Byggahus.se
M
Denna undersökning verkar vara rent trams då man inte inte kan se om ränteavdragen gäller bolån eller svindyra konsumtionskrediter. Nu är ju inte Kaliber och SR kända för att vara vidare opartiska eller i närheten av vetenskapliga i sina undersökningar och avslöjanden så värdet av detta är noll.

"Att höginkomsttagare med stora lån i storstäderna påverkas hårt av ett slopat ränteavdrag har länge varit känt."

Hur är detta känt? Jag och samtliga jag känner jämkar inte på ränteavdraget utan det kommer som en lite bonus med skatteåterbäringen beroende på hur året har förlupit. De pengarna går sedan till sparande, resor eller annat skoj. Så här ser situationen troligtvis ut för alla höginkomsttagare också. Det är självklart alltid låginkomsttagarna som drabbas hårdast av åtstramningar och marginalköparna som till stor del styr efterfrågan på marknaden bland t.ex. småhus.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Fast det är ju alltid en mysig känsla när skatteåterbäringen dyker ned även om man inte behöver pengarna :)

Personligen tycker jag man kan slopa rot och rut och räntaavdrag och sedan ta bort arbetsgivaravgiften(skatten) ta bort värnskatten etc så alla får en skatt på runt 30 procent.

• Gilla
kallun
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Fast det är ju alltid en mysig känsla när skatteåterbäringen dyker ned även om man inte behöver pengarna :)
Absolut, jag har ingenting emot dem :) Jag planerar dock inte med dem i åtanke och hade jag behövt dem för att klara av mitt boende hade jag haft en alldeles för hög kostnad. Bankerna räknar ju med ränta på 5-6 procent i dagsläget så jag förstår inte hur detta skulle kunna slå så hårt mot låginkomsttagarna heller då det i dagsläget motsvarar ca 0,5 procent.

G
Visst kan vi slopa ränteavdragen. I rättvisans namn slopar vi även möjligheten för hyresvärdföretagen - såväl privata som kommunalägda - att bokföra räntekostnader på sina lån för sina fastigheter. ROT-avdraget kan också slopas. Analogt med ovanstående förbjuds hyresvärdföretagen att bokföra renoveringsarbete och -materiel som kostnad i sina rörelser. Kommer detta att påverka hyrorna? Ånej då.
Det finns bara ett sätt att motverka skenande bostadspriser, och det är att skapa ett överskott på bostäder. Lagen om tillgång och efterfrågan. Krångligare än så är det inte!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.