Byggahus.se
Sister ray skrev:
Tack för ditt svar! Ja det var främst ben och eventuell sarg jag tänkte på. Tyckte jag läste i en annan tråd att utmatningsbordet sätter gränsen för ämnets längd när man ska rikta. Om ett av dina bordsben är lite böjt efter du har sågat upp det och du vill rikta upp det, då kommer ju ena änden av benet vara utanför utmatningsbordet innan den andra änden når kuttern (förutsatt att benet är längre än utmatningsbordet). Men jag vet inte hur pass detta är ett problem?

Själv gör jag en del fönsterbågar med udda mått till alla gårdshus här. Ofta är ena sidan längre än 1200mm. Om jag inte kan rikta ens en sån bit känns det ju ingen mening att köpa hyveln. Där behöver jag raka ämnen, det går inte att pressa eller limma dem raka. Men jag är ingen snickare och har helt uppenbart ingen aning om vad som är ett egentligt problem och vad som inte är det :)
Jag är rätt övertygad om att det kommer gå utmärkt att rikta 1200mm långa bitar (mer övertygad nu än när jag skrev svaret till dig). Är dem extremt krokiga så får man kanske använda huvudet lite, Jag menar, det går ju att rikta väldigt långa ämnen med en lite längre handhyvel, man får ju titta på biten och se var det behövs tas av mer.

För ett bordsben som jag nu gjort 1 prototyp av så är det helt lugnt, de var ca 850mm långa (riktade dem med ca 10cm övermått) och blir absolut helt spikraka, bara genom att köra dem genom hyveln, utan att tänka.

Nu är mina bordsben med avsikt fasade på 2 sidor 450mm från nederkant så bilden visar ju inte så bra hur rakt det blir ;)
bordsben.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väldigt schysst hyvel, en inca är nog en av de bästa små hyvlarna, en sådan hade jag stått mig länge på.

vectrex skrev:
Dags att göra något åt spånhanteringen. Detta funkar inte!
:) Kul att du verkar gilla din nya leksak. Får du upp spånorna genom bordet när du planhyvlar eller du har plockat av utmatningsbordet vid planhyvling?

När det snackas bordslängd så visst hjälper längre bord till, speciellt om det är tunga ämnen som ska hyvlas. Mycket handlar dock om hyvelteknik.

Det finns förresten bordsförlängare till Inca hyvlarna, typ så här, har för mig att de finns att köpa fortfarande. https://weekendwoody.files.wordpress.com/2013/12/20131223-160003.jpg

Sånadära måste man kunna fabricera själv t.om. Borde bli ganska stabila iom. att de fästs på sidorna.

Ola C skrev:
:) Kul att du verkar gilla din nya leksak. Får du upp spånorna genom bordet när du planhyvlar eller du har plockat av utmatningsbordet vid planhyvling?

När det snackas bordslängd så visst hjälper längre bord till, speciellt om det är tunga ämnen som ska hyvlas. Mycket handlar dock om hyvelteknik.

Det finns förresten bordsförlängare till Inca hyvlarna, typ så här, har för mig att de finns att köpa fortfarande. [länk]
Nej, jag har bara tagit av bordet 1 gång, tycker inte det behövs alls. Enda omställningen för mig är att veva ner planbordet långt ner (annars växer spånhögen för stor) vid rikthyvling och veva upp det till tjockleken man skall ha vid planhyvling.

Spånen sprutar upp genom ovansidan vid planhyvling. Det är en j-kla skjuts på dem. Får sätta suvaskyddet några cm ovanför kuttern som en "spånbroms", då sprutar spånen bara bakåt längs riktbordet på hyveln istället. Ramlar ner i framkant på inmatningsbordet. Brukar hålla handen för att styra ner "strålen" med spån mot golvet.

Men som sagt, mitt bordsprojekt måste vila ett tag nu, dags att bygga spånstos samt spånhink till min kinacyklon. Inte nog med att det blir grovt spån på golvet, det yr en hel del finare damm också, detta är knappast hälsosamt, det blir dessutom dammigt överallt i hela boden!

vectrex skrev:
Jag är rätt övertygad om att det kommer gå utmärkt att rikta 1200mm långa bitar (mer övertygad nu än när jag skrev svaret till dig). Är dem extremt krokiga så får man kanske använda huvudet lite, Jag menar, det går ju att rikta väldigt långa ämnen med en lite längre handhyvel, man får ju titta på biten och se var det behövs tas av mer.

För ett bordsben som jag nu gjort 1 prototyp av så är det helt lugnt, de var ca 850mm långa (riktade dem med ca 10cm övermått) och blir absolut helt spikraka, bara genom att köra dem genom hyveln, utan att tänka.

