13 551 läst · 55 svar
14k läst
55 svar
Medling i en kolonistuge-grannkonflikt?
ooohhh...
Jag får direkt såna där otäcka dragningar åt att gå till moteld...
Dvs, smyga över till grannens trädgård nån mörk kväll med en dunk Round Up, eller en rejäl dos maskrosfrön eller kirskål.
Men så får man ju naturligtvis inte göra... Usch och fy, så jag tänker...
Jag får direkt såna där otäcka dragningar åt att gå till moteld...
Dvs, smyga över till grannens trädgård nån mörk kväll med en dunk Round Up, eller en rejäl dos maskrosfrön eller kirskål.
Men så får man ju naturligtvis inte göra... Usch och fy, så jag tänker...
Ta upp frågan till diskussion på ett årsmöte där styrelsen inte kan komma undan. Var väl förberedd med vilka regler som finns och med bevis på att ni följer dem. Kanske också med exempel på vad granne C vill att man gör utöver reglerna och om alla är villiga att ändra och följa reglerna som granne C dikterar för att visa det orimliga i dem (om de nu är orimliga).
Bristande personkemi - utifrån skilda typer av personer, och tillhörande olika generationer är min gott erfarenhetsgrundade gissning på förutsättningarna för konflikten. Naturligtvis kryddad med (den gissningsvis äldre) "C:s" behov att snabbt för Er markera sin hittills ohotade och framgångsrika informella ledarposition i området. Jag måste, hoppas det inte irriterar, fråga om Du kände detta "i luften" redan vid någon av de första kontakterna eller hur togs första kontakten med/av "C"? En till undran, Du skriver på minst ett ställe att det handlar om hur Din fru sköter kolonilotten. Är Ni två par i konflikten eller försiggår den huvudsakligen mellan Dig och "C" som jag inte lyckats klura ut om det är en man eller kvinna och huruvida "hen" själv sköter sin tomt eller om det görs tillsammans med make/maka. Gillar Ni inte mitt inlägg behöver Ni inte kommentera eller svara så kommer inga fler kommentarer från mig. Vill som sagt inte irritera eller ge ett flummigt intryck. Är bara så fascinerad av "personkemiska företeelser" och har förvånats över hur många koloniföreningar "reglerat sönder" trivseln med digra regelverk centrerade till att man som "kolonist" ska låta bli en massa saker och fråga styrelsen eller oftast ordföranden om lov för allt annat som man kanske får göra. Medger viss ironi i de sista meningarna, riktad mot "den typiska Svenskheten", men underlaget är från verkligheten.
Ignorera är nog bästa metoden. Om Ni bara orkar med att helt ignorera allt skitsnack tillräckligt länge kommer C att börja fokusera på någon annan stackare och lämna Er ifred. Men så länge han/hon (C) får en reaktion och mängder med medhåll från andra kommer han/hon tycka det är kul och fortsätta. Genom att du/ni visar att ni bryr er/tar åt er/blir illa berörda "lägger ni mer ved på brasan".
Har själv varit utsatt för liknande beteende men i helt andra sammanhang och efter nästan 3 år av total ignorans upphörde skitsnacket mm.
Orkar Ni inte ignorera och därför inte kan upprätthålla de ev. skötselkrav som finns sälj.
Mvh!
// Niklas
Har själv varit utsatt för liknande beteende men i helt andra sammanhang och efter nästan 3 år av total ignorans upphörde skitsnacket mm.
Orkar Ni inte ignorera och därför inte kan upprätthålla de ev. skötselkrav som finns sälj.
Mvh!
// Niklas
En sån här granne skulle ge mig otroligt mycket roligt, jag skulle kunna hitta på hur mycket roliga sätt att retas
som helst. Pedanter är de roligaste som finns att reta.
Bodde granne med en familj som krattade sin gräsmatta kliniskt ren från löv på hösten, vi krattade aldrig löv, de ger ju näring till gräsmattan. Och så blåste det mesta ändå över till grannen när stormarna kom.
Bodde granne med en familj som krattade sin gräsmatta kliniskt ren från löv på hösten, vi krattade aldrig löv, de ger ju näring till gräsmattan. Och så blåste det mesta ändå över till grannen när stormarna kom.
Pelpet: Tack för bra tips. I sak håller jag med dig att styrelsen inte har med detta att göra. Men ordföranden tillsattes under kupplika förhållanden med vår granne som ledare...
Men det hör ju heller hit, men vi får se. Vi har nu fått komma med förslag där vi ska ses , och vi får hoppas detta ska lösa sig.
Vi förväntar oss inte att bli inbjudna på deras nu-tömmer-vi-varsin-vinbox-kvällar... men vi har ingenting emot att bjuda in dem till oss.
Vi vill bara bli tolererade, och inte förtalade.
Tack alla med era tips!
Men det hör ju heller hit, men vi får se. Vi har nu fått komma med förslag där vi ska ses , och vi får hoppas detta ska lösa sig.
Vi förväntar oss inte att bli inbjudna på deras nu-tömmer-vi-varsin-vinbox-kvällar... men vi har ingenting emot att bjuda in dem till oss.
Vi vill bara bli tolererade, och inte förtalade.
Tack alla med era tips!
Tack StenOlof!! C är precis mitt emellan i ålder, mellan mig och min fru. C är ensam, har alltid levt ensam.C anser sig helt själv utnämt att vara en "Riktig Kolonist", Hen flyttar ut först av alla på våren och flyttar hem sist av alla, tror hen i varje fall. Man ska kanske fråga exakt hur hen fastställer detta...stenolof skrev:Bristande personkemi - utifrån skilda typer av personer, och tillhörande olika generationer är min gott erfarenhetsgrundade gissning på förutsättningarna för konflikten. Naturligtvis kryddad med (den gissningsvis äldre) "C:s" behov att snabbt för Er markera sin hittills ohotade och framgångsrika informella ledarposition i området. Jag måste, hoppas det inte irriterar, fråga om Du kände detta "i luften" redan vid någon av de första kontakterna eller hur togs första kontakten med/av "C"? En till undran, Du skriver på minst ett ställe att det handlar om hur Din fru sköter kolonilotten. Är Ni två par i konflikten eller försiggår den huvudsakligen mellan Dig och "C" som jag inte lyckats klura ut om det är en man eller kvinna och huruvida "hen" själv sköter sin tomt eller om det görs tillsammans med make/maka. Gillar Ni inte mitt inlägg behöver Ni inte kommentera eller svara så kommer inga fler kommentarer från mig. Vill som sagt inte irritera eller ge ett flummigt intryck. Är bara så fascinerad av "personkemiska företeelser" och har förvånats över hur många koloniföreningar "reglerat sönder" trivseln med digra regelverk centrerade till att man som "kolonist" ska låta bli en massa saker och fråga styrelsen eller oftast ordföranden om lov för allt annat som man kanske får göra. Medger viss ironi i de sista meningarna, riktad mot "den typiska Svenskheten", men underlaget är från verkligheten.
Så flera år har gått till att renovera, isolera, anlägga gräsmatta och rabatter.
Min fru hade lotten 6 år innan vi träffades, och personlingen är nog en del av ilskan riktad mot att hon skilde sig och vi träffades snabbt. Hon var aldrig ensam som Hen är.
Enligt min fru så var C redan från början på henne om att en buske (som satt sen innan min fru köpte lotten) hade grenar som växte över på Cs tomt. Min fru tog genast bort hela busken.
C klagade på att hen fastnade med gräsklipparen i nät-staketet mellan tomterna, min fru flyttade genast in staketet så att C inte skulle fastna.
det finns flera sådana exempel, men det har liksom inte spelat någon roll hur mycket vi gjort för att följa alla hens påpekanden, hen är fortfarande skitsur, hälsar inte, pratar skit.
Så en dag fick min fru nog av attityden och gick över till henne och sa: Om du inte ens kan hälsa på mig, behöver du inte heller prata med mig då du vill klaga!!
Detta är 2 år sedan.
Tilläggas är att C bor på sin lott April-Oktober, har inga barn, och ägnar all sin tid till att sköta om sin tomt. Vi har å andra sidan 5 ungdomar, varav 3 st med funktionshinder, div husdjur. Så vi har helt enkelt inte alla de timmarna hon har på att pedant sköta tomten.
Men , vi har aldrig fått något påpekande från styrelsen om att vi inte följer reglerna,
Du skulle inte ens behöva anstränga dig. För såvida du inte är tankeläsare och utför allt EXAKT som C skulle ha gjort det, så skulle du fått skit för det. Och hon ger sig inte. Stod ut i 8 år, innan vi sa ifrån. Nu har det gått 10 år. Hen är lika rabiat.Makker skrev:En sån här granne skulle ge mig otroligt mycket roligt, jag skulle kunna hitta på hur mycket roliga sätt att retas
Skoja inte. Har funderat på att kasta ett par kilo salt i hennes komposter. Brukar skvätta över alla mördarsniglar jag hittar. HihiFrippegubben skrev:
det var också ett bra tips. Det blir nog plan B om inte vi får rätsida på detta via styrelsenMarkus J skrev:Ta upp frågan till diskussion på ett årsmöte där styrelsen inte kan komma undan. Var väl förberedd med vilka regler som finns och med bevis på att ni följer dem. Kanske också med exempel på vad granne C vill att man gör utöver reglerna och om alla är villiga att ändra och följa reglerna som granne C dikterar för att visa det orimliga i dem (om de nu är orimliga).
Men om ni inte bryter mot några regler, vad spelar det för roll vad grannar och andra randommänniskor tycker om er?
Jag förstår att det är bättre att folk gillar en, men alla gör inte det och då är det bara att skita i dom. Man kan inte vara vän med hela världen och är det inte dessa "grannar" och "Styrelse" som betalar dina räkningar så är deras små åsikter helt ointressanta.
Jag förstår att det är bättre att folk gillar en, men alla gör inte det och då är det bara att skita i dom. Man kan inte vara vän med hela världen och är det inte dessa "grannar" och "Styrelse" som betalar dina räkningar så är deras små åsikter helt ointressanta.
Husägare
· Stockholms län
· 52 inlägg
Varför tjafsas om ditt och datt? De som föreslår att TS ska fråga styrelsen i koloniträdgårdsföreningen om något är fel har rätt. Fråga skriftligt och begär skriftligt svar efter att frågan har behandlats vid ett styrelsemöte. Gör sedan utifrån vad styrelsen har svarat. Gå inte in i nån medling för det finns i sak inget att medla om. Är grannen en idiot så är det så och det kan ingen medla bort. Gör därför som de som föreslår att du nonchalerar grannen.
I Sverige finns en riksorganisation som både TS och föreningens styrelse kan vända sig till och be om råd. Den finns på web-sidan http://kolonitradgardsforbundet.se/ och bör ha även den här koloniträdgårdsföreningen som medlem.
I Sverige finns en riksorganisation som både TS och föreningens styrelse kan vända sig till och be om råd. Den finns på web-sidan http://kolonitradgardsforbundet.se/ och bör ha även den här koloniträdgårdsföreningen som medlem.
Men nu tänker jag lika styggt 😀Frippegubben skrev: