Vår diskmaskin, Husqvarna QB6360W, gick sönder häromdagen. Först blev jag naturligtvis glad över utmaningen att laga den själv men nu känns det som att jag behöver lite hjälp.
Symptomen är att när jag startar maskinen så försöker den pumpa ut vatten. Den gör detta ca fem minuter och ger sedan felkod I20 och stänger av sig. Felkoden betyder att den inte kan tömma ut vattnet.
Vad jag testat hittills:
*Spolat rent avloppsslang. Hängt den fritt så att felet inte beror på stopp i avlopp.
*Kontrollerat att pumpen inte är blockerad.
*Rengjort filter.
*Hällt vatten manuellt i maskinen innan start. Detta pumpas då ut utan problem men maskinen fortsätter sedan pumpa innan felkod och avstängning.
*Kontrollerat översvämningsskyddet i botten. Flottören hänger fritt och det är en annan felkod för utlöst översvämningsskydd.
Summerar jag detta så känns det som att det inte är något fel på själva tömningen. Kan det vara någon sensor som blivit snurrig och inte förstår att maskinen är tom på vatten?
Väldigt tacksam för förslag på hur jag skall gå vidare!
Testat men det funkar inte tyvärr. Blir precis samma sak som tidigare. Drog ur kontakten du ser på bilden från värmeelementet, skulle jag gjort något mer?
Ja, det är nog garanti kvar egentligen (om det är 5års garanti) men kan tyvärr inte hitta kvittot hur mycket jag än letar.
Förstår inte riktigt det där med modkit och kalibrera elektroniken. Det går alltså inte att bara byta pressostaten mot en ny? Är det något man löser själv?
Var ute snabbt för att kolla pressostaten men lyckades inte hitta den. Jag letade efter något hockeypuck-liknande under diskmaskinen bland allt annat utan resultat. Någon som kan peka mig i rätt riktning?
Pressostaten är ANALOG och inte justerbar.
Hittas innanför höger sidplåt i framkant.
Eventuellt kan det räcka med att spola varmvatten under tryck i slangen mot tråget, se upp så att det inte blir för mycket!!
Räcket inte det..... Byt pressostat ev behöver du inte kalibrera.
Electrolux service ser på serienumret att maskinen är tillverkad under 2012 och faller inom 5års garantin så inga problem där
Tycker att den ser hel och ren ut. Ingen skit i slangen som går till den. Har blåst och sugit i den. Känns som typ ett membran som rör sig inuti men jag hör inget klick av någon brytare. Borde jag det?
Nej du har gjort rätt iaktagelser
Det är luftkammaren isumpen som kleggar igen
Prova med vatten och mot sumpen så ser du på insidan om något äckligt dyker upp
Då ringer jag elecrolux på måndag och kollar. I annat fall så testar jag med vatten mot sumpen och i värsta fall så byter jag pressostaten och håller tummarna på att jag inte behöver kalibrera något.