Byggahus.se
Hejsan

För en tid sedan var det någon tråd om mullvadar och fällor och det rekommenderades en fälla med skott i som gick av när en mullvad passerade, den rapporterades funka bra, men det sas också att den inte var tillåten i sverige och att man fick köpa från Tyskland.

Min far köpte en fälla som passade in väldigt väl på denna beskrivningen, som använder slakt-skott. Inköpt hos Lantmännen. Han har tagit 3 mullvadar på bara några dagar.

Så ville bara passa på att tipsa om detta ifall det är fler som har behov.
VIktigt tydligen att hantera fällan med handskar för att det inte får lukta människa.

http://www.hylte-lantman.com/sorkfalla-682

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Är en sån tillåten i villaområde? Grannen har satt en sån 1 meter från tomtgräns, nära vårt sovrumsfönster. Small som fan nyss enligt min fru. Kul när man har småbarn som kan stappla fram till den också...

Ingen aning, men det står ju att den är licensfri i alla fall. Inget om att det skulla råda några sådana begränsningar.

• Gilla
MB77
  • Laddar…
BiFuel skrev:
Är en sån tillåten i villaområde? Grannen har satt en sån 1 meter från tomtgräns, nära vårt sovrumsfönster. Small som fan nyss enligt min fru. Kul när man har småbarn som kan stappla fram till den också...
Vi har med en sådan hemma (det enda som fungerar mot dessa små odjur), fast bara den laddad på nattetid och då med en murarbalja över och med ett par tre tädgårdsplattor som tyngd. Att sätta den oskyddat när det finns barn omkring är inte ok. Prata med grannen.

Sitter den rätt placerad så är smällen inte hög, utan bara ett dovt boooom.

Kom en lite dovare poff senare så vete fan vad som hände först. Kanske ett skott gick av uppe i luften när han laddade den? De hoppade högt inne när det small första gången, lät som om nån sköt utanför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.