Byggahus.se
Hej på er kunniga! Har blivit nybliven ägare till ett boende med veduppvärmning. I huset finns en gammal Strömsnäsbruks ackumulatortank Modell: TS 500 från 1982.

Då det läcker från samtliga packningar på unionventilernas kopplingar samt även ena avstängningsventilen på laddomaten 21 och även ifrån avtappningsventilen på ack.tanken så tänker jag mig att man kanske behöver fylla på tanken med vatten på något sätt (samt byta packningar) men vart i hela friden fyller man på vatten?

Ser bara en massa rör som går in/ut ur tanken samt så denna avtappningskran i botten ( som till råga på allt droppar lite, finns det gummipackning i tro).

Ska man med tryck försöka fylla på genom avtappningen? För inte lossar man väl skvallerrören på toppen? De andra utgångarna sitter ju en bit ner på tanken. Hur gör man egentligen. Finner ingen information om hur man gör någonstans alls på nätet.

Och hur mycket vatten skall man hälla i?

Det brukar vara kopplat till ditt vattensystem med en avstängningsventil. Ta lite bilder så kan vi nog identifiera den.

Här kommer lite bilder på olika delar. Ovanpå tanken går det ett skvallerrör och under tanken går då vattnet till golvvärma samt element och dessa är dragna i huvudsak i krypgrunden. IMG_6744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6745.jpg
Skapa konto
IMG_6750.jpg
Skapa konto
IMG_6751.jpg
Skapa konto
IMG_6752.jpg
Skapa konto
IMG_6753.jpg
Skapa konto

huggan skrev:
Det brukar vara kopplat till ditt vattensystem med en avstängningsventil. Ta lite bilder så kan vi nog identifiera den.
Vet ej om det var tillräckligt på de bilderna, kan ta fler om du behöver. De vita rören till höger går till vedpannan på bilden längst ner. Och röret ovanpå tanken som sagt delar sig till skvallerrör samt till laddomaten.

Jag kan inte se någon påfyllnadsventil på dessa bilder. Men det ska vara ett rör med en avstängning på som är kopplat till ditt kallvatten.

Den kan också vara kopplad till varmvattnet.
Vet du var påfyllningen till radiatorsystemet sitter? Då är det den du ska fylla på med.
Fast jag skulle nog, byta de packningar som läcker innan du fyller på. :confused:

Redigerat:
Det ser ut som du ska sätta vattenslangen, i röret/kopplingen ovanför glassboxen. Kan inte se riktigt på bilden, men ungefär så ser min påfylling ut.
Skruva på en gardenakoppling sätt på vattenslangen, och öppna kranen ovanpå. Det är fullt när det rinner över i exansionkärlets skvalprör. Brukar sitta på taket/fasaden.

Immobil skrev:
Den kan också vara kopplad till varmvattnet.
Vet du var påfyllningen till radiatorsystemet sitter? Då är det den du ska fylla på med.
Fast jag skulle nog, byta de packningar som läcker innan du fyller på. :confused:
Vet ej vart denna sitter, är det närs någon radiator?

AG A skrev:
Det ser ut som du ska sätta vattenslangen, i röret/kopplingen ovanför glassboxen. Kan inte se riktigt på bilden, men ungefär så ser min påfylling ut.
Skruva på en gardenakoppling sätt på vattenslangen, och öppna kranen ovanpå. Det är fullt när det rinner över i exansionkärlets skvalprör. Brukar sitta på taket/fasaden.
Det satt en gardenakoppling där precis innan jag tog bilderna, skruvade bort denna då ju droppar lite från den. Tänkte sätta över den med en sånt där mässingshuv för att stoppa droppandet. Trodde den kopplingen var för att koppla slang för att tömma systemet bara.
Känns dock lite konstigt att fylla på vatten där det rinner ut? Och dessutom i bottnen? Hur gör man då? (Fullt tryck i vattenslangen?) Behöver man lufta systemet efteråt på något sätt?

