Byggahus.se
Pratar vi om ett eller två problem här? Överlastskydd och JFB, eller enbart JFB?

Tråden (verkar) handla om JFB och hävdar att JFB av typ B krävs här. Typ B klarar av felströmmar i form av ren DC och dessutom felströmmar med höga frekvenser. Det senare gör att frekvensomriktare o dyl brukar kräva typ B. Men att kräva typ B i hushåll är orimligt som tuktuk säger, detta pga kostnaden och därmed att inga hushåll idag använde denna typ... Den vanliga typ som finns i hushåll är typ A. Men detta var nog ingen lösning på problemet...vet inte om det finns andra laddkablar med omvandlare som är lite snällare.
 
Jag avser den leverantör som du återger ett mailsvar ifrån. De erkänner att de inte har tillräckligt transientskydd i sin utrustning för att den skall kunna samexistera med befintlig anläggning. Skulle Jag få ett sådant svar, privt eller i tjänsten skulle Jag anmoda att de konstruerade om sin utrustning eller också återgår köpet.
Visst, det är lättare att stå på sig med +100 miljarder i omsättning och en stab med Jurister. men min syn kvarstår. En fungerande modern utrustning ska inte lösa ut Jordfelsbrytare under normal och avsedd drift.
Om säkringar löser ut kan den vara för aggressivt inställd i förhållande till din anläggning men om Jordfelsbrytaren löser ut är det en defekt utrustning. (Alternativt att Jordfelsbrytaren är defekt och löser för lätt och snabbt, detta kan en elektriker med god utrustning kontrollera.)
 
Bara så att inga missförstånd uppstår.
Är ni helt säkra på att det är kabeln med laddströmsregleringen som skulle ha detta transientskydd, inte bilen?
 
C
Jag är rätt övertygad om att det är bilen som orsakar problemen. Den håller sig å andra sidan säkert inom de specar som gäller för snabbladdningsgränssnittet. En inte alltför vild gissning är att detta gränssnitt exempelvis tillåter högre läckströmmar än en vanlig villaanläggning. Nu "lurar" ju kabeln bilen att tro att den är ansluten till en laddningsstolpe.
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Kabeln kan du nog se som oskyldig det är laddaren som sitter i bilen som är "aktiv" komponent. Och hur är det i ditt fall drar den nytta av trefasmatning eller är det bara ett sätt att ta 16 eller 32 A via en fas i matningen.

Och problemet med JFB i forumet där typ B nämns är som sagt mycket ovanligt och dyrt i nuläget, däremot kan man ju lägga billaddningen över en helt egen normal typ A JFB. Kanske ide att göra en liten egen låda med JFB och Diazeder för matning av ladduttaget och då ta ut den direkt efter mätare så inget annat berörs öht. Och Diazed bara av den anledning som nämnts tidigare med dvärgbrytare utsatta för stor andel olinjär ström där ibland och vissa fabrikat tröttas internt i mekaniken och kan lösa utan egentlig överström.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Jag är rätt övertygad om att det är bilen som orsakar problemen. Den håller sig å andra sidan säkert inom de specar som gäller för snabbladdningsgränssnittet. En inte alltför vild gissning är att detta gränssnitt exempelvis tillåter högre läckströmmar än en vanlig villaanläggning. Nu "lurar" ju kabeln bilen att tro att den är ansluten till en laddningsstolpe.
Detta är känns som en rimlig slutsats utifrån vad jag läst mig till också.
Om så är fallet och det inte känns aktuellt att återlämna bilen, vilken jag trivs utomordentligt med. Vad gör jag för att lindra besvären?
 
C
dadid skrev:
Detta är känns som en rimlig slutsats utifrån vad jag läst mig till också.
Om så är fallet och det inte känns aktuellt att återlämna bilen, vilken jag trivs utomordentligt med. Vad gör jag för att lindra besvären?
Jag röstar på GK100:s förslag ovan. Bryt ut matningen till uttaget till en egen grupp med diazed-säkringar och separat JFB.
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
GK100 skrev:
Kabeln kan du nog se som oskyldig det är laddaren som sitter i bilen som är "aktiv" komponent. Och hur är det i ditt fall drar den nytta av trefasmatning eller är det bara ett sätt att ta 16 eller 32 A via en fas i matningen.
Sladden kan skicka vidare allt från 6 A 230 V till 32 A 3-fas och kommunicera till bilen, vad den matas med.
 
