Byggahus.se
Ska göra sista lilla fixet som man egentligen borde gjort för länge sen. Bla sätta foder till en dörr där kag behöver sala.

Givetvis är inget helt rakt och de salningslister jag köpt behöver avverkas lite.

Vad jag vill att forumet ska säga är: lämna tillbaka salningslisterna.
Köp en fräs och lite planhyvlat.
Sätt upp plan hyvlat mot karmen.
På något sätt fräs ned i nivå med väggen.
Fräs en snygg rundning vid kanten och tada!

Är det sånt man kan göra med en fräs? Just momentet att avverka något i nivå med en annan yta. Är det överkurs eller grundläggande?

Letar anledning att köpa ett verktyg jag länge varit nyfiken på men aldrig använt.

Hemmakatten
Tyvärr kommer jag göra dig besviken. Vi hsr sågat våra lister med en fogsvans (du vet en sån där gammaldags handsåg ;) ) med utmärkt resultat efter lite övning.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Köp en fräs!

Funkar det så gött, funkar det inte får du köpa ytterligare ngt verktyg! Win-win :)

• Gilla
kallun
  • Laddar…
Hemmakatten: men du säger ju samtidigt inte att det inte går med en överhandsfräs heller ;)

• Gilla
beqen
  • Laddar…
Och ärligt talat att lägskapa av fem mm från en 25mm list med fogsvans känns som svart bälte i sågning.
Jag hade tänkt mig hyvel eller liknande.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Om du ska sala in med planhyvlat så skulle jag nog satsa på att antingen hyvla som du föreslår eller använda en sänksåg för att direkt såga fram bitar som exempelvis går från 22 till 28mm i bredd. Med sågen underlättar det förstås att ha en större bit att utgå ifrån.

Om du skulle montera så att salningen hänger utanför väggen så skulle det teoretiskt gå att köra med en fräs med mallstål därefter och få salningen helt plan med väggen men det finns några besvärande faktorer.

1. Mallstålet tenderar till att kräva ett ganska stabilt material för kullagret - en gipsskiva är ingen höjdare.
2. Du får svårt att komma ut i hörnen eftersom fräsen tar upp en hel del plats (beroende på modell förstås).

Hur pass snett/ojämnt är det egentligen? Foder är ju normalt ganska eftergivliga för att möjliggöra tilltäppning av sådana ojämnheter. Det jag menar är att man normalt kan tvinga in fodret mot en svagt buktande vägg samtidigt som andra sidan på fodret ansluter mot en rak salning.

Det ska mot en kaklad vägg och jag uppskattar att bredden som behöver byggas ut varierar inom spannet 20-25mm. Men det låter ju desvärre inte som at det är det här jobbet som kräver en fräs....

Salningar och lister som skall följa en krokig vägg sågar jag med sticksåg eller bordssåg. Sen kan man putsa lite med hyvel och elhyvel om det behövs.

Så köp en bra sticksåg, en bra elhyvel och en bordssåg. Överhandsfräsen kanske du kan få med på köpet :wow:

Helt omöjligt att TS kan göra detta jobb utan att ha sticksåg, elhyvel, bordssåg och överhandsfräs! :D

• Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar mäta ut vilken bredd jag vill ha på smyglisten (salningen) och rita ut det på brädan. Är det bara litet om skall bort så tar jag det med elhyvel eller handhyvel. Är det mycket så brukar jag antingen såga på frihand på bordcirkelsågen eller hugga bort det med en vass snickaryxa och hyvla sista millimetern.

Du behöver inte varken sänksåg eller fräs till det här.

Hemmakatten
Hemmakatten skrev:
Tyvärr kommer jag göra dig besviken. Vi hsr sågat våra lister med en fogsvans (du vet en sån där gammaldags handsåg ;) ) med utmärkt resultat efter lite övning.
Blev bara lite motvallskärring ett tag. ;) Klart du ska ha en fräs,

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Nu har jag inte läst mer än rubriken men jag gör väl som du ber om.

KÖP EN FRÄS

Vet inte riktigt hur rubriken ska tolkas?

Köp en överhandsfräs?

Köp en överhandsfräs?

Köp en överhandsfräs?

Jag tycker du ska köpa en handöverfräs. Det andra ni pratar om vet jag inte vad det är.

/Besserwisser:rolleyes:

Kööp!Jag har lärt mig att om jag känner ett stort behov av en maskin och dessutom har ett projekt där den behövs så köper jag direkt. Varför detta?
Jo, jag har hållt på och bänglat för många gånger och det kan ta timtals något som man löser på 5min med rätt maskin. Som exempel så handspikade jag när jag tilläggsisolerade och bytte panel. 10000 spik senare så kom ha-begäret efter en spikpistol...och det var ju lagomt försent. Så KÖP!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.