Vi bytte VVB vintern 2013/2014 och den har gått som en klocka sedan dess. Men igår gick säkringarna. Bytte dem, men de gick igen efter en timme. Det är en 300-liters Metro Therm.
Någon som har någon "arbetshypotes" i väntan på att man kan ringa firman?
Om det var JFB som löste så skulle det vara rätt enkelt förklarat med minst 99% sannolikhet krypströmmar i värmestav. Och receptet är att byta värmepatronen ifråga.
Men strömmar som löser säkringen är inte längre krypströmmar. Och var det så mycket läckströmmar så skulle det nog märkas på fler sätt, t.ex. strömsatt vattensystem.
Jag lutar nog lite försiktig mot att det är något fel i termostaten, så det blir en liten snabb kortis precis när den slår till eller slår ifrån.
Inte för att det är något jag varit med om, eller ens hört talas om. Så det är alltså bara en långboll det här.
Detta är en typfel hos Metro Therms varmvattenberedare - steatitelementets värmetråd felar. Jag har haft problemet och jag har hjälpt min granne med exakt samma problem. Numera har jag t o m ett utbytessteatitelement liggandes inför nästa fel.
Tack för svar!
Låter elektrikern kolla på det när han kommer nästa vecka, om jag inte kan se något på egen hand. Har ingen lust att börja skruva i den på egen hand när den är så pass ny.