Byggahus.se
Hej,
Som jag sade så skall jag nu sätta träpanel på gavlarna.
Men....:
Vilken sida skall på träet skall vara utåt?
Det är "finsågad" gran och en sida är slät och en är "skrovlig".
Vilken sida utåt? Hur vet man det?
Tacksam för era råd!

• Gilla
Martin Alvin
  • Laddar…
Ska du måla med slamfärg (Falu Rödfärg) ska den skrovliga sidan vara utåt.

Nej, jag har målat med vit Flygger 97 oljetäcklasyr.
På båda sidorna....

• Gilla
JonasEA
  • Laddar…
Skrovliga sidan utåt.

• Gilla
Pussellisa
  • Laddar…
Det riktiga sättet att montera panel är att man ska tänka på hur trädet ser ur i skogen och motera lika dant! alltså utsidan på brädan ska vara den sida som kommer från det yttersta på trädet. Tyvär så saknas denna kunskap numera i byggvaruhandeln så man klyver panel lite hur som helst och av vad som helst!!

W
Bytte gavelpanel på två ställen i sommras, tyckte det var kul med ett litet test så jag monterade den hyvlade ut på en gaveln och den skrovliga ut på den andra (gavlarna är på samma sida). Målade med linoljefärg. Nu e det bara att vänta en massa år och se vilket som höll bäst. Hur som helst så gick det åt sjukt mycket mer färg på den ohyvlade så resten av panelen jag bytte ble hyvlad utåt (resten av huset e oxo så).
Jag återkommer i tråden om ca 15-20 år.

• Gilla
Peace_105
  • Laddar…
Tänk så här "årsringarna på trä strävar alltid efter att räta på sig" vilket då innebär att om den finsågade panelen producerats rätt så skall ändarna på årsringarna peka mot dig när du monterar annars finns risken att virket drar ut spikarna från väggen för dig.

Tack alla för råd o tips.
Nu har jag hört att man inte får spika "locket" (den yttre panelen som täcker mellanrummet mellan brädorna i den undre panelen) så att spiken även går igenom denna undre panel.
Spiken skall hamna i mellanrummet mellan den undre panelen.
I så fall: Varför??
Är det så eller är det bara en vanföreställning?
Tack för klarläggande eller åsikter.

Lockläkten ska bara täcka springan mellan panelbrädorna, inte låsa fast dem. De ska kunna röra sig. På grund av fukthalten ändrar sig brädorna väldigt mycket - en 10% utan vidare. Fast bara på bredden, som tur är, inte på längden.

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Eftersom locket i mitt fall är 5 tum brett och mellanrummet i underpanelen bara är 40 mm innebär det att jag på dessa 40 mm skall dra i två st 3-tumsspik bredvid varandra utan att pricka underpanelen?
Mycke trä som hänger utanför spiken så att säga.
Är det inte risk att man spräcker locket när man spikar fast det?
Det finns ju inget stöd under!

Canuto skrev:
Eftersom locket i mitt fall är 5 tum brett och mellanrummet i underpanelen bara är 40 mm innebär det att jag på dessa 40 mm skall dra i två st 3-tumsspik bredvid varandra utan att pricka underpanelen?
Mycke trä som hänger utanför spiken så att säga.
Är det inte risk att man spräcker locket när man spikar fast det?
Det finns ju inget stöd under!
Jo, rätt mycket mellanrum, men det är inte ovanligt. Vanligt är dock att små möss och andra kryp tar sig upp i det mellanrummet. Sätt därför dit lämpligt skydd längst ner på spikläkten. Finns färdiga galler på löpmeter i bygghandeln.

5 tum lock och 40 mm springa. Det var en rejält tilltagen lockbräda. Jag tänkte mer på lockläkten som just läkt, alltså ca 50mm, täckandes en ca 10mm bred springa.

W Wester skrev:
Bytte gavelpanel på två ställen i sommras, tyckte det var kul med ett litet test så jag monterade den hyvlade ut på en gaveln och den skrovliga ut på den andra (gavlarna är på samma sida). Målade med linoljefärg. Nu e det bara att vänta en massa år och se vilket som höll bäst. Hur som helst så gick det åt sjukt mycket mer färg på den ohyvlade så resten av panelen jag bytte ble hyvlad utåt (resten av huset e oxo så).
Ok, 12 år senare, Hur gick det :)

• Gilla
Gjutjärn och 1 till
  • Laddar…
P Peace_105 skrev:
Ok, 12 år senare, Hur gick det :)
Han va online senast 2015 så blir nog svårt att få svar på frågan. Men vem vet, han kanske ställde alarmet på telefonen på 15 år (y);)

• Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
W Wester skrev:
@Wester hur har det gått nu sisådär 16 år efteråt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.