1 387 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Långt rör till övertrycksventilen på VVB?
Har lite problem i källaren på ett hus. VVB sitter på en plats i källaren med "fågelvägen" 3 meter till golvbrunn. Problemet är att det är bakfall så det blir alltid stående en pöl med vatten på golvet under vvb .
Jag vill nu dra rör mot en annan golvbrunn istället. Dock handlar det om en rörlängd på 5-6 meter, är det OK? Har för mig att jag läst att ett sådant rör ska hållas så kort som möjligt nämligen, och det är ju rimligt med tanke på att vattnet inte får hindras.... Frågan är då om 6 meter kan funka utan risk för problem?
Jag vill nu dra rör mot en annan golvbrunn istället. Dock handlar det om en rörlängd på 5-6 meter, är det OK? Har för mig att jag läst att ett sådant rör ska hållas så kort som möjligt nämligen, och det är ju rimligt med tanke på att vattnet inte får hindras.... Frågan är då om 6 meter kan funka utan risk för problem?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Ja det kommer att funka, normalt är det inga stora mängder vatten och det finns ju tryck.
Protte
Protte
Se bara till att det är lite lutning så att åtminstone inte vatten står kvar direkt mot ventilen, då kan den nog fallera på sikt tex fastna. Nu är det ju kanske inte hela världen i ett sånt här fall men principen är viktig om det är större effekter och högre tryck.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Om du är orolig för att få för långt rör kan du väl dra ett vitt avloppsrör fram till varmvattenberedaren?

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Den regeln ska tydligen vara slopad enligt besiktningsmannen på senaste jättebygget jag genomförde.Pherra skrev:
För jo, jag drog ner säkerhetsledningen med flera 90-böjar än tre. (Komplicerad VVX-anläggning mitt på golvet i UC) och konstruktören hade som vanligt inte tänkt på brunnsplaceringen.
Trodde inte att det skulle vara godkänt, men jag gjorde en fuling endå. Jag gick själv med på besiktningen och det var då ha sa det. Och om någon ska vara insatta i reglerna så är det väl endå dessa nitiska människor.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Liknande trådar
-
Förlängt rör till radiator. Inget flöde.
Värme allmänt -
Vad hittar jag ett långt plast rör med en tratt upptill till som filter till tvättmaskin
Tvättstuga -
Hur långt kan man dra rör till diskmaskin och hur högt behöver fallet vara
Vatten & Avlopp -
Långt, nedgrävt tilluftsrör för "förvärmning". Är det en bra idé?
Ventilation -
Hur långt rökrör är möjligt och får det dras genom annat rum fr pannru till murstock?
Ved, Pellets, Flis