22 734 läst · 71 svar
23k läst
71 svar
Koppla in en strömbrytare som stänger av eluttaget?
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Hej alla forumläsare. Problemet är löst nu genom att skyddsjorden och nollan går obrutna och fasen bryter. Lärt mig att aldrig diskutera el på detta forum. För ni är banne mig inte proffs ni heller..TTack för mig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Du har fått exemplarisk hjälp av hempularen, prototypen, ToRy, Tobbe, hugodog, Müssli med flera. Du har gjort helt rätt i att ställa frågor pga dina bristande kunskaper, inget fel i det. Men att klaga på forumet därför att du saknar vilja att ta till dig svaren är vanvördigt, fräckt och enfaldigt, eller okunnigt är kanske ett snällare ord. Du har rätt i att det funnits ett problemet här, men frågan är om du förstår var problemet ligger...
Om du har en uns av intelligens och ryggrad så är en ursäkt på sin plats till dem som har offrat tid på att hjälpa dig här.
Jag förstår dock att TS känner sig påhoppad. I sak håller jag med övriga som har synpunkter på utförandet och TS brist på grundkunskaper, men det är faktiskt inte nödvändigt att framföra det ytterligare en gång om flera andra redan har "gnällt" i tråden. Vill man inte hjälpa till så kan man ju låta bli att posta.
Redigerat:
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Ber om ursäkt till alla som känner sig påhoppade :=). Men det är inte kul att det ska börja talas om att man INTE FÅR .. Det är jag väl medveten om. Klappat och klart! Allt är sin fröjd nuBo.Siltberg skrev:Du har fått exemplarisk hjälp av hempularen, prototypen, ToRy, Tobbe, hugodog, Müssli med flera. Du har gjort helt rätt i att ställa frågor pga dina bristande kunskaper, inget fel i det. Men att klaga på forumet därför att du saknar vilja att ta till dig svaren är vanvördigt, fräckt och enfaldigt, eller okunnigt är kanske ett snällare ord. Du har rätt i att det funnits ett problemet här, men frågan är om du förstår var problemet ligger...Om du har en uns av intelligens och ryggrad så är en ursäkt på sin plats till dem som har offrat tid på att hjälpa dig här.
:eek: och hur den funderingen blev ett resultat av totalt okunskap vi får hoppas du inteLagerstrand Alexander skrev:Hej. Jo jag funderar på att sätta upp ett eluttag utanför mitt garage och vill då på något vis kunna stänga av elen dit när jag inte använder uttaget. Och är det inte så att du kopplar en kabel från inkommande till strömbrytaren och därifrån vidare till uttaget ute? Tänkte bara jag skulle dra allt sen kommer en elektriker och kopplar in elen därför jag behöver veta.
Mvh Alex
fortsätter din "elektriker karriär" längre än till uttaget på garaget
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Wago 222 det är en bra uppfinning detpr95 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 52 inlägg
Själva anledningen till att "vanligt folk" INTE FÅR pyssla med sådana saker är för att el kan vara ganska allvarliga saker, som vid fel kan orsaka brand och/eller personskada eller dödsfall. Av samma anledning krävs körkort, vapenlicens etc, för att förhindra okunniga från att ställa till det för sig själva och andra...Lagerstrand Alexander skrev:
Skulle tro att de flesta gjort saker med det elektriska, även de som saknar behörighet, men då har man normalt någon kunskap om hur man ska göra. Din bristande kunskap är väl egentligen bevis för att bestämmelserna för vem som får pula med el behövs, likväl som ett bevis på att bestämmelserna varken efterföljs eller fungerar särskilt väl.
Kanske vågar "översätta" lite, när folk säger att du inte får koppla det där, innebär det kanske framförallt att du bör låta bli om du inte vet vad du gör. Hade du däremot haft koll på hur det fungerar och hur du ska göra, hade du knappast fått så många kommentarer om att det är olagligt.
Det är alltså inte för att hävda lagen, utan en varm rekommendation som kan hindra brand och dödsfall, som du blivit varnad.
Däremot kan kan hålla med om att kommentarer angående till exempel klamringen är något onödiga. Kabeln sitter där, det är ett garage där det kanske inte behöver vara snyggare gjort än att ägaren känner sig nöjd.
Men nu verkar du ju fått ihop grejerna, så det är väl ingen större mening att fortsätta diskutera. Får bara hoppas att allt blev rätt, och att inget händer med brytaren eller uttaget. Eller något annat.
I många fall behövs olika kontroll frågor när TS själv saknar grundkunskaper. I ett garage kan miljön kräva allt från IP 20 till IP 55 beroende verksamhet i garaget. I vissa garage kan det förekomma biltvätt med högtryck eller omfattande främmande träbearbetning. I dom fallen behöver installationen hålla IP54 eller IP 55. Då är hårda. Krav rätt monterade strypnipplar och för skruvningar ur säkerhetssynpunkt. I ett sådant fall är ett korrekt kabel montage extra viktigt för klara IP klassen. Vid Ip20 kan vissa sådana fel mer utgöra skönhetsfel.
Även frågor kring säkringstyp och jordfelsbrytare och kabellängder är viktigt för att uppnå en grundläggande säkerhet.
Även frågor kring säkringstyp och jordfelsbrytare och kabellängder är viktigt för att uppnå en grundläggande säkerhet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Roligt att du tog det så bra. Då vill även jag gärna be om ursäkt för mina hårda ord.Lagerstrand Alexander skrev:
Du fick en dålig start med din fras om att "elektrikern ska koppla in" - den läser vi flera gånger i veckan så det är ingenting vi går på
Att du fick stå vid skampålen för den amatörmässiga installationen är kanske olyckligt, för det är inte förbjudet att vara ohändig och okunnig inom ett okänt område. Det är precis därför du ska ställa frågor här!! Då är det först o främst viktigt att få fram vad man behöver hjälp med, vad det är man inte fattar. Du har säkerligen inga som helst problem att koppla in en strömbrytare, utan det var någon specifik detalj som du egentligen undrade över? Ingen mening att försöka dölja detta, annars ter det sig som att du inte vill/kan ta till dig den hjälp du får. Sedan är det ju bra att kunna förstå om man först år den information man får eller om man behöver lämna bort jobbet.
Så nu hoppas jag du tar alla synpunkter som konstruktiv kritik och försöker höja betyget på din installationen lite. Och fortsätt nu att ställa frågor.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
För alla er som påpekade trasslade och korsade kablar som inte var okej vill jag bara tala om att detta är nu åtgärdat samt nu sitter wago i alla kopplingsdosor
vill därmed säga tack till er och så är denna tråd avslutad.
Mvh alex
Mvh alex
Gjorde faktiskt inte alls mycket själv innan jag utbildade mig utan det var elektriker som gjorde allt mer eller mindreAG A skrev:
Sen som svar på klammringen till Alexander , det är naturligtvis du själv som bestämmer hur du vill att allt ska se ut med dina installationer, det var mer för att du skulle tänka till och göra det bra på en gång istället.
Jag gav dig heller inga direkt tekniska svar på hur man ska göra för att jag ansåg att du verkade för osäker och jag tyckte kanske att du behövde hjälp på plats, men men egentligen spelar det inte så stor roll vad man egentligen skriver här. Det finns många ärliga och schyssta personer som är riktigt duktiga här som har en otrolig kunskap men tänk på att det är ett forum med folk med olika kunskap och olika sätt att se på saker. Vad jag menar är: om någon säger åt dig att koppla blå medblå eller svart med svart eller röd mot grön/gul, är du helt säker på att det är nolla,fas och skyddsjord bara för att någon är skriftligen säger är så verkligen har rätt, det var det som jag fick en känsla av att du inte hade.
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.