Jag ska förbereda i garaget för framtida laddare av bil. Det blir rätt grova trådar på sikt, närmare 10mm2 blir väl att räkna med. Kan jag dra en vanlig gulslang, alltså kabelskyddsrör och allt vad det kallas och lägga trådarna där i?
Annars kan man ju köpa en typ 32mm kabelslang, men de har ungefär samma pris och då tänkte jag att den gula slangen (50mm) är mer användbar, helt enkelt för att den är större. Men det finns kanske regler och argument jag inte förstår.
Om du med lösa trådar menar enkelisolerade ledare typ EK eller FK så får de inte ligga i en sådan gul 50 mm slang. Där krävs en mantlad kabel. Pratar vi om markförläggning så är kabel enda alternativet.
Jag ska förbereda i garaget för framtida laddare av bil. Det blir rätt grova trådar på sikt, närmare 10mm2 blir väl att räkna med. Kan jag dra en vanlig gulslang, alltså kabelskyddsrör och allt vad det kallas och lägga trådarna där i?
Annars kan man ju köpa en typ 32mm kabelslang, men de har ungefär samma pris och då tänkte jag att den gula slangen (50mm) är mer användbar, helt enkelt för att den är större. Men det finns kanske regler och argument jag inte förstår.
Tack!
Har du då tänkt att du skall ha laddaren i huset och föra över någon slags klenspänning? Varför skulle du annars behöva 10mm²?
Även om det går att göra så så vill man inte göra det, eftersom förlusterna blir större ju längre ledare du har vid låga spänningar. (Dessutom är 10mm² alldeles för klent för 12 eller 24V om du skulle ladda en bil!)
Mycket bättre att ha hög spänning så långt du kan. Just laddare av elbilar brukar ju också sitta så nära bilen som möjligt (tom i bilen...) och vad du vill ha är då alltså exv. en vanlig 3-fas 16A matning i garaget. Denna kan typiskt klaras av med en vanlig 2,5mm² trefaskabel lämplig för förläggningssättet.
I vilket fall så är ett 50mm gult kabelskyddsrör användbart. Lägg det rätt utan skarpa böjar och i sand. Gräv ner det tillräckligt djupt (sök här på forumet) och ha dragtråd (exv. tunnt polypropylenrep) i från början.
Tänk på att likriktad lågspänning har stora förluster om du drar långa kablar. Ska du 10 m bort tittar du på 20 m i tabellen eftersom både plus och minus ska räknas med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är tabellen för liten för dig men man får ett hum om hur snabbt man måste öka i area.
Trådarna och slangen är i ett schakt i taket i garaget.
Det är väl typ 25A trefas det är tal om, så någon likspänning är inte aktuellt vad jag förstår. Jag pratar inte om någon laddning av vanliga bilbatterier, utan för elbilar.
25A trefas borde du inte behöva 10kvmm för, om du inte har extremt dålig matning alt lång sträcka. Ladda ner Eldim och mata in dina uppgifter där. Detta ersätter förstås inte en elektriker men ger en fingervisning om vad som krävs.
Varför inte kabel? Varför enkelledare? N1XV 5G6 kostar 67kr/m. RK10 kostar 21kr/m när jag kollar elbutik.se och du behöver fem. Om vi ska jämföra äpplen med äpplen kostar N1XV 5G10 87kr/m så det är fortfarande billigare.
Tänk på att likriktad lågspänning har stora förluster om du drar långa kablar. Ska du 10 m bort tittar du på 20 m i tabellen eftersom både plus och minus ska räknas med.
[bild]
Nu är tabellen för liten för dig men man får ett hum om hur snabbt man måste öka i area.
Kan du förklara vad detta nomogram visar? Om man tänker på den streckade linjen som binder ihop 60 W, 2.5 mm2 och 10 kabellängd? Får man för stor spänningsfall vid längre sträcka? Hur stor är tillåten spänningsfall i så fall? För vilken likspänning gäller det?