Har du någon länk till din kabeltyp? Och i övrigt är det inte fel om du ordnar separat matning enligt ovan till ett CEE 432 uttag oavsett hur du avsäkrar det,. I ditt fall kanske 20 A då trots att det är storleken på din mätarsäkring men med "kabeln" ställd 16 A.
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
dadid skrev:
Detta är känns som en rimlig slutsats utifrån vad jag läst mig till också.
Om så är fallet och det inte känns aktuellt att återlämna bilen, vilken jag trivs utomordentligt med. Vad gör jag för att lindra besvären?
Hade varit intressant att se hur biltillverkaren ställt sig till din reklamation och krav på hävande av köpet, hade förutsättningar att bli en episk tråd här på forat. ;)

Hoppas du återkopplar till oss. detta kommer att bli ett vanligare problem framöver och praktiska erfarenheter är alltid guld värt, sen kan vi skrivbordselektriker säga vad vi vill. Kör på GK100 s förslag med en egen JFB och Diazed, det känns som det bästa förslaget.
 
C
Måste dock inflika att det är överhängande risk för att du kommer att blåsa huvudsäkringarna stup i kvarten om du ställer laddaren på 16A. Om jag förstått det rätt innebär det att den kommer att dra 15A nominellt och då har du ju bara 5A tillgodo på huvudsäkringarna och det räcker knappast långt. Dvs. du kommer inte att kunna använda spisen eller andra större laster när bilen står på laddning.
 
Kanske dags att titta på problemet inom SIS / IEC arbetet. Man kanske behöver skapa speciella elbilsladdaranslutningar som skyddas av jfb på 100 mA eller 300 mA. Uttag som endast får användas för elbilsladdning.

Problemet är att det är första gången " Industrielektronik" har flyttat hem till privatbostäder. Förr höll sig sådan utr i apparatrum där den var mer eller mindre fast ansluten utan jfb och försedd kraftig matning.
 
Vad gäller elbilsladning, så måste den nog bli en fråga för elnätsleverantörena och SIS m.fl.
Låt säga att vi har ett villa område med 100 fastigheter och får ett strömavbrott. Om det står 100 elbilsladdare och väntar på ström, när strömmen kommer tillbaka då kommer det att bli problem att återstarta anläggningen. Som grädde på moset kommer det till ett antal " osmarta " elradiatorer som också direktstartar.
Jag gissar att det finns lite att fundera om man inte skall bli överraskad om 5 - 10 år. Elnätleverantörena måste helt enkelt med på tåget ganska snart. Vi kanske tvingas bygga in fjärrstyrningsmöjligheter i elnätet så att elnätsleverantören kan påverka vilken del av huset som skall ha strömmen först. Det är först när dom utkylda villorna är uppvärmda som elbilsladdningen kan återstarta i någon form av sekvens.

Den här förändringen måste planeras på samma sätt som utbytet av gamla gasspisar till elspisar i äldre bostadsområden.
 
Redigerat:
En intressant tanke Tobbe.
Enklast torde vara att skapa ett helt nytt nät för elbilsladdning. Lite som fiberanslutning. I detta kan olika leverantörer erbjuda olika former av abonnemang. Det bästa vore om ett intelligent betalningssystem kunde implementeras, dvs att man kan ladda på destinationen, men själv blir debiterad.
 
För er som är intresserade:

KVAR(KiloVoltAmpereReactive) är en AC signal som "studsar" från tex laddelektroniken i bilen ut på nätet. Den strömmen ligger inte i fas med nätets AC så den kan ge störningar på annan utrustning på samma nät.
DC-läckströmmar är likströmskomponenter som "går fel väg" och därför kan lösa RCD utan att det rör sig om ett klassiskt jordfel. Det är därför man inte kopplar kompressorn till en värmepump via RCD, det genereras massor av konstiga spikar och läckströmmar när en sådan motor startar.

Det som är extra otäckt med överlagrade DC-komponenter är att om de är tillräckligt stora kan de hindra RCD att lösa ut när den ska.
Det är därför man nu rekommenderar att alla 3-fas elbilsladdare skall ha RCD av typ B som kan känna av jordfel/läckströmmar även med en överlagrad DC.
Tyvärr är kunskapen om detta dålig hos installatörer och distributörer i allmänhet. Dessutom är RCD typ-B hiskeligt dyra (5-10 tusen bara för burken) Har själv köpt en från Norge där man har koll och dessutom lite konkurrens, 1099 NOK är mer överkomligt.

Här finns lite läsning för den som är intresserade:
http://www.connectingindustry.com/e...quipment-installation--rcd-requirements-.aspx
http://www.garo.se/installation/normkomponenter/jordfelsbrytare/jordf-br-gb-b-63a-4p-30ma

Tack Perpendicular1 på www.elbil.forum24.se
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.