BAS, jag har öppet system (genomskinlig burk). Dessutom vet jag att jag har luft i slangarna eftersom jag hör att det "bubblar" när brinepumpen sätter igång. Jag ifrågasatte detta men fick till svar att den luftar sig själv.
Det har inte blivit nån förändring i bubblandet iaf.
Hur får jag ut luften? När jag lättar på ventilen på expantionskärlet pyser det en hel del ibland. Men det kan ju bero på tryck och inte luft som ska ut...
Det har inte blivit nån förändring i bubblandet iaf.
Hur får jag ut luften? När jag lättar på ventilen på expantionskärlet pyser det en hel del ibland. Men det kan ju bero på tryck och inte luft som ska ut...
Hej CarMan.
Hur har du nu tänkt? Kan du visa hur du räknar och vilka källor du utgår ifrån?
Jag stödjer mina beräkningar på Sveps rekommendationer 145 kWh per meter och år.
Det är den energi jag själv plockar ur mitt hål
Daniel har ganska liten uppvärmd yta. Den borde inte dra mer energi per år än de (145x100) 14.500 du får från hålet plus de ca 5000 kWh som du får från kompressorn.
Daniel!
Du kan kontrollera om du har varmare längre ner i hålet på följande vis:
Stäng av värmepumpen ett dygn men fortsätt att köra cirkulation i hålet så bör du få upp varmare vatten.
Om så inte blir fallet så är det antingen verkligen kallt i hålet eller så är det stora cirkulationsproblem (p.g.a. luft, igensatt sil eller annat)
Jag själv slarvade med att spola bort luften då jag installerade kylanläggningen (frikyla). Jag trodde absolut att det skulle försvinna av sig själv med efter 2 veckor med maskin som stängde av sig för att det blev för kallt gav jag upp. Jag kopplade in min tryckpump och spolade rent från luft. Det löste problemet på en gång.
Om du har tillgång till en kraftig pump (finns ex på Jula) och ett bra kärl med lite extra brine i så kan du spola rent från luft. Om du bor i Stockholmsområdet skulle du ev. kunna låna mina grejor.
Du skulle även kunna ringa installatören, han har slarvat då han inte fick ut all luft och borde ställa upp med en renblåsning.
Bra rörisar växer inte på trän
, jag har haft tur med mina
.
Hur har du nu tänkt? Kan du visa hur du räknar och vilka källor du utgår ifrån?
Jag stödjer mina beräkningar på Sveps rekommendationer 145 kWh per meter och år.
Det är den energi jag själv plockar ur mitt hål
Daniel har ganska liten uppvärmd yta. Den borde inte dra mer energi per år än de (145x100) 14.500 du får från hålet plus de ca 5000 kWh som du får från kompressorn.
Daniel!
Du kan kontrollera om du har varmare längre ner i hålet på följande vis:
Stäng av värmepumpen ett dygn men fortsätt att köra cirkulation i hålet så bör du få upp varmare vatten.
Om så inte blir fallet så är det antingen verkligen kallt i hålet eller så är det stora cirkulationsproblem (p.g.a. luft, igensatt sil eller annat)
Jag själv slarvade med att spola bort luften då jag installerade kylanläggningen (frikyla). Jag trodde absolut att det skulle försvinna av sig själv med efter 2 veckor med maskin som stängde av sig för att det blev för kallt gav jag upp. Jag kopplade in min tryckpump och spolade rent från luft. Det löste problemet på en gång.
Om du har tillgång till en kraftig pump (finns ex på Jula) och ett bra kärl med lite extra brine i så kan du spola rent från luft. Om du bor i Stockholmsområdet skulle du ev. kunna låna mina grejor.
Du skulle även kunna ringa installatören, han har slarvat då han inte fick ut all luft och borde ställa upp med en renblåsning.
Bra rörisar växer inte på trän
Istället för att gissa, det må vara kvalificerade gissningar, så har jag räknat litet med kurvor för en Nibe 1130-8 som utgångspunkt.Daniel Lundqvist skrev:
Jämför jag energibehovet vid 0/35° med -4/35° så behövs det 13,6% fler kWh vid -4°för att erhålla samma mängd värme. COP (CP oräknade) blir 4.94 resp 4.35.
Samma jämförelse mellan 0/50° och -4/50° ger resultatet 16,8% mer. COP blir 3,63 resp 3,08.
Med utgångspunkt från dina ungefärliga framledningstemp för värme resp VV kan du uppskatta dina årliga energiförluster.
Alla namn upptagna skrev:Istället för att gissa, det må vara kvalificerade gissningar, så har jag räknat litet med kurvor för en Nibe 1130-8 som utgångspunkt.
Jämför jag energibehovet vid 0/35° med -4/35° så behövs det 13,6% fler kWh vid -4°för att erhålla samma mängd värme. COP (CP oräknade) blir 4.94 resp 4.35.
Samma jämförelse mellan 0/50° och -4/50° ger resultatet 16,8% mer. COP blir 3,63 resp 3,08.
Med utgångspunkt från dina ungefärliga framledningstemp för värme resp VV kan du uppskatta dina årliga energiförluster.
men i din beräkning har vi fortfarande ingen koll på hur mycke tillsats elen skulle minsta, det är ju här dom "stor " pengarna ligger
citea gärna vilket av mina svar du inte förstår , så ska jag förklaraBAS skrev:Hej CarMan.
Hur har du nu tänkt? Kan du visa hur du räknar och vilka källor du utgår ifrån?
