Byggahus.se
Mutterknackare brukar kunna fungera också. Tryck hårt mot skruven.

Förbehandla ordentligt med 5-56, ifall skruven har rostat fast.

Ett trick som jag har hört talas om är att doppa spetsen på skruvmejseln i ventilslippasta för det ska göra att skruvmejseln inte slinter så lätt. Men jag har aldrig själv prövat detta så jag vet inte om det fungerar.

Insex i tum brukar vara något större, knacka i hårt och skruva ur...

/N

tuktuk skrev:
Ta en Torxbit som är lagom mycket för stor, sen knackar du in den med lagom våld. Sen lossar du skruven kastar den. Sen åker du till järnhandeln och köper en ny skruv och en ny torxbit.
Det här är det bästa förslaget hittills. Har löst många trilskande insexor för mig.

Jag har en produkt som heter "Screw Grab". Helt underbar liten tub att ha i verktygslådan. En "droppe" SG & man har grepp. Lossade i går 2st PH1 som förra husägaren rundat till oigenkännlighet. Trodde jag skulle behöva borra ut dem. Men med Screw Grab så lossade de fantastiskt nog utan problem.

Denna tub har jag sedan många år;

Verkar finnas i annan förpackning idag.
http://www.screwgrab.se/

• GRAB1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Hur gick det Per, fick du loss den, och vilken metod använde du?

Mikael_L
Oj vad många tips, alla trix jag har är redan nämnda, och så har jag lärt mig ett par nya på köpet. :cool:

(Och något jag glömt har jag nu blivit påmind om, jag har t.ex. också hört den där med ventilpasta, men liksom Donald-Duck har jag inte heller testat det i praktiken.)

harry73 skrev:
Hur gick det Per, fick du loss den, och vilken metod använde du?
Jag har fortfarande inte fått loss den. :(

Jag började med att gummibandstipset. Men jag fick inte det att funka. Tänkte att det kanske beror på att mina gummiband var något för smala och därför så bytte jag ut gummibandet mot en ouppblåst ballong. Men det funkade inte heller.

Sedan fortsatte jag ner i källaren och började leta efter torx. Hittade i röran men problemet nu var att min gamla skruvdragare som torxen passar till verkar har kastat in handduken för gott.

Övergick då till att spänna fast sparken i skruvstädet och började slipa en skåra i skruven. Problemet nu var att jag inte hittade en tillräckligt bred plattmejsel.

Det slutade med att jag tog en öl för att pusta ut. Fortsätter arbetet ikväll skulle jag tro.

Funderar seriöst på att rensa rejält i min snickarverkstad och börja på ny kula. Det är en ofantlig röra där nere.

• Gilla
Erik321123 och 3 till
  • Laddar…
Slagskruvmejsel kan också funka om det finns något att greppa i, med risk för att slå sönder den lilla sparkcykeln.

harry73
Per Eskilsson skrev:
Jag har fortfarande inte fått loss den. :(

...

Det slutade med att jag tog en öl för att pusta ut. Fortsätter arbetet ikväll skulle jag tro.
Det låter som en lyckad kväll ;)

• Gilla
magda136
  • Laddar…
Sista utvägen om den sitter så hårt att Torxbitset går av innan vinkelharry kommer fram.

Lite svårt att se på bilden om man kommer åt, men på allt som sticker upp, är svetstången oumbärlig, tyvärr måste man ha en av högsta kvalité, vill hävda att Vise Grip står i en klass för sig själv, alla borde ha minst en sån i verktygslådan.

Per Eskilsson skrev:
Sedan fortsatte jag ner i källaren och började leta efter torx. Hittade i röran men problemet nu var att min gamla skruvdragare som torxen passar till verkar har kastat in handduken för gott.
Måste du använda skruvdragare, duger inte hylsnyckelsatsen..?

• Gilla
Tapper96
  • Laddar…
eller bara skiftnyckel på bitshållaren :)

Vilket sattyg! Säkert en droppe låsvätