6 139 läst · 30 svar
6k läst
30 svar
Kolla dina elfakturor
Spelar ingen roll om man köper grön el eller ej på papperet, för klimatet. För att minska andelen kolkraft (som är den dyraste elen) i kraftsystemet så måste man antingen minska sin elanvändning alternativt måste det byggas ny alternativ kraftproduktion såsom sol vind och vatten. Dock så byggs det ingen ny grön produktion pga att man väljer att köpa "sk grön el" tyvärr.
Var en en måste bidra på bästa sätt, själv så har jag installerat 26m2 Solceller på min carport som ger ett tillskott på 3600kwh/år med garanterat grön el.
Var en en måste bidra på bästa sätt, själv så har jag installerat 26m2 Solceller på min carport som ger ett tillskott på 3600kwh/år med garanterat grön el.
Oj, jag som just signat med dem!! Bäst att byta igen så fort det går innan de hinner ändra mitt avtal på samma sätt som hänt er andra. Sånt fulspel gillas inte, då betalar jag hellre några öre per kWh extra för en seriös leverantör.
Tack för artikeln!
Tack för artikeln!
Hej. Jag köper inte denna kritik rakt av.
Ja Telinet hade ett problem med avtalen och hur de informerade på fakturorna tidigare, men avtalen skiljde sig inte nämnvärt från branschen...
Jag hade då och har fortfarande Telinet, jag är en nöjd kund....
De har ändrat på informationen och ändrat i sitt produktupplägg för att missförstånd inte ska kunna uppstå igen. Jag tror inte det ligger någon illvilja bakom och den information jag fick tidigt i höstas (när detta var aktuellt) är jag nöjd med.
Jag stannar!
Ja Telinet hade ett problem med avtalen och hur de informerade på fakturorna tidigare, men avtalen skiljde sig inte nämnvärt från branschen...
Jag hade då och har fortfarande Telinet, jag är en nöjd kund....
De har ändrat på informationen och ändrat i sitt produktupplägg för att missförstånd inte ska kunna uppstå igen. Jag tror inte det ligger någon illvilja bakom och den information jag fick tidigt i höstas (när detta var aktuellt) är jag nöjd med.
Jag stannar!
Nja, du har delvis rätt magnetens. Även om jag rent praktiskt får "ful-el" så har de köpt den gröna märkningen av någon annan som har tillverkat grön el men inte tjänar på den gröna loggan. Förhoppningsvis ger det ett inicitament för fler att tillverka grön el, exempelvis industrier som kan använda restprodukter till biogas, elturbiner m.m. Men visst, det bästa för miljön (och plånboken) vore att förbruka mindre och kunna framställa egen grön energi!
Jag använder kundkraft av bekvämlighetsskäl. Höll innan på att jaga runt själv, men eftersom alla elbolag bara är intresserade av att locka nya kunder och ej vårda befintliga, så dök det alltid upp fasta månadskostnader etc. efter första året. Eftersom jag har två abonnemang, så hade en hundralapp i månaden blivit totalt 2400 per år. Jag får inte det absolut bästa priset med kundkraft, men får ett rimligt pris utan några fasta kostnader och de gör det jobb jag inte orkar själv. Har rörligt pris på 1 års basis - tyvärr omförhandlas det i december, så det är ju inte riktigt rätt månad, men jag slipper en massa annat bekymmer.
Då har de ändrat tillbaka igen. Står bara en liten notis på e-fakturan 88 dagar innan, att abonnemanget går ut och binds till ett annat. Inga prisuppgifter - vilket inte följer ellagen, samt att jag fortfarande inte har fått någon kopia på vad det nya avtalet innefattar eller kostar. Hade de bundit upp mig till ett likadant abonnemang hade jag inte sagt något eftersom priset då hade varit det samma (även om det ändå vore högre än konkurrenters). Men det hade jag accepterat, och skyllt mig själv för. Varit i kontakt med Energimarknadsinspektionen och Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Båda är överens om att deras tillvägagångssätt inteföljer svensk lag. Inväntar nu svar från Telinets kundombudsman. Jag hoppas att de löser detta självmant så att jag slipper få vidare med ärendet.
