4 625 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
Golvplatta utan golvvärme?
Sida 1 av 2
När jag var liten var det inga plattor som hade golvvärme (vad jag minns). Varken jag eller mina vänner dog.
Skulle jag göra en betongplatta i dag ville jag ju åtminstone ha golvvärme där det skall vara klinkers på golvet.
Skulle jag göra en betongplatta i dag ville jag ju åtminstone ha golvvärme där det skall vara klinkers på golvet.
Om man skulle använda golvvärmen under torktiden, skulle man snarast använt den till att kyla plattan. Plattan spricker om den torkar/brinner för fort.pelle242 skrev:
Golvvärmen används enbart till uppvärmning av den färdiga kåken. Men det är även lite av en komfortgrej, då en betongplatta annars är tämligen kall att gå på.
Det går som sagt utmärkt att gjuta utan golvvärme, och ha vanliga element eller luftvärme istället. Men golvvärmeslang är så pass billigt att det är dumt att gjuta utan.
Det är ju lite beroende av vad man bygger och även ska använda rummen till.
I vårt fritidshus har både gästhuset och huvudbyggnaden platta, med golvvärme endast där vi har keramiska plattor (entré/badrum). Och de har 200 respektive 300 mm cellplast som isolering och det fungerar bra.
I vårt fritidshus har både gästhuset och huvudbyggnaden platta, med golvvärme endast där vi har keramiska plattor (entré/badrum). Och de har 200 respektive 300 mm cellplast som isolering och det fungerar bra.
Man använder ofta golvvärme för att påskynda härdningen av platta på mark faktiskt. Under kontrollerade former givetvis, för att det inte ska spricka osv. Sen får man tycka vad man vill om detta. Men om det ska gå fort (vilket det ofta ska) och för att kostnaderna ska hållas nere så gör man så.
Hade jag byggt hus till mig själv hade jag inte gjutit in golvvärmen i plattan, utan hellre lagt ett lager spårad EPS ovanpå plattan och sen golvet på det. Detta för att få bättre responstid på golvvärmen vid snabba temperaturförändringar och för att kunna ha ordentliga sänkningar under den tid på dygnet man inte vistas i huset. Kostar så klart en slant extra vid bygget men jag tror att du kan tjäna in det i långa loppet.
Hade jag byggt hus till mig själv hade jag inte gjutit in golvvärmen i plattan, utan hellre lagt ett lager spårad EPS ovanpå plattan och sen golvet på det. Detta för att få bättre responstid på golvvärmen vid snabba temperaturförändringar och för att kunna ha ordentliga sänkningar under den tid på dygnet man inte vistas i huset. Kostar så klart en slant extra vid bygget men jag tror att du kan tjäna in det i långa loppet.
Det tänker jag med på. Frågan är hur pass mycket dyrare blir det? Vid exempelvis 200kvm?filurfigur skrev:Man använder ofta golvvärme för att påskynda härdningen av platta på mark faktiskt. Under kontrollerade former givetvis, för att det inte ska spricka osv. Sen får man tycka vad man vill om detta. Men om det ska gå fort (vilket det ofta ska) och för att kostnaderna ska hållas nere så gör man så.
Någon som vet?
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Jag är skeptisk till EPS på BTG-platta vid nyproduktion. Cellplasten låser in fukten i plattan och förhindrar uttorkningen.
http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Spaarskivor-EPS/LK-Spaarskiva-EPS-30mm.htmAtom skrev:
Går åt 1,5/m2 dvs 300 *79 kr = 23700. Sedan blir det lite dyrare då det blir 16mm slang och förmodligen fler slingor och större fördelare. Så kanske 30K?
Fast om man lägger trägolv skall man alltid ha ångspärr hur som helst.Villa vista skrev:
Dock förekommer det att man lägger platon för att ventilera tex:
http://www.villavarm.se/villa-varms-unika-golv
Jo, att man använder det för att snabbare kunna torka ut betongen och för att spara tid, men syftet med golvvärme är ju inte detta utan mera att finns den installerad och med värmekälla ansluten kan den nyttjas. Men ska villigt erkänna att här har jag för lite kunskap utifrån om det finns det produktionstillfällen där man enbart installerar för att torka en betongplatta.filurfigur skrev:
Självklart väntar man tills plattan är ordentligt uttorkad innan man lägger nästa lager ovanpå. Det finns regler för vilken fuktkvot som är tillåten innan man fortsätter byggandet. Sen är det precis som pelle242 skrev ovan här att du generellt lägger en ångspärr i golvkonsturktionen ändå.Villa vista skrev:
Det går åt samma mängd rör/slingor/fördelare som om du gjutit in det i plattan. Extrakostnaden ligger i EPS-skivorna.pelle242 skrev:
Nej, det har du nog generellt sett rätt i. Det finns kanske enstaka fall där tiden är viktigare än kostnaden för rören där man använder det endast för att torka ut plattan. Men det känns som specialfall.AndersS skrev:Jo, att man använder det för att snabbare kunna torka ut betongen och för att spara tid, men syftet med golvvärme är ju inte detta utan mera att finns den installerad och med värmekälla ansluten kan den nyttjas. Men ska villigt erkänna att här har jag för lite kunskap utifrån om det finns det produktionstillfällen där man enbart installerar för att torka en betongplatta.
Fast finns det ett värmesystem i plattan så är det så klart en fördel om man kan använda detta för att påskynda byggprocessen. Det säljs speciella byggpannor just för detta ändamål (och för att värma upp huset under uppbyggnad).