JNL78 skrev:
Det satt en gardenakoppling där precis innan jag tog bilderna, skruvade bort denna då ju droppar lite från den. Tänkte sätta över den med en sånt där mässingshuv för att stoppa droppandet. Trodde den kopplingen var för att koppla slang för att tömma systemet bara.
Känns dock lite konstigt att fylla på vatten där det rinner ut? Och dessutom i bottnen? Hur gör man då? (Fullt tryck i vattenslangen?) Behöver man lufta systemet efteråt på något sätt?
Då är det där du ska fylla på. Vattentrycket behöver du inte oro dig för, det är större i vattenslangen än i botten på tanken. Själv har jag bara en 500 liters tank i källaren, som jag fyller i botten. Men den står i direkt kontakt med huvudtanken i garaget på 2500 liter. Garaget ligger ca 4 meter högre än källaren i huset. Ändå inga problem att fylla med vattenslangen.
Att det droppar, kan ju bero på att kranen inte är helt stängd. Systemet behöver inte luftas efteråt.

Hej! Är nybliven ägare till ett hus med en kökspanna kopplad till en ackumulatortank (strömnäspannan).
Är lite sugen på att ha lite värme i huset och skulle därför vilka slå igång systemet, men kan ingenstans hitta någon tryckmätare eller annat sätt för att se om systemet är vattenfyllt eller tomt. Bifogar ett gäng bilder och hoppas att folk med bättre vetande här på forumet kanske kan komma med hjälpande pekpinnar och råd?
Tanken har två elpatroner vad jag kan se, verkar även vara en mycket liten VVB ovanför, men inte helt säker...

mina frågor om någon har tid:
Hur ser jag om jag har vatten i systemet?
Hur fyller jag på om jag inte har det?
Andra tips och råd? :)

Tacksam för hjälp!

• Ackumulatortank i hus med rörkopplingar, mätare och en elektrisk komponent.
    Skapa konto
  • VVS-installation med ackumulatortank, rörsystem och mätare i ett hus.
    Skapa konto
  • Typskylt på en Strömsnäs kökspanna med tekniska specifikationer, monterad på en metallvägg.
    Skapa konto
  • Isolerade rör och en röd ventil ovanför en varmvattenberedare, indikation av vattenläckage på väggen.
    Skapa konto
  • Rörsystem med isolering, en röd ventil och cirkulationspump i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Rör och ventiler bakom en kökspanna som indikerar en installation av en ackumulatortank.
    Skapa konto
  • Värmesystem med isolerade rör, en vattenmätare, termostat och elektriska komponenter i ett hus.
    Skapa konto
  • Rörsystem och komponenter inklusive elpatroner i en vedpanna kopplad till ackumulatortank.
    Skapa konto
  • Gamla rör och ventiler nära en ackumulatortank utan synbar tryckmätare, behov av råd för att kontrollera vattennivå.
    Skapa konto
  • Kökspanna och ackumulatortank med rörkopplingar och en grön cirkulationspump i ett pannrum.
    Skapa konto
Krilleman
Här sitter det en påfyllningsventil på din anläggning:

Påfyllningsventil markerad med rosa fyrkant bland VVS-rör och installationer på en vägg.
Skapa konto

Ah, tack! Då antar jag att jag bara kan slå på den och sedan hålla koll på expansionstankens skvallerrör på taket?

Skvallerröret sitter inte på taket. Det brukar mynna i närheten av en golvbrunn i pannrummet. Men du kan nog räkna med att det är vatten i systemet. Om du luftar ett element på översta våningen blir det tydligt. Kommer det vatten finns det vatten.
Om du vill toppa upp är det bättre att göra det när tankarna är varma. Men visst kan du fylla innan om du vill.

Ja, finns ju ett rör vid tanken mot golvbrunnen oxå, läste bara ovan om att någon tipsade om att göra som jag skrev. Expansionskärlet har ett utlopp ovan taket, själva kärlet är på den oisolerade vinden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.