Så ja. Bad Telinet skicka mig en kopia på avtalet jag godkänt när jag tecknade avtalet. De sa de skulle, men sket i att skicka det. Har nu själv luskat fram det. Där står att abonnemanget efter bindningstid förlängs till "Rörligt med pristak" - ett abonnemang som alltså inte finns längre. Inte heller står det något om pris, bindningstid, eller månadsavgift där. Då väljer de att binda mig till ett annat istället. Efter många om och men gick de till slut med på att släppa mig. Detta genom att byta abonnemang till ett obundet rörligt. Sista månaden passar de på att mer än fördubbla mitt kWh pris. Ska nu alltså betala 1 kr / kWh! Kan de fetglömma! Bestridit och tänker inte ge mig.
Och här följer fortsättningen.... Trodde att jag äntligen var fri och kommit loss. "Plötsligt" hade det rörliga priset per kWh gått upp med 100% på det rörliga abonnemanget man flyttat mig till sista månaden. Jag fick en elräkning på 3300 kr (ex nätavgift som kommer direkt från kraftringen). Så det blev ett nytt argt mail till kundombudsmannen som flyttade till ett annat abonnemang igen och skickade en ny faktura.. Detta tog ytterligare en vecka. Fick ner fakturan till 2800 kr åtminstone. Ok, jag betalar. Det är trots allt sista månaden sen är jag nere på 66 öre/kWh inkl. alla skatter och avgifter med det nya avtalet. Men i samband med att denna nya fakturan kom, så damp det också in en "slutfaktura" för den 1-13 februari. Där har man lagt på en avgift på 900 kr för att jag brutit avtalet i förtid! Detta trots att jag fått ok skriftligen att byta, samt att jag skulle ha flyttats till ett obundet abonnemang. Man blir så jäkla trött på dem. Jag har varken tid eller lust att hålla på med sånt här.... Så efter ett antal förbannade och otrevliga samtal med deras kundtjänst och kundombudsman är det nu sagt att jag ska bortse från slutfakturan, och att det kommer en ny i mars - utan avgift på 900 kr... Så återigen - VARNING för dessa lurendrejare!
Jag har lusläst mitt gamla avtal. Men tog även en titt på hur deras nya ser ut.
Kollar man på elskling.se så toppar de allt som oftast listan med billigast el på framförallt korttidsavtal. Ska man teckna ett sådant på t.ex. 3 eller 6 månader så måste man ha järnkoll och sätta påminnelser i kalendern! För säger du upp 1 dag för sent innan det går ut så binds du på nytt - men till ett avtal med TOLV månaders bindningstid. Detta oavsett vad du valt för bindningstid från början. Och bryter du det så åker du på feta avgifter för ”kompensation för den förlust Telinet drabbas av”. Denna beräknas på hur mycket el du förväntats förbruka under de 12 månaderna du bundits ofrivilligt till.
Så se upp!
Jag har lusläst mitt gamla avtal. Men tog även en titt på hur deras nya ser ut.
Kollar man på elskling.se så toppar de allt som oftast listan med billigast el på framförallt korttidsavtal. Ska man teckna ett sådant på t.ex. 3 eller 6 månader så måste man ha järnkoll och sätta påminnelser i kalendern! För säger du upp 1 dag för sent innan det går ut så binds du på nytt - men till ett avtal med TOLV månaders bindningstid. Detta oavsett vad du valt för bindningstid från början. Och bryter du det så åker du på feta avgifter för ”kompensation för den förlust Telinet drabbas av”. Denna beräknas på hur mycket el du förväntats förbruka under de 12 månaderna du bundits ofrivilligt till.
Så se upp!