Byggahus.se
Att det ser ut så där beror antagligen på att gummipackningarna i skruvarna på taket är slut samt på kondens från inomhusluften. Lösningen med avrinningen är inte den bästa men den visar ju att innertaket verkar fungera. Jag skulle då inte tveka ett köp av en fritidsfastighet för det där. Lägg 100 euro på nya skruvar och bräder runt takfoten vart 20e år istället. Säljaren kanske kan bjuda på det den här gången så har du det på det torra under kommande 20 år. Sen kan du ägna din energi åt att tilläggsisolera istället.
 
Finndjävel skrev:
Att det ser ut så där beror antagligen på att gummipackningarna i skruvarna på taket är slut samt på kondens från inomhusluften. Lösningen med avrinningen är inte den bästa men den visar ju att innertaket verkar fungera. Jag skulle då inte tveka ett köp av en fritidsfastighet för det där. Lägg 100 euro på nya skruvar och bräder runt takfoten vart 20e år istället. Säljaren kanske kan bjuda på det den här gången så har du det på det torra under kommande 20 år. Sen kan du ägna din energi åt att tilläggsisolera istället.
Taket är i stort sett nylagt - så det är något annat fel än att gummipackningarna är slut..
 
Thomas Buskhagen skrev:
Du har rätt att det troligen är plåttaket som läcker i skruvar och i skarvar eller uppe vid nocken och att det är på tok för mycket vatten som rinner ut i takfoten. Men som du ser på ritningen, "Tyvek frammifrån" (rött= Tyvek), så svackar den mellan takstolarna, vilket är helt korrekt. Därför bromsar inte bärläkten vattnet. Sedan slutar Tyveken innan sista bärläkt (helt korrekt) och eventuellt vatten kan rinna ut i takfoten, som tyvärr bara har 6mm utlopp. Det borde vara ca 25mm samt med insektsnät. Dessutom borde finnas på nedersta läkten en tät profil som följer plåten och hindrar inblås den vägen. Luftningen skall ske via takfoten enligt ritningen.
Bra förklarat Thomas - Nu förstår jag att poängen med denna tak tycks vara att man inte har råspont och därmed slipper den kostnaden - även om jag inte skulle valt en sån konstruktion.

Hur det blir i slutändan med dimensionering för ändrad punktbelastning och materialval har jag inte erfarenhet av - men antar att det lönar sig om inte annat på kort sikt.
:rolleyes:
 
Redigerat:
Den diffusionsöppna takduken bör användas på råspont, oventilerat tak och helst med cellulosa isolering, Tyvek och mineralullsisolering går inte alltid riktigt ihop, vitsen med att använda ett diffusionsöppet system måste vara att den som valt det inte vill ha plast i huset, varför kan man då inte använda ett system på rätt sätt som det är avsett för, det är upp till gemene man att vara innovativ och klura och hitta på egna lösningar, att en entreprenör använder dessa system felaktigt är inte okej men vad man som lekman gör är varken rätt eller fel. Att bygga diffusionöppet kräver mera vetskap om var man skall sätt de olika skikten och vilka material som går bra att använda ihop.
Tyvek, plåt, ventilerat, mineralull, är en otroligt dålig förutsättning för ett friskt tak.
Tyvek på råspont, cellulosa isolering, keramiskt tak, oventilerat tak är en bra kombination, med oventilerat tak menas med att det inte skall tillföras någon fukt!
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
K
Robin Wahlman skrev:
Jag har eg inte något att komma med i sakfrågan men vill bara applådera den fördömliga presentationen av problemet. Både en fyllig text, bilder och även principritningar.

Så här borde alla trådar se ut. Tänk vad många fler som skulle få hjälp och även fler (inkl mig själv) som lär sig något av trådarna man läser.
Förutom rubriken håller jag med dig. Varje gång jag ser rubriken får jag fundera på vad tråden nu handlade om :)
 
När man har isoleringen i princip kloss an mot takbeläggningen, som i detta fall (bara) består av Tyvek (™) som är en plastfolie som stoppar vatten men inte diffusion (ånga), plus luftspalt, plus takplat liggandes på bärläkt (utan ströläkt), så är detta en godtagbar men inte optimal konstruktion. Felet här är att takfoten, som ventilerar taket (upp mot nocken?) samt även dränerar taket för eventuella läckor eller för kondens (om diffusionspärren är ineffektiv) innifrån huset, har alldelest för liten tilluftsspringa. De 6mm borde ökas till 25-30mm.

Mvh

Thomas Buskhagen (Byggnadsingenjör emeritus)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Trådens fall med mycket vatten som ger is och istappar, måste bero på att de visade ritningarna inte har följts eller som det anges att vatten kan komma från sidan där taket är gerat. Det är bara i tillfälliga undantagsfall som vatten skall rinna ut i takfoten via Tyvek (™) eller träfiberboard eller asfaboard. Bara då takbeläggningen av någon anledning inte är tillräckligt tät! Systemet är i första hand gjort för att ventilera yttertaket. Skulle man föra ut denna ventilation och säkerhetsdränering av yttertaket till hängrännan skulle det ge en dyrare, svårare och mera ömtålig konstruktion.

Mvh

Thomas Buskhagen
(Byggnadsingenjör emeritus)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.