Byggahus.se
Har sedan ett år tillbaka haft Secutias som Villalarm, överlag mycket nöjd!

Tyvärr har de inte lyckats få till någon bra kamera/övervakningslösning ännu, inte annat än den inbyggda kameran i rörelsedeckarna - som i mitt tycke lämnar lite att önska!

Nu är jag på jakt efter kameror som går att montera på i tak eller på vägg, vissa kriterier finns dock..

Måste köra wifi (vill inte behöva dra nätverkskabel runt hela huset)
Bör klara en hyfsad vinkel så att man täcker upp större delen av ett rum
Måste ha "remote watch" eller vad det kallas, då man kan se i realtid i mobil eller på nätet
Skall även kunna maila bilder/filmer när den aktiveras av rörelsesensorn..

Kvaliteten bör vara god, frågan är om inte mörkerseende också är ett plus i kanten?

Givetvis är det inga problem om kameran har en egen app till mobil (android)

Önskar något i prislappen kring 1000kr /st

Mata på med tips och råd, för detta är en djungel :)

/Hugo

Redigerat:
Köp 1 ex av biltemas. Testa och berätta hur den fungerar.

Kanske någon kan komma in med lite matnyttigare tips?

Känns lite onödigt att slänga pengar på en undermålig produkt (biltemas grejer överlag)

Peter2400 skrev:
Det här är en mycket bättre kamera från en av av dom största tillverkarna, 3MP, plats för minneskort, micingång och annat som man behöver.
Bilden är mycket bättre än leksaken från d-link.
Kostar runt 100€ med Dhl frakt.
[länk]
...men man kanske ska lägga några spänn på att köpa en Hkvision direkt istället?

Please don't upgrade the firmware or reset the camera,this firmware is enough and good.if you upgrade or reset it,the language of the interface will be changed to Chinese!
And the camera can't work with English device.

Hmm verkar okej, såg inget om den har funktionen "rörelseaktiverad" så den tar kort och mailar?

Hur är det att köra livestream från mobilen när det är 3mp? Kvaliteten lär det ju inte vara något fel på..

Minneskortet, är det meningen att man ska låta den spela in konstant, och byta kort varannan dag,
alternativt plocka ur kortet, gå igenom filmerna, och sedan radera och stoppa tillbaka det?

När jag tänker efter föredrar jag nog väggmodell, inte dome, eftersom jag inte riktigt har någon bra plats att montera den på i taket, frågan är då om det finns något med liknande specs fast i D-linkens utförande?

MathiasS skrev:
...men man kanske ska lägga några spänn på att köpa en Hkvision direkt istället?

Please don't upgrade the firmware or reset the camera,this firmware is enough and good.if you upgrade or reset it,the language of the interface will be changed to Chinese!
HK vision?

Prisklass?

Jag har ingen modell att rekommendera, går i samma funderingar som ni andra och kan inte bestämma mig för vad jag ska satsa på.

HIKVISION heter dom nog. kostar 1-2ksek cirka.

Jag noterade bara att kameran som Peter länkade till verkade vara någon sorts piratkopia på HIK som inte gick att uppgradera etc, och då kanske inte prisskuillnaden mot motsvarande hik är så sto - men detta var mer en fråga än ett påstående.

MathiasS skrev:

Jag har köpt flera Hikvision kameror och Nvr från Kina, där fabriken ligger, och jag misstror inte att dom är äkta.

Minneskortet sitter kvar i kameran hela tiden, du kommer åt inspelat material från mobil eller webläsare. När kortet är fullt så spelar den över den äldsta filerna.

Peter, min fundering var om just den kameran du länkade till här verkligen var en Hik-kamera? Köper man en "riktig" hik kamera på ali verkar det inte vara några problem att uppgradera fw och det brukar också stå att det är en hik.

mattetvilling skrev:
Köpte en sån här,
[länk]

Har bara testat lite än men den verkar lovande :) funkar bra med app i iphone, ska köra den med min Qnap nas.
Den där är nog mer åt hållet jag var ute efter!

Vet du om den:

Kör via wifi
Har mörkerseende
Har rörelseaktivering (så att det tar stillbilder och mailar till valfria mailadresser)
Ungefär hur bred vinkel den tar gradmässigt?

Du har inte möjlighet att posta, eller maila, ett test så man får se bildkvaliteten?

Priset verkar ju sannerligen inte vara dåligt!

Till saken hör att jag har ganska små utrymmen att övervaka!

Hallen uppe är ca 4-5m x 2m

Hallen nere är ca 3.5m x 2m

Vardagsrum och sovrum är på vardera ca 30m2

Då borde den klara det vinkelmässigt!

And that's it :)

MathiasS skrev:
Peter, min fundering var om just den kameran du länkade till här verkligen var en Hik-kamera? Köper man en "riktig" hik kamera på ali verkar det inte vara några problem att uppgradera fw och det brukar också stå att det är en hik.
Du har nog rätt Mathias, jag var inte så noga när jag valde den kameran.
Vad jag har förstått så tillverkar och säljer Hikvision obrandade kameror, dom kan man inte köra original mjukvara på.

Hur lagrar man inspelat material på Banggod kameran?

Helt annan fråga till Ts, varför vill du ha kameror inomhus? jag gillar kameror och har flera utomhus men inne vill jag inte ha några.

Det du får tänka på är hur du ska styra hur och när kamerorna ska triggas, om man har dom i ett utrymme som man vistas i så kan det resultera i hundratals mail eller pushnotiser varje dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.