4 212 läst · 27 svar
4k läst
27 svar
Lyckligare om du äger ett hus?
Lyckan sitter förstås inte i själva ägandet, utan i den förhöjda livskvalitet du (förhoppningsvis) känner att du får genom att ha ditt ett eget hus och de fördelar som det innebär för just dig.hushem skrev:
Frihet är en sak jag känner efter att ha bott i lägenhet från jag flyttade hemifrån tills nu då jag är 44 år. Uteplats och skog bakom hörnet funkade men nu har man en egen tomt att gå och skrota på. Stor skillnad.
Läser man artiklar om folk med misslyckade husköp mögel stress för att hinna med huset och otroligt många konflikter med grannar och hantverkare , så tror jag nog att det är lika mycket folk som är lyckliga i lägenhet som i hus . Folk i lägenhet till och med lyckligarebonnier skrev:
Fånigt att tro att lycka hänger ihop med saker....betyder det att dom som inte har lika mycket saker är olyckliga?
Hur lycklig blir man om man har flera hus?
2 hus = dubbelt så lycklig eller dubbelt så mycket att göra?
Jag blir lycklig över att mina nära och kära är friska och att jag kan göra saker jag gillar...
Hur lycklig blir man om man har flera hus?
2 hus = dubbelt så lycklig eller dubbelt så mycket att göra?
Jag blir lycklig över att mina nära och kära är friska och att jag kan göra saker jag gillar...
Det hänger förstås ihop med personliga preferenser. Jag har alltid velat bo i hus så nu när jag gör det är jag lyckligare än när jag bodde i lägenhet. En gammal kollega har som deal med sin fru "jag går med på allt utom att bo i hus". Han skulle inte bli lyckligare av att bo i hus 
Samtidigt kan jag tänka mig att det är fler som bor i lägenhet som drömmer om ett hus än tvärt om...
Samtidigt kan jag tänka mig att det är fler som bor i lägenhet som drömmer om ett hus än tvärt om...
Skälv blir jag lycklig av att kunna unna mig det jag vill samt att träna och må bra fysiskt och därmed även psykiskt! Kan inte påstå att jag är lyckligare i huset än vad jag var i lägenheten i stan, den hade sina fördelar såsom närheten till allt utanför dörren, huset har fördelen med att det är tyst och privat...men jag blir inte lyckligare av prylar mer av upplevelser samt att fått uppleva mkt!
Jag tror nog du missat något för banker äger inte så många privata hus. Sen missade du nog också att artikeln handlade om du är lyckligare om du äger ett hus oavsett belåningsgraden eller amorteringstakt.steve5432 skrev:Men i de flesta fallen är det väl ändå banken som äger huset? Jag trodde artikeln handlade om ifall man blir lyckligare om man amorterar av hela huset och äger det till 100% än om man bara är portakt åt banken och kanske har lån på 70%. Hade varit betydligt mer intresserant i dessa amorteringsintensiva dagar...
Även om jag inte delar din uppfattning så har jag förstått att vissa ser en lycka i att vara skuldfri. Jag har inga problem med det men min känsla är att de flesta låntagare förstår att de äger sitt hus och att de inte har ångest eller blir olyckliga bara för att det har lån.
Men för att återknyta till ämnet så är jag faktiskt lyckligare när jag äger mitt hus jämfört när jag hade en bostadsrätt.
Redigerat:
Jag tror många tyvärr inte vet vad lycka är .
Så om alla här i tråden skulle hyra sina hus skulle dom då vara olyckligare då ?
Nej jag tror inte det .
Lycka sitter inte i vad man äger .
Och dom som tror det kommer nog aldrig finna lycka .
Så om alla här i tråden skulle hyra sina hus skulle dom då vara olyckligare då ?
Nej jag tror inte det .
Lycka sitter inte i vad man äger .
Och dom som tror det kommer nog aldrig finna lycka .
Lycka är individuellt och komplext. Min familj, vänner och bekanta gör mig lycklig. Likaväl att jag har förmånen att vara frisk och kunna äta mig mätt varje dag. Trots det blir jag mer lycklig om jag köper mig en blå sänksåg från Bosch än om jag skulle tvingas dras med en billig från Biltema. Därtill kommer dimensionen om hur köpet går till, mest lycklig blir jag när jag gör ett bra köp, dvs. får så mycket som möjligt för pengarna.Att bara ränna iväg till närmsta verktygslada och köpa ger mig inte samma lycka. Först måste köpet nagelfaras ur alla möjliga aspekter och gärna dryftas med några.Polos skrev:
På gott och ont är det ju tyvärr så att det sällan går att välja mellan materialistisk lycka och annan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Man finner väl inte lyckan i ett hus i sig, utan i det boende på ger lycka... Många är nog lyckliga över sin lägenhet. Dessutom är det ju stor skillnad på ett hus i stan och ett hus på landet, det går inte att jämföra.
Liknande trådar
-
Dom säger att mäklare ska upplysa om riskkonstruktioner
Artikelkommentarer -
Flera byggföretag i konkurs men bedrägerier kan ligga bakom
Artikelkommentarer -
Är det någon som äger digitala LVI Yali purmo olje-radiatorer? Har lite frågor…
Värme allmänt -
Nyövertagen villas bo-yta är dubbelt så stor jämfört med Skatteverkets siffror, hur kommer Skatteverket reagera på nya siffrorna?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kommunen säger att avloppet fungerar inte
Vatten & Avlopp