Krypgrunden har fått sig regelbundna besök varje gång vi varit uppe vid nyköpta sommarstugan och nu börjar det vara rensat där. Jag har på sikt tänkt att eventuellt lägga plast men ville egentligen först se hur det ser ut med fukten över en längre period. När vi besiktade huset i mitten på september var det något förhöjd fukthalt på vissa ställen men det var mycket organiskt material som låg i krypgrunden också som jag alltså allt eftersom har kånkat ut.
Dock kvarstår några fråga, glad amatör som man är:
- Grunden är en bergsgrund, således finns det både rejäla nivåskillnader samt skrevor på sina ställen. I många av skrevorna var det helt enkelt jord, byggmaterial mm. som jag har tagit bort. På ett av sådana ställen ligger det stora stenar blandade i jorden. Det är enda stället som det är så på, och då började undra om det är rätt att gräva bort allt där också så att det är rent berg (men då med en sänka) eller om man någon gång fyllt i här med dessa stenar av en anledning och sen har det under årent blandats upp med annat skräp?
Dvs. ska jag gärva bort detta också, och om jag nu gör det, ska jag fylla den skrevan (och de övriga skrevorna) med något eller ska jag lämna allting "rent"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Någon nämnde i en annan tråd att jag skulle fylla ut ojämnheterna, men jag har liksom nivåskillnader på mer än en halv meter på sina ställen så det blir ju helt absurda mängder som skulle behövas om det ska bli en "jämn nivå" i hela grunden (och skulle göra det typ omöligt att ta sig runt i grunden). Man måste väl kunna lägga plasten över en ojämn grund också och bara fylla de mindre skrevorna som är för att få det så jämnt som möjligt?
- När man säger "allt organiskt material ska bort", hur nog är det då? Det finns ju kvar vissa små spån, stickor .etc som är mm. stora. Enda sättet att få det helt rent vore ju att ha något slags dammsugare och suga rent hela grunden? Låter lite väl extremt.
Jag är som sagt helt grön på detta men försöker läsa mig till kunskapen och vill lära mig
Jag åtgärdar nu min krypgrund som verkar ha många likheter med din grund.
Jag har valt att gräva bort all jord så långt det är möjligt och borsta så rent som jag kan få det. Med andra ord så skulle jag inte lämna exempelvis små träflisor kvar eftersom de kan ruttna och mögla under den plast som du planerar att lägga ut.
Jag spräcker bort berg för att mina fickor ska kunna dräneras naturligt och räknar även med att gjuta bort mindre fickor på sina håll. Dränerar utvändigt och överväger att fortsätta arbetet med spräckkilarna längre in i krypgrunden, där kryphöjden är minimal och fuktkvoterna som högst, för att öka höjden och utrymmet för luft.
Men vad du ska göra beror ju på hur stora problem du har. Noggrann städning, krypgrundsmatta (eller billigare betongtäckmatta) och åldersbeständig plast är en bra och relativt billig åtgärd. Vid mindre fuktproblem så kan du alltid börja så och sedan mäta luftfuktigheten för att se om åtgärden räcker.