Du kan inte ett smack givet att grannen följt lagar och regler. Det är öppenbart att grannen inte vill att du ska kunna titta in hos dem. Jag kan förstå dem, det är ju ganska tajt mellan husen. Jag skulle oroa mig mer för thujan som är ca 4 meter om några år.
Det där ser ut som det solklart krävs bygglov för, och med tanke på hur det ser ut så lär de inte ha ngt. bygglov för det, bara att anmäla till kommunen.
Gränsen för bygglov varierar mellan kommuner lite, men brukar vara 110 - 120cm. Gränsen på 180 handlar om ett undantag för plank direkt ut från huset, som inte går nära gränsen, om jag minns rätt.
Ring kommunens bygglovshandläggare och förklara situationen, dvs att ni vill behålla grannsämjan men slippa planket. De kanske kan göra en egen inspektion. Du får dock vara beredd på att grannen utgår från att du ringt kommunen ändå.
Frågan är dock hur mycket önskan om grannsämja det finns från grannen om denne smackar upp ett 4m högt plank utan bygglov och utan att ha frågat dig vad du tycker om saken.
Man kan ju faktiskt ha ett viss förståelse för grannen med, jag tycker personligen det är tämligen störande att ha grannarna sittande och titta in på en som att man vore någon form av underhållning, förvisso får man ju acceptera en del när man bygger så tätt inpå varandra.
Det kanske vore läge att kolla av möjligheterna för att bygga ett snyggt plank istället ihop med grannen?
För en bättre utsikt innebär väl inte att titta in i hans vardagsrum.
Nej vi har inget intresse av att titta in i deras vardagsrum.
Jag tror också det bästa är att bygga ett plank som är snyggt tillsammans med grannen men han tycker att det är bra som det är och från hans sida ser det säkert bättre ut.
Någon som har tips på hur man skulle kunna bygga ett såpass högt plank men ändå rakt, stabilt och snyggt?
Jag skulle prata med grannen och fråga om det gick att bygga nått snyggt tillsammans. Skulle grannen inte ha någon förståelse för dig tycker jag du kan anmäla svartbygget.