På vårt inkommande vattenrör av gjutjärn så sitter en plastkoppling som spruckit och nu läcker vatten. Kan man ersätta den trasiga plastkopplingen utan att behöva bila upp runt röret? Jag är rädd att vibrationerna orsakar nya problem i det gamla röret.
Vi kommer att behöva byta ut röret inom sinom tid men jag vill helst kunna samordna det med nytt avloppsrör och rivande av bef. uterum som idag ligger i vägen.
Ett högst tillfälligt knep för att laga det där är att kapa upp cykelslang som du lindar tight runt plastmuttern. Dra sen någon form av spännband på det, bäst är slangklämma men i den dimensionen är det kanske inte något man har hemma. Man kan också spänna cykelslangen genom att lägga ändarna i kors och vira med ett litet stålrör eller liknande. Då slipper du massa vatten på golvet tills en mer permanent lagning kan fixas.
Tack för era svar. Det kan nog mycket väl vara galvat. Just nu är det lindat med vulktejp följt av silvertejp men läcker ändå lite. Tack och lov rakt ned i en golvbrunn däremot.
Är livrädd att något ska ge sig så att det står vatten till taket. Ska komplettera med cykelslang och rf slangklämmor också tills vidare.
Bör problemet kunna lösas utan att bila upp runt röret i alla fall? Med PRK-koppling rakt i röret? Är alltså röret som kommer upp gängat invändigt?
Jag får be en annan röris att titta på en mer långvarig lösning tills dess att servisen byts ut helt och hållet. Den som varit här ville enbart byta hela servisen pga sprickan i kopplingen.