Byggahus.se
Hej alla,
Jag försöker komma på en lösning för att få till en öppning från vår övervåning (som är en halvvåning upp) ut till ett vidbyggt garage. Om vi inte ska riva hela taket på garaget och sätta en ny limträbalk högre upp än den befintliga så blir det en väldigt låg dörr.

skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle behöva höja upp nockbalken drygt en meter för att få till en normal öppning och då få ett brutet sadeltak (om det är så det kallas). Efter vad jag har läst så kan det bli lätt så komplicerat och kostsamt. Grannen som är snickare tyckte jag skulle riva hela garaget och bygga ett nytt och samtidigt passa på att göra det lite större (det är 5500x3500 i dagsläget yttermått). Huskroppen det står mot är 6800 i bredd. Anledningen till att jag vill få upp en passage är att vi ska göra om garaget till träningsanläggning och duschen är på andra sidan tegelfasaden. Som det är nu så får jag gå en lång omväg. Eftersom vi är unga och relativt viga så funderar jag på vad man kan göra med befintlig höjd. Dvs sätta in en väldigt låg dörr eller någon slags vägglucka.

Från insidan av garaget är det 118 cm mellan golvnivån på huset och innertaket.
Jag antar att det inte innebär att jag kan ta upp ett 118 cm högt hål för tegelfasaden måste växlas av för öppningen. IMG_2539.JPG
Skapa konto

Här är en bild på väggkonstruktionen.

CCF20101109_00065.jpg
Skapa konto

Jag har lättare att ta upp ett högre hål från insidan av huset, men det räcker kanske inte. Enligt ritningen från husbyggnationen ska avväxling över fönster med spännvidd upp till 1700 mm vara 3"x7". Dörren/luckan jag tänker sätta in är högst 700 bred.

Kommer inte göra det här själv utan anlita byggfirma, men vill gärna bilda mig en uppfattning om vad som är möjligt innan de kommer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.