64 338 läst · 27 svar
64k läst
27 svar
Varför grundmåla?
Sida 1 av 2
Bara nyfiken, och jag har sökt på detta forum utan att hitta det jag vill veta !
Undrar bara kort och gott varför man grundmålar?
är det skyddande, tar den emot färdigstrykningen bättre...eller är det bara så att allt blir mkt bättre med grundmålning?
detta gäller trä omålad utomhus.
..//N
Undrar bara kort och gott varför man grundmålar?
är det skyddande, tar den emot färdigstrykningen bättre...eller är det bara så att allt blir mkt bättre med grundmålning?
detta gäller trä omålad utomhus.
..//N
Utomhus så gäller ju också att grundfärgen skyddar träet mot fukt.
Om du tex målar med en akrylatfärg (ibland kallat plastfärg) så släpper ju den igenom fukt och det är väldigt viktigt att du har en grundfärg innanför. Speciellt viktigt eftersom det oftast är kyligare när det regnar och plastfärgens porer då är stora. När sedan solen ligger på så expanderar vätan innanför ytfärgen samtidigt som färgens porer natruligtvis blir mindre. Har man då slarvat med grundfärgen så ruttnar träet ofrånkommligt.
/Gojan
Om du tex målar med en akrylatfärg (ibland kallat plastfärg) så släpper ju den igenom fukt och det är väldigt viktigt att du har en grundfärg innanför. Speciellt viktigt eftersom det oftast är kyligare när det regnar och plastfärgens porer då är stora. När sedan solen ligger på så expanderar vätan innanför ytfärgen samtidigt som färgens porer natruligtvis blir mindre. Har man då slarvat med grundfärgen så ruttnar träet ofrånkommligt.
/Gojan
Hittade den här rejält gamla tråden men frågan kvarstår. Varför grundmåla inomhus?
Min fundering gäller inomhus. Varför grundmålar man trä inomhus? gör man det? och behövs det?
Ibland har jag blivit tipsad om att grundmåla med en billig täckfärg, ibland något utspädd.
Min fundering gäller inomhus. Varför grundmålar man trä inomhus? gör man det? och behövs det?
Ibland har jag blivit tipsad om att grundmåla med en billig täckfärg, ibland något utspädd.
Kul med snabb respons. Funkar det bra med lite utspädd täckfärg eller bör man alltid använda riktig grundfärg.
I mitt fall handlar det om några rundstavar av furu som ska bli vita. Inga höga krav på finish men det vore bra om färgen inte ramlar lös
Har lite täckfärg hemma men ingen grund.
I mitt fall handlar det om några rundstavar av furu som ska bli vita. Inga höga krav på finish men det vore bra om färgen inte ramlar lös
Har lite täckfärg hemma men ingen grund.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 4 587 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 4 587 inlägg
Med moderna vattenbaserade färger så är grundfärgen mer trögflytande än täckfärgen. Torkar fort och rinner inte. Om det är för att färghandlar ska tjäna pengar vet jag inte men jag tycker att man en bra yta som går att slipa jämn enkelt så jag gillar den.larsbj skrev:
Det är möjligt , jag använder väldigt lite vattenbaserad färg.sinuslinus skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 163 inlägg
Grundfärgen lyfter också träfibrerna bättre och kallas ibland slipgrund. Tanken är alltså att förbereda underlaget för täckfärg genom att resa fibrerna och kunna finslipa till ett bra underlag. Det är betydligt lättare att slipa en grundfärg än en täckfärg.
Och grundfärgen brukar vara billigare, så slipper man slösa på den andra sviiin dyra färgen som man köpt..
Ha ha,
Jag upptäckte precis att jag målat 20 meter trälist plus en byrå med täckfärg när jag trodde jag målat med grundfärg. Jag upptäckte missen när jag pockade fram det jag trodde skulle vara täckfärgen. Grundfärg stod det på burken. Byrån hade jag redan hunnit måla med svart färg. Vi får väl se om färgen sitter kvar. Får kolla bättre på burkarna nästa gång. (Listerna skulle bli vita, annars hade jag nog inte rört ihop färgsorterna.)
Jag upptäckte precis att jag målat 20 meter trälist plus en byrå med täckfärg när jag trodde jag målat med grundfärg. Jag upptäckte missen när jag pockade fram det jag trodde skulle vara täckfärgen. Grundfärg stod det på burken. Byrån hade jag redan hunnit måla med svart färg. Vi får väl se om färgen sitter kvar. Får kolla bättre på burkarna nästa gång. (Listerna skulle bli vita, annars hade jag nog inte rört ihop färgsorterna.)
Redigerat:
Inomhus är det inte hela världen - så länge du blir nöjd med finishen till slut. Man kanske får lägga en extra sväng lackfärg och slipa lite försiktigt mellan varven... och sen hålla tummarna för att virket inte ger genomslag.NilsOscar skrev:Ha ha,
Inomhus är jag rätt säker på att syftet med grundfärg är att den är billigare. För professionella målarfirmor blir det stora pengar i längden med en billigare färg den första strykningen och vänta med den dyrare till slutstrykningen. För en privatperson blir det inte nödvändigtvis så om man måste köpa två burkar som kanske inte används upp. Jag använder sällan grundfärg inomhus och det har aldrig varit några problem.