13 522 läst · 23 svar
14k läst
23 svar
Från självdrag till FTX i hus från 1965
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har ett 1-plans Kedjehus på 125m2 (20 x 6,5m) byggt 1965 som värms upp med fjärrvärme. Ventilationen är självdrag och vi funderar nu på att installera FTX-ventilation i huset för att dels få ned radonvärdet som ligger på 220 och dels för att få bättre luftkvalitet.
Vi har fått ett anbud från snickerifirma och ventilationsfirma där ventilationen totalt kostar 115tkr efter ROT (160tkr före ROT). Vi har vävspänt tak i 5 av rummen (totalt 65kvm) och de måste troligtvis göras om till gips och det skulle då kosta 100tkr efter ROT (150tkr före ROT). Totalt blir det alltså 215tkr.
Jag är nybörjare som husägare, men är den här investeringen i huset bra tror ni? Är snickerifirman dyr?
Vi har i dagsläget 2-glasfönster och uppvärmningskostnader på 21tkr per år. Är FTX en bra lösning eller kan huset vara för otätt eftersom det är 50 år gammalt?
Mycket frågor blir det när man inte kan så mycket
Jag har ett 1-plans Kedjehus på 125m2 (20 x 6,5m) byggt 1965 som värms upp med fjärrvärme. Ventilationen är självdrag och vi funderar nu på att installera FTX-ventilation i huset för att dels få ned radonvärdet som ligger på 220 och dels för att få bättre luftkvalitet.
Vi har fått ett anbud från snickerifirma och ventilationsfirma där ventilationen totalt kostar 115tkr efter ROT (160tkr före ROT). Vi har vävspänt tak i 5 av rummen (totalt 65kvm) och de måste troligtvis göras om till gips och det skulle då kosta 100tkr efter ROT (150tkr före ROT). Totalt blir det alltså 215tkr.
Jag är nybörjare som husägare, men är den här investeringen i huset bra tror ni? Är snickerifirman dyr?
Vi har i dagsläget 2-glasfönster och uppvärmningskostnader på 21tkr per år. Är FTX en bra lösning eller kan huset vara för otätt eftersom det är 50 år gammalt?
Mycket frågor blir det när man inte kan så mycket
Låter väldigt saftigt för nya taken och lite över medel för FTX. Om ni isolera fönster och dörrar ordentligt så tror jag en installation går att försvara. Finns det några vent-rör alls i dag, tex i tvättstuga, badrum eller så?
Herregud vilka priser
Vi bytte fönster och dörrar över 20 enheter och FTX installation från självdrag kostade ca 210 000kr då stog fönstren och dörrar för ca 174 000
Allt var gjort via firma så vi gjorde inget själv
Huset är 1 plan 200kvm
Vi bytte fönster och dörrar över 20 enheter och FTX installation från självdrag kostade ca 210 000kr då stog fönstren och dörrar för ca 174 000
Allt var gjort via firma så vi gjorde inget själv
Huset är 1 plan 200kvm
Alla hus ser olika ut.jag bor i ett älsvbyhus och har en fantastisk vinda att röra mig på.har man inte det så drar priset iväg då jobbet tar betydligt mer tid.
Är det en okej vinda att vara på så tycker jag priset var väldigt högt
Ekonomiskt (uppvärmingskostnad) är det nog svårt att spara något på, så fundera på om det är värt det för komfortens, radonets och husets välmående.
Jag dog igång min egeninstallerade anläggning i mitt 1,5 plans hus från -58 för ett år sedan. Har inte märkt någon som helst skillnad på uppvärmingen, antagligen för att huset inte är tätt och för att ventilationen innan var bristfällig.
Jag dog igång min egeninstallerade anläggning i mitt 1,5 plans hus från -58 för ett år sedan. Har inte märkt någon som helst skillnad på uppvärmingen, antagligen för att huset inte är tätt och för att ventilationen innan var bristfällig.
Jag har fått FTX-offert på 84000kr efter ROT, två våningar, 134kvm, bjälklag i lättbetong - mekanisk frånluft idag. Har också radon pga mark/blåbetong, som kanske kunde lösts med ordentliga ventiler i väggar och sovrum + tätning vid betongplatta (dvs billigt), men vill samtidigt få bättre komfort i huset (svårt få in luft i sovrum vån 2).
Är din radonkälla endast blåbetong kanske mekanisk frånluft + några nya freshventiler kan vara en lösning? Då måste klart markradon helt uteslutas eller körs radonsug + mekanisk frånluft?
Är din radonkälla endast blåbetong kanske mekanisk frånluft + några nya freshventiler kan vara en lösning? Då måste klart markradon helt uteslutas eller körs radonsug + mekanisk frånluft?
Redigerat:
36kkr låter extremt billigt för installation (material och arbete) av FTX, bara FTX-aggregatet till 200kvm kostar ca 20-30kkr, spirorören går på ca 100kr/1,5m, tilluftsdon ca 100kr/st, frånluftsdon ca 200-300kr/st, ljuddämpare ca 500kr/st, böjar/T-rör ca 100kr/st. Så bara materialet blir ungefär 36kkr om inte mer, nu har jag bara grovkollat priserna på http://www.luftbutiken.se jag har ändå inte tagit med allt, saknar bla isolering, fastsättningsmaterial mm.TheGame skrev:
49 låter hyfsat korrekt. Det går att installera tilluftsdon även om det är spända tak bara donen placeras nära vägganslutningen och andra don än de enklaste plastventilerna används. Ibland kan även angränsande utrymmen ge plats för takgenomgången och vinklas in till rummet med spänt tak. Rotpengar uppmanar till missbruk men 115 lapp luktar mer än så ,och du bor ju inte ens i 08-området,
Blev det någon ftx?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Vi har FTX i vår lägenhet och jag kan inte förstå att någon vill byta till det? Det låter ju illa?
Beror ju på hur många dämpare man satsar på.. Snålar man på dom så är det klart att det låter. Själv har jag så pass många dämpare att jag aldrig hör det, inte ens i sovrummet när man ska sova.