Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Kör ni era torkar på timer? Eller slår på/av manuellt, alternativt låter den stå och tugga konstant?
Kollade lite på vad en infälld brytare med timer kostar och det är ju nästan en tusing. För 950 kr så kan jag ha handdukstorken påslagen konstant dygnet runt i nästan två år (55 W effekt). Samtidigt känns det på ett sätt lite som att elda för kråkorna att konstant torka en torr handduk.
Ni som kör timer, hur länge har ni den inställd? Slår ni på den efter avslutad dusch?
Kollade lite på vad en infälld brytare med timer kostar och det är ju nästan en tusing. För 950 kr så kan jag ha handdukstorken påslagen konstant dygnet runt i nästan två år (55 W effekt). Samtidigt känns det på ett sätt lite som att elda för kråkorna att konstant torka en torr handduk.
Ni som kör timer, hur länge har ni den inställd? Slår ni på den efter avslutad dusch?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Nu på vinterhalvåret har jag den igång jämnt. Jag har inbyggd timer i torken så kan ställa in 2 tillfällen per dag då den ska starta och gå 3h. Har tänkt ha den inställd på tidig morgon och sen kväll sedan då det i regel är då man duschar.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Ja, jag sneglade lite på alternativet att dra upp en separat fas till handdukstorken och lägga den på en timer i elcentralen. Kostar 350 pix och kan då ställa den till drift morgon/kväll endast.falkn skrev:
Jag ser vitsen med lite komfort att få ta en varm handduk och den funktionen mister man ju lite om man kör en timer som man startar först när man kliver in i duschen.
Det är ju såklart en lösning, men extremt krångligt. Det finns ju massa torkar med inbyggda timers. Min är en Pax Flex-U med Momento timer. Jag såg nu att det var gångtid på 6 h per tidsinställning. Därmed kommer min att få gå mellan 05-11 och 18-23 under sommarhalvåret.shadowfire skrev:Ja, jag sneglade lite på alternativet att dra upp en separat fas till handdukstorken och lägga den på en timer i elcentralen. Kostar 350 pix och kan då ställa den till drift morgon/kväll endast.
Jag ser vitsen med lite komfort att få ta en varm handduk och den funktionen mister man ju lite om man kör en timer som man startar först när man kliver in i duschen.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag var lite för snabb i vändningarna och köpte en PAX-tork som klarade av avstånds- och utrymmeskravet jag hade i första hand, så jag står liksom med handdukstorken nu och klurar på hur jag ska få ut det bästa av denfalkn skrev:
Vad jag ser så verkar man inte kunna köpa till en timer till den separat heller.
Jag har sedan länge en handdukstork utan några reglage. Tycker det fungerar bra att ha den igång jämt under de fem kallaste månaderna på året. Det innebär att torken då även hjälper radiatorn att värma upp badrummet. För nio år sedan räknade jag ut att det kostade 325:- eller 65:- per månad. Torken är på 70 watt. Tyvärr har jag nu inte tillgång till uträkningen.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Det är det jag har tolkat att den inte har, men det kanske finns sådana modeller också. Så som jag uppfattat det så är det full patte på den konstant. Sedan är det ju inte extremt mycket effekt eller någon skyhög kostnad givetvis, men många bäckar små osv.GoForIt skrev:
Jag gillar idén med att låta den gå dygnet runt vintertid som en extra värmekälla i badrummet, men att på sommaren låta den gå bara 1-2 timmar morgon och sen kväll - runt duschtid.
Upptäckte nu att den jag har köpt har en egen på/avknapp i botten, så jag gör nog som så att den får en egen fas bara och känner jag för det i framtiden så smackar jag in ett kopplingsur i elcentralen. och sätter den på 06-08 samt 21-23.
För er som ska skaffa en handdukstork rekommenderar jag att välja med elpatron.
Två av våra har fem olika effektlägen och sedan ett forcerat timerläge, minns inte om det är två timmar.
Vintertid kan den fungera som extra värmekälla och sommartid endast lägsta nivå, svagt ljummen, för att torka handdukar. Vill man snabbt torka handdukar trycker man till timerknappen. Både timerläge och normalläge är inställbart.
Visst kostar det lite mera med elpatronen i inköp, men det är det värt att kunna styra tempen på torken.
Två av våra har fem olika effektlägen och sedan ett forcerat timerläge, minns inte om det är två timmar.
Vintertid kan den fungera som extra värmekälla och sommartid endast lägsta nivå, svagt ljummen, för att torka handdukar. Vill man snabbt torka handdukar trycker man till timerknappen. Både timerläge och normalläge är inställbart.
Visst kostar det lite mera med elpatronen i inköp, men det är det värt att kunna styra tempen på torken.
Japp. det är en elektrisk handdukstork.Henri skrev:
Du använder valfri handdukstork för vatten och använder elpatron till den, t.ex. en sådan här http://www.bauhaus.se/elpatron-synlig-anslutning-noro-terma-300w.html
Fördelen är att man kan reglera värmen och slippa dessa "tokvarma" med värmetråd, vi har en sådan också och när den ger upp blir det en med elpatron istället.
Redigerat: