Byggahus.se
Vi bytte VVB vintern 2013/2014 och den har gått som en klocka sedan dess. Men igår gick säkringarna. Bytte dem, men de gick igen efter en timme. Det är en 300-liters Metro Therm.
Någon som har någon "arbetshypotes" i väntan på att man kan ringa firman?

VVB.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det skulle kunna vara en "strömläcka" i elpatronen.
Inte helt ovanligt...

Mikael_L
Om det var JFB som löste så skulle det vara rätt enkelt förklarat med minst 99% sannolikhet krypströmmar i värmestav. Och receptet är att byta värmepatronen ifråga.

Men strömmar som löser säkringen är inte längre krypströmmar. Och var det så mycket läckströmmar så skulle det nog märkas på fler sätt, t.ex. strömsatt vattensystem.

Jag lutar nog lite försiktig mot att det är något fel i termostaten, så det blir en liten snabb kortis precis när den slår till eller slår ifrån.
Inte för att det är något jag varit med om, eller ens hört talas om. Så det är alltså bara en långboll det här.

Bästa svaret

Claes Sörmland
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Låter elektrikern kolla på det när han kommer nästa vecka, om jag inte kan se något på egen hand. Har ingen lust att börja skruva i den på egen hand när den är så pass ny.

Claes Sörmland
Låt installatören betala om det finns garanti kvar!

Claes Sörmland skrev:
Låt installatören betala om det finns garanti kvar!
Självklart!

Rejält sönderbränd elpatron var problemet.
Ska det se ut så här efter bara drygt två år? Den gamla Thermian höll ju i 40 år?

elpatron.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Något rejält fel är det med denna produkt med tanke på hur många trådar vi har om felet och att t o m grannarna råkar ut för samma fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.