Jag tror inte att det finns några föreskrifter för klenspänning om du tänker ladda bilen med <50 V. Men som sagt innan, det är vettigast att ha transformatorn så nära bilen som möjligt.
Det finns föreskrifter som säger att behörig elektriker krävs vid >50V, >10A eller >200VA, d.v.s. även solcellsanläggningar av lite större sort kräver elektriker.
Nomogrammet är sannolikt för 12V.
TS beskriver dock att han vill dra fram en helt normal 25A trefasmatning så nomogrammet och likströmmen kan vi nog släppa.
Helt rätt att förbereda för bättre elbilsladdning - trefas på 16 eller 32 A är det bästa alternativet för hemmabruk. Helst termineras det i en mode 3-laddbox med typ 2-kontakt enligt det som är mer eller mindre europastandard. Jag tycker att du ska dra ut N1XV 5*10mm^2 eller 5*16mm^2 beroende på kabellängd för att kunna säkra det hela 32 A i framtiden. Det ger möjlighet till att köra en laddbox programmerad 32 A eller två stycken (om ni har två bilar) programmerade till 16 A.
Sen om man faktiskt kan plocka ut mer än 16 A från ett standard villaabonnemang som normalt är upp till 25 A är en annan fråga, helst ser ni ju till att elleverantören drar tillräckligt kraftig dimension på servisen och helst sätter huvudsäkringar med gänga 3 också så att ni kan få en huvudsäkring på upp till 63 A när det blir aktuellt i framtiden.
För att reda upp förvirringen ovanför i tråden: Det är alltså förmodligen vanlig trefas växelström TS frågar kring. Bättre elbilar har i dagsläget ett batteri på upp till 90 kWh. Det går alltså en hel del kräm om man ska kunna tanka den full över natten och i framtiden kommer vi förmodligen se villor med betydligt större huvudsäkringar än vad som är brukligt i Sverige idag. Förmodligen kombinerat med logik så att elbilar prioriterar nattladdning när övrig belastning på nätet är låg.
Kan du förklara vad detta nomogram visar? Om man tänker på den streckade linjen som binder ihop 60 W, 2.5 mm2 och 10 kabellängd? Får man för stor spänningsfall vid längre sträcka? Hur stor är tillåten spänningsfall i så fall? För vilken likspänning gäller det?
Förvirrande inlägg av mig som inte har med TS fråga att göra ser jag nu. Det gäller 12V likspänning och om du inte följer schemat får du spänningsfall som kompenseras av högre ström vilket oftast inte är bra. Det är en tabell från en bok som handlar om el i båtar (eller husvagnar) men jag ville bara visa att vid låg likspänning måste man öka arean med längden på kabeln. Väldigt olikt 230V växel med andra ord. Ursäkta förvirringen.
Helt rätt att förbereda för bättre elbilsladdning - trefas på 16 eller 32 A är det bästa alternativet för hemmabruk. Helst termineras det i en mode 3-laddbox med typ 2-kontakt enligt det som är mer eller mindre europastandard. Jag tycker att du ska dra ut N1XV 5*10mm^2 eller 5*16mm^2 beroende på kabellängd för att kunna säkra det hela 32 A i framtiden. Det ger möjlighet till att köra en laddbox programmerad 32 A eller två stycken (om ni har två bilar) programmerade till 16 A.
Sen om man faktiskt kan plocka ut mer än 16 A från ett standard villaabonnemang som normalt är upp till 25 A är en annan fråga, helst ser ni ju till att elleverantören drar tillräckligt kraftig dimension på servisen och helst sätter huvudsäkringar med gänga 3 också så att ni kan få en huvudsäkring på upp till 63 A när det blir aktuellt i framtiden.
Jag tror som du skriver mellan raderna att det här är alldeles för optimistiskt för de allra flesta i vanliga villakvarter eller dylikt. Om bara alla vi runt vändplan på min gata helt plötsligt skulle be om 63A huvudsäkring för att kunna ladda två elbilar var a 32A så kan jag lova att det blir bom stopp från elverket. Finns inte en rimlig chans att de skulle gå med på det, antagligen inte ens om vi själva skulle gå med på att betala uppgraderingen av transformatorstationen och ledningen till det. (Vilket ju blir så ohemult dyrt att det inte går att räkna hem på något sätt). Och då har resten av grannarna på gatan inte någon ström till sig...
Så att du skulle kunna räkna med mer än 16A trefas laddning för en elbil per hushåll håller jag för helt orimligt om man som jag har ett vanligt 25A abonnemang. Vi skall nog vara glada om ens det går, med en bil per hushåll.
Så att dra mer än 2,5mm² (om det räcker för 16A map förimpedans osv.) kan inte vara annat än pengar i sjön om man inte har mycket speciella omständigheter.
Kanske, men nu gäller frågan nybygge och då kan man ju försöka få sig ordentlig kapacitet. Du har helt rätt i att nätet är dåligt dimensionerat för större huvudsäkringar i dagsläget men det är inte säkert att det blir så i nybyggesområden i framtiden. Man ska trots allt komma ihåg att vi har onormalt små huvudsäkringar i Sverige (låt vara med trefas iofs). I USA sätter man numera ofta 200 A-anslutningar som är split-phase 120/240 V och alltså levererar 48 kW, lite mer än vad en trefas 63 A-anslutning i Sverige gör (och då kör man dessutom ofta med gaseldad värme, spis och torktumlare...). Nu har ju amerikanarna en väldigt annorlunda uppbyggnad med massor med småtransformatorer nära förbrukarna men ändå. I England är enfas 230 V 100 A väldigt vanligt.
Jag tror inte det är omöjligt att nyanläggningar i Sverige blir lite rejälare dimensionerade än vad de är i dagsläget, kanske i kombination med effektabonnemang istället för huvudsäkringsäkringstariff.
Precis! I USA så har man ju som sagt typiskt högspänning (typiskt i 5kV-klassen) mycket närmare konsumenten. Transformatorn sitter ju ofta på en stolpe mer eller mindre i tomtgräns. Vilket ger ett spännande resultat när högspänningsledningarna som sitter högst ramlar ner på blankledningen till huset... (Det finns en illustrativ youtube-video när just det händer, men jag hittar den inte idag).
Problemet med elbilsladdning i dessa länder är ju att man inte har trefas eller tillräcklig spänning på sekundärsidan för att kunna ta ut stor effekt vid själva laddstället hemma (i USA så blir det ju max 240V enfas). Där ligger vi ju före i Sverige, trots att alla andra tycker att vi ligger efter som fortfarande envisas med trefasmatningar till vanliga villor. En typiskt hemmaladdare för elbil i USA ligger på 6.6kW, dvs enfas (nåja "split phase") 240V 30A. Och då behöver man dra 5mm² (fast förstås inte lika många). En Tesla är lite mer "high power" och kommer med en 10kW laddare för hemmabruk. (Man kan iofs använda två parallellt).
Så man kommer alltså ganska långt med ett 16A trefasuttag på 11kW som ju inte är svårt att få till i Sverige. Jag själv kommer nöja mig med det. Även i nybyggen har jag svårt att se att nätägarna idag skulle dimensionera för att alla anslutna villor skall ha 63A matning för laddning av flera elbilar samtidigt. Tvärtom så försöker man ju med hot och lämpor att minska effektuttaget hos vanliga villaägare, just för att slippa uppgradera ledningar, transformatorer osv. Jag själv har åkt på en mycket brant effekttaxa som vips gav 20% dyrare abonnemangskostnad, och då drar vi bara 6kW under en timme i månaden max.
Men det är klart att vill TS nu dra för en 32A matning och uttag och säkra ner så länge så för all del. Jag har dock svårt att se hur det skall vara värt besväret.
Jag har dragit fram ett 25mm rör till bilplatsen just för att kunna mata en eventuell framtida elbil med 3 x 25A, då man får dra in 5 st 6mm2 FK i ett 25 rör. 17 kW borde ladda upp en elbil hyfsat snabbt.
Tyvärr blir huvudsäkringen 220 kr dyrare per månad än idag .