Byggahus.se
Har lite problem i källaren på ett hus. VVB sitter på en plats i källaren med "fågelvägen" 3 meter till golvbrunn. Problemet är att det är bakfall så det blir alltid stående en pöl med vatten på golvet under vvb .

Jag vill nu dra rör mot en annan golvbrunn istället. Dock handlar det om en rörlängd på 5-6 meter, är det OK? Har för mig att jag läst att ett sådant rör ska hållas så kort som möjligt nämligen, och det är ju rimligt med tanke på att vattnet inte får hindras.... Frågan är då om 6 meter kan funka utan risk för problem?

Ja det kommer att funka, normalt är det inga stora mängder vatten och det finns ju tryck.

Protte

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Se bara till att det är lite lutning så att åtminstone inte vatten står kvar direkt mot ventilen, då kan den nog fallera på sikt tex fastna. Nu är det ju kanske inte hela världen i ett sånt här fall men principen är viktig om det är större effekter och högre tryck.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för svar, det var ungefär som jag tänkte då. Bra :)
Fallet blir c:a 40 cm på sträckan så det ska ju inte vara några problem.

Om du är orolig för att få för långt rör kan du väl dra ett vitt avloppsrör fram till varmvattenberedaren?

Ja, det kan också vara en lösning :)

P
Dra med 32mm vitt avloppsrör med spilltratt upp mot beredare som du leder ner kopparöret från säkerhetsventilen i. På spillledning fastmonterad från säk ventil får max 3st 90 graders böjar finnas.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Krilleman
Pherra skrev:
På spillledning fastmonterad från säk ventil får max 3st 90 graders böjar finnas.
Den regeln ska tydligen vara slopad enligt besiktningsmannen på senaste jättebygget jag genomförde.

För jo, jag drog ner säkerhetsledningen med flera 90-böjar än tre. (Komplicerad VVX-anläggning mitt på golvet i UC) och konstruktören hade som vanligt inte tänkt på brunnsplaceringen.

Trodde inte att det skulle vara godkänt, men jag gjorde en fuling endå. Jag gick själv med på besiktningen och det var då ha sa det. Och om någon ska vara insatta i reglerna så är det väl endå dessa nitiska människor.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Perfekt! Då gör jag två 30 gradare på kopparröret för att komma närmare väggen, röret i vvb blir då typ 20 cm och så spilltratt med 5-6 meter 32 mm vitt till brunnen :)

Krilleman
mexitegel skrev:
Perfekt! Då gör jag två 30 gradare på kopparröret för att komma närmare väggen, röret i vvb blir då typ 20 cm och så spilltratt med 5-6 meter 32 mm vitt till brunnen :)
Låter fint! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.