? Åldersbeständig plast ovanpå makadamen eller ej?
Funderar även på att lägga en cellplast på 100mm mellan bärlinorna också, under regelverket för att få extra varmt om tassarna?

Hur har ni andra gjort med fuktspärren??

Huset är i vinkel och jag kommer ha hela glaspartier willab wg62 eco samt vintertak 40mm kanalplast.
Hej! Hoppas bygget är klart och allt gick bra? Jag hoppas jag kan få ställa en fråga som jag har svårt att få svar på. Jag ska köra med 45x145 och plintar och jag har hittat en tabell som snurrar här på forumet men lyckas inte fullt ut tolka den. Hur gjorde du för att beräkna avståndet mellan plintarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.