Byggahus.se
Igår kväll gick golvtermostaten åt pipan när jag satte på den... en liten gnista innanför kåpan. Den är typ... 25 år gammal... då är är väl dags antar jag.

Iaf, kollade automatsäkrignen, men den löstes inte ut. Så jag kollade med en multimeter om det gick någon spänning gick till nollan och fas på termostaten, och nothing. Slog av och på automatsäkringen, mätte igen men inga siffror... Trodde f*n att automatsäkringen har gått sönder tänkte jag.

Fråga 1) Bör inte en automatsäkring lösas ut om en utrustningen kortslutits? Just det, golvtermostaten har ingen jord, men det kankse inte spelar någon roll...

Efter någon timme... eller två, gick jag och mätte igen. Då på automatsäkringen (glömde det) och den fungerar, testade av och på och ja... normalt. Lite småförvirrad eftersom det inte fanns någon spänning på golvtermostaten tidigare. Mätte på på golvtermostaten och då finns det spänning.

Fråga 2) Kan någon förklara varför? det är lite spooky...

• Gilla
jbr
  • Laddar…
Nej, en säkring ska normalt inte lösa ut vid ett fel i en apparat, det ska apparaten i sig ta hand om (om vi inte pratar isolationsfel i en klass I-apparat).

Golvvärme ska skyddas av en JFB och förr var det vanligt att man satte en sep JFB för detta. Det kan inte vara den som har löst, och att någon därefter har återställt den? I annat fall få vi skylla på mätfel ;)

Fungerar golvvärmen nu då?

Jag lovar, jag trodde först att mätaren hade ballat ur... mätte på andra golvvärmare. Sen mätte jag nolla och fas flera gånger. Inga utslag, annars märker om man mätaren vaknar till lite och sen inget, då mäter man igen... återigen... skuuuumt.

Bahh... neee... måste byta golvtermostat. Har beställt en, funderar på att ta en annan golvtermostat bara för att testa. får se om man hinner med det ikväll.

Exakt hur mätte du på termostaten? Är du säker på att du mätte på inkommande fas o nolla, inte på utgående till värmeslingan?

Så som du beskriver så skulle jag gissa på glappkontakt någonstans (om du mätte på rätt ställe).

Mätte på inkommande fas och nolla på fästpunkterna på termostaten på "skruvarna". Mätte säkert 5-6ggr... var helt säker på att automatsäkring var sönder då då inget utslag gav ut. Det var inte förrän några timmar senare jag kom på att mäta automatsäkringen och då var den hel.

Min multimeter som spökar inte, provmätte på en anna golvtermostat och då gav den utslag... Haunted home? =)

Glapp i anslutningen kanske? Om skruven inte klämmer som den ska mot ledaren kanske det var där det gnistrade? Sedan åter (dålig) kontakt när det svalnat? Kan vara farligt med risk för brand i så fall.

Det var lite så jag tänkte också.

Har för mig att någon skrivit gör länge sedan hä att vissa automatsäkringar kan behöva "vila sig" efter en rejäl kortslutning, att de inte går att slå till förrän de svalnat lite. Kan det vara något sådant i det här fallet?

hempularen skrev:
Det var lite så jag tänkte också.

Har för mig att någon skrivit gör länge sedan hä att vissa automatsäkringar kan behöva "vila sig" efter en rejäl kortslutning, att de inte går att slå till förrän de svalnat lite. Kan det vara något sådant i det här fallet?
Jag tänkte på det också, eftersom JFB reagerar så... den måste "kyla" ner sig innan man kan slå tillbaka den. Har hänt en gång i tiden, dock visste jag inte att det är så på automatsäkringar... Bara en elektriker kan svara på det...

tommib
Nu kanske jag har fel men jag har svårt att se varför en JFB skulle behöva "kyla ner sig". Det är inte någon komponent i den som blir varm då den löser ut. Det är en summaströmtransformator som reagerar på att det är obalans (det genereras en ström) och då löser ut. Däremot kanske det som löste JFBn kan återgå till ett tillstånd som inte löser den om man väntar lite....

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Nej det är inget som behöver kyla ner sig och särskilt inte i en JFB. Däremot kan efter en rejäl jordfelström med stor DC-komponent balansen ruckas i remanensreläet (aktiva delen i utlösaren) så att det inte går att återställa på en stund, men det är ett rent magnetiskt fenomen då.

Och för en dvärgbrytare som löst via termiska bimetalldelen kan det kanske dröja en minut eller så innan den klinkar upp och då är det ju däremot lite avkylning som ska till men inga långa tider. Så i TS fall skulle jag eftersom vi kanske får utesluta mätfel, som redan nämnts söka efter dåliga förbindningar, glapp på vägen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Att en JFB eller säkring behöver tid på att återställas är nonsens. Har varit med om direktkortisar där det går att återställa direkt efter så 1 på miljonen att de ska vila innan att fungera igen.

Dock med de tidiga automatsäkringarna bla så efter ett par år och med några frånslag så kunde de börja kärva ihop och plasten smälte inuti. Då gick de plötsligt inte att återställa de igen även om vippan fastnade i rätt läge. Har du väldigt gamla automatsäkringar så kan det vara en bra ide att kolla upp dessa och evt byta.

Dem är från 2011, så dem ör hypermoderna och installerad av en eletriker samt certat av EIO vid en elbesiktning. Får väl hålla uppsikt över dem eller byta just den säkringen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.