Jag stödjer mina beräkningar på Sveps rekommendationer 145 kWh per meter och år.
Det är den energi jag själv plockar ur mitt hål
Daniel har ganska liten uppvärmd yta. Den borde inte dra mer energi per år än de (145x100) 14.500 du får från hålet plus de ca 5000 kWh som du får från kompressorn.
Daniel!
Du kan kontrollera om du har varmare längre ner i hålet på följande vis:
Stäng av värmepumpen ett dygn men fortsätt att köra cirkulation i hålet så bör du få upp varmare vatten.
Om så inte blir fallet så är det antingen verkligen kallt i hålet eller så är det stora cirkulationsproblem (p.g.a. luft, igensatt sil eller annat)
Jag själv slarvade med att spola bort luften då jag installerade kylanläggningen (frikyla). Jag trodde absolut att det skulle försvinna av sig själv med efter 2 veckor med maskin som stängde av sig för att det blev för kallt gav jag upp. Jag kopplade in min tryckpump och spolade rent från luft. Det löste problemet på en gång.
Om du har tillgång till en kraftig pump (finns ex på Jula) och ett bra kärl med lite extra brine i så kan du spola rent från luft. Om du bor i Stockholmsområdet skulle du ev. kunna låna mina grejor.
Du skulle även kunna ringa installatören, han har slarvat då han inte fick ut all luft och borde ställa upp med en renblåsning.
Bra rörisar växer inte på trän, jag har haft tur med mina
.
Daniel har inte nämnt hur mycket tillsats han har, den kanske är liten, eftersom den uppvärmda ytan inte är så stor medan VP är ganska rejäl.CarMan skrev:
De besparingar jag angivit är minimum, har han tillsatsel kommer den givetvis att minska en del och besparingen blir än större.
hehe ett borrhål som luftar sig självt det händer inte. självluftande ventiler på in och ut rören kanske löser det luften kommer inte hamna i kärlet under drift utan bara åka förbi. viserligen vet jag ej hur dessa pumpar installeras för jobbar med IVT pumpar. var senast idag och avlufta en markslinga p.g.a för dåligt fylld slinga fattades runt 40 liter. det är nästan inte ens makrslingor som klarar av att lufta sig självt. för när brinen passerar cirkpumpen i värmepumpen så slår cirkpumpen sönder all luft till fler luft bubblor. tar flera år att få ur sådan luft. utan det ända som hjälper är som tidigare person sa.
koppla på ett stort kärl med dränk pump å kör borrhålet både baklänges och framlänges flera ggr.(brukar lämmna kärlet över natten ibland för att va riktigt säker) för att man kör baklänges är för att cirkpumparna förmodligen inte orkar presa luften ända ner i hålet och sen upp de gör inte våran dränkpump. idag pressar vi ALLTID kalla sidan (Brine) med presskopplingar.en del installatörer pressar allt utom närmast pumpen ifall de behövs rivas isär någon gång. men händer det nått är det juh bara att skära av rören å sätta dit ny presskoppling. VHS skruvkopplingar fryser sönder inom 3 år t.ex.
Vattete kopplingar har däremot fungerat. du kan även kolla differansen mellan in och ut på dit värme system. IVT pumpar ska hålla mellan 7-10 grader.jag försöker hålla så nära 7 som möjligt. ta reda på om det är lika på din pump. kör systemet så sakta du kan. diffen ändrar du genom att ställa flödet på cirkpumparna.
nää be din installatör lufta ur slingan för hur som helst kommer du aldrig få ur luften i ett borrhål. be dem även pressa all koppar rör om de ej redan är gjort.
koppla på ett stort kärl med dränk pump å kör borrhålet både baklänges och framlänges flera ggr.(brukar lämmna kärlet över natten ibland för att va riktigt säker) för att man kör baklänges är för att cirkpumparna förmodligen inte orkar presa luften ända ner i hålet och sen upp de gör inte våran dränkpump. idag pressar vi ALLTID kalla sidan (Brine) med presskopplingar.en del installatörer pressar allt utom närmast pumpen ifall de behövs rivas isär någon gång. men händer det nått är det juh bara att skära av rören å sätta dit ny presskoppling. VHS skruvkopplingar fryser sönder inom 3 år t.ex.
Vattete kopplingar har däremot fungerat. du kan även kolla differansen mellan in och ut på dit värme system. IVT pumpar ska hålla mellan 7-10 grader.jag försöker hålla så nära 7 som möjligt. ta reda på om det är lika på din pump. kör systemet så sakta du kan. diffen ändrar du genom att ställa flödet på cirkpumparna.
nää be din installatör lufta ur slingan för hur som helst kommer du aldrig få ur luften i ett borrhål. be dem även pressa all koppar rör om de ej redan är gjort.
då är vi altså tilaabaka på gissnings stadiet & det var det jag mena, vi kan bara gissa så länga vi inte vat.Alla namn upptagna skrev:
Liknande trådar
-
Gjuta igen stort hål i källare med värmerör
Grund & Markarbeten -
Tätning av hål för fiber genom källarvägg av lättbetong.
Grund & Markarbeten -
Finns det galler man kan montera i vanlig golvlist/sockel? Vill ha det istället för lister med hål i nere i källaren
Golv -
Hål i källargolvet läcker vatten
Vatten & Avlopp -
Microcement på oisolerat betonggolv i källaren, är det en hållbar idé?
Golv