Byggahus.se
Du kommer att få samma svar när du ringer...
Sen blir du upplyst om att en tekniker kommer och kostar 1250.- i framkörning.

Har ni kollat pumpen som pumpar ut vattnet? Testa att koppla ur denna pump och se så att den inte satt sig.

A
nr10mp skrev:
Hade liknande problem med våran Bauknecht tvättmaskin. Efter att ha kollat pump alla in och utslangar vilket inte löste problemet hittade jag en liten plasthållare som var igentäppt av skit, efter rengöring löstes alla problem.
På vår maskin satt den på framsidan under trumman, fick ta loss hela frontpanelen för att komma åt den.
Bifogar bild på behållaren.
Håll i hatten! Efter att jag rengjort plasbehållaren (som redan kändes ren, kom bara ut några svarta prickar/belägg) så har vi lyckats tvätta fyra tvättar utan problem!!!! Kan problemet vara löst? Tiden får utvisa. Håller tummarna :)

Bumpar denna tråd ifall fler stöter på samma typ av problem.

Rengjorde också denna behållare trots att den såg relativt ren ut.
Vips så fungerade maskinen igen.

Behållaren ska så som jag förstår det hålla ett tryck som "slår till pressostaten". Med skit i denna behållare antar jag att pressostaten slår till för tidigt, vilket innebär att maskinen inte fyller på tillräckligt mycket vatten. Pressostaten meddelar att maskinen är tillräckligt påfylld, medan nästa system klagar på för låg vattennivå, vilket resulterar i driftstopp och felkoder.

Rätt uppfattat för den kunnige?

Kapar tråden och frågar om min whirlpool AWOE 8514 som jag har samma problem med. Den stannar i programmet och tömmer inte maskinen: jag hittar ingen box som tråden tidigare visat på. Däremot en slang inkopplad enligt första bilden image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den går sen in en tryckgivare, antar jag, enligt bild 2:
image.jpg
Skapa konto

Den här torde väl inte gå att öppna med mindre än att demontera hela trumman. Testa att blåsa rent med tryckluft?

ja gör det
eller bara med munnen

Tack för svaret! Tyvärr gjorde det ingen skillnad. Lyckades inte få något livstecken alls ur pumpen. Mäta motorlindningarna kommer ganska tidigt inom min bok för att försäkra sig om det inte är den som brunnit. Finns det något bra ställe att komma åt detta?

Svarar mig själv: motorn verkar ligga på ca 200 ohm så det verkar ok. Testade att blåsa i slangen och det verkar vara öppet. Testade även att lossa på pressostaten och den sluter när trycket blir högre.
Har nu kört maskinen två ggr på 95-program med ättika i för att lösa upp eventuella avlagringar utan att det hjälper.

Jag har ett burrande ljud när pumpen borde gå och tycker det verkar som att pumpen går väldigt trögt när jag snurrar runt den med fingrarna -så den kanske helt enkelt inte orkar starta? Kan man mäta på något bra ställe om pumpen får signal?

På tal om ingenting denna maskin kan du inte dela baljan utan den med trumman inuti byts som en komponent.
Burret tyder på att pumpen försöker
Kan du se in i pumphuset och impellern bör du se om den snurrar när du försöker tömma.
Kommer det vatten ur avloppslangen när du lägger ner den mot golvet?

Hänger inte med riktigt: Kan man öppna nålfällan under drift för att se impellen? Eller menar du att lyckas se den bakifrån eller nått sånt?

Edit:
Hur som helst: har testat att lägga ner slangen på golvet utan resultat. Har följt sladdarna från pumpen upp till styrkortet och mätt spänningen på dessa när det burrande ljudet låter och har då 240V, annars spänningslöst. Låter som pumpen är kaputt. Medhåll? ;)

Redigerat:
nä inget medhåll
min tanke var att du kör tömningsprogrammet och tittar in i pumpen med nålfällan borttagen
då brukar man se om impellern snurrar.

jag kommer inte i håg och kan heller inte se om din avloppslang går ur maskinen högt eller lågt
men det kan ju tala om här. om den går ut högt får du ingen självtömning.
burret tyder ju på att pumpen får kraft men den kan ju gå för långsamt om den trögar pga något hamnat bakom
impellern skall ju inte gå trögt utan hackvis runt om man snurrar med fingert om den inte hackar runt är den kass.

• Gilla
Emmet
  • Laddar…
Tack och bock!

Vad härligt det är att ha och göra med någon som verkligen kan!

Bakom impellern gjorde jag detta fynd: en före detta packning från ett cykellyse som något av barnen tydligen tyckte gjorde sig bättre i tvättmaskinen än på hyllan pappa lagt den... ;)
Jag fyller på kunskapsdatabasen här med att säga att efter jag fått bort gummit så var lägena mycket distinkta. image.jpg
Skapa konto

Hej

Ett tag sen ni pratade om problemet som nu även jag har. Jag undrar kort och gott hur du fick ren plastbehållaren då den inte går att ta isär. Har provat det mesta :)

Tack på förhand // Johan

nr10mp skrev:
Hade liknande problem med våran Bauknecht tvättmaskin. Efter att ha kollat pump alla in och utslangar vilket inte löste problemet hittade jag en liten plasthållare som var igentäppt av skit, efter rengöring löstes alla problem.
På vår maskin satt den på framsidan under trumman, fick ta loss hela frontpanelen för att komma åt den.
Bifogar bild på behållaren.

Hej

Ett tag sen ni pratade om problemet som nu även jag har. Jag undrar kort och gott hur du fick ren plastbehållaren då den inte går att ta isär. Har provat det mesta :)

Tack på förhand // Johan

Det viktiga är att få bort allt löst klegg.
Att spola med varmvatten brukar därför räcka

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.