Nu är mina bordsben med avsikt fasade på 2 sidor 450mm från nederkant så bilden visar ju inte så bra hur rakt det blir ;)
[bild]
Du har en bra poäng, det går ju faktiskt bra att rikta med en handhyvel, så då borde nog mina bitar bli raka de också. Och jag kan också tänka mig att tekniken spelar in rätt mycket. Ville bara höra mig för från en som har hyveln :) Tack!

Har du testat kinacyklonen innan? Var inne på aliexpress häromdan och såg en typ Dust Deputy som kostade typ 170kr med frakt. Galet vad billigt man kan handla därifrån!

Visst är det önskvärt med långa utmatningsbord när man riktar längre ämnen men jag vågar ändå påstå att man det går att få bra resultat (raka ämnen) med en hyvel där matningsborden är längre än ämnena. Det krävs dock att hyveln är vettigt injusterad samt att man har "rätt" teknik när man hyvlar.

Phl nu är jag inte riktigt med måste jag erkänna. Du menar väl att det går hyfsat bra att rikta långa ämnen på korta bord.
För det är ingen konst att rikta korta ämnen på långa bord eller har har jag missat något. !

Förövrigt går det bra att rikta hur långa ämnen som helst med korta bord eller liten hyvel.med hjälp rullstöd eller dylikt. Är bara lite bökigt att justera dom och kanske inget man gör varje dag men det går.

Det hela beror på dimensionen man hyvlar en teoretisk list som är 1x1 cm och tre meter lång kräver verkligen inte en hyvel på 2m.. Men att rikta kanten på en planka som är 3X30 cm och 3m lång.Plankan är i princip rak hela sträckan den plankan saggar inte mycket. Så där vill man ha mera stöd. Men även den plankar saggar om den blir längre.

Så den teoretiska längden på hyveln är lite beroende av dimensionerna man hyvlar. Och den teoretiska rakheten på biten är också beroende på materialets dimension.

Jag menar skall man bygga ett bord med stavar som är 3 cm breda och två m långa så behövs inte en hyvel på två m efter som stavarna i alla fall saggar efter några decimeter.

Det kanske vart en massa pladder men i alla fall.

• Gilla
microUlf
  • Laddar…
pär h skrev:
Phl nu är jag inte riktigt med måste jag erkänna. Du menar väl att det går hyfsat bra att rikta långa ämnen på korta bord.
För det är ingen konst att rikta korta ämnen på långa bord eller har har jag missat något. !
Myckte observant, givetvis menade jag att det går att få till raka ämnen på en hyvel med matningsbord _kortare_ än ämnena!

Ola C skrev:
Jamen vad najs, den ser (som de flesta gamla Incor) ut att vara i bra skick också. Orginalspånhuven ser ut nåt sånt här [länk]

Jag byggde en egen variant till min (fick inte heller med någon till min hyvel), vet inte om den är super men den fungerar väl hyfsat iaf. [länk]
Håller på att bygga spånhuv. Det jag funderar över Ola som jag inte riktigt förstår, det är hur du undviker att spånhuven matas ut av matarrullarna om du klämmer fast den så som du skrev?

Jag har en spak på min hyvel som styr om matningen ska vara inkopplad eller inte. Så, vid rikthyvling har jag matningen avstängd. Kan du inte göra urtag för matningsvalsarna och klämma huven mot "något annat" (vad den nu tar stopp mot om du gör urtag för valsarna).

Ola C skrev:
Jag har en spak på min hyvel som styr om matningen ska vara inkopplad eller inte. Så, vid rikthyvling har jag matningen avstängd. Kan du inte göra urtag för matningsvalsarna och klämma huven mot "något annat" (vad den nu tar stopp mot om du gör urtag för valsarna).
Om jag inte helt missat något så har jag ingen sådan spak.
Svårt att göra urtag för valsarna utan att göra hål i botten på spånhuven. Jag kommer nog på ngt!

Efter ett par misslyckade försök att böja 2mm plexi och därefter 4mm furuplywood så löste jag böjen med gammal smutsig masonit.

Skapelsen är tyvärr ful som stryk men fungerar riktigt riktigt bra även med bara en dammsugare påkopplad. Var rädd att den inte skulle orka med men det verkar helt lugnt. Planhyvlade bort 2mm på en 145mm bred regel och det var inga problem för sugaren att hinna med!

IMG_20151012_005033.jpg
Skapa konto

• Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Super, något sådant jag måste tillverka också.

Jag tycker din spånhuv ser riktigt snygg ut, ivarjefall jämfört med min:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...-klingskydd-etc-2.html?perpage=15#post1330424

Resultatet av mitt försök att böja plasten jag hade tillgång till då antyds av silvertejpen men den fungerar helt ok.

För att ta hand om spånen vid rikthyvling gjorde jag en separat låda som jag klämmer fast med planbordet. De upphöjda remsorna på gavlarna gör att matningsvalsar och kutter inte tar tag i lådan. Även denna fungerar utmärkt i all sin enkelhet:

IMG_0251.jpg
Skapa konto

IMG_0253.jpg
Skapa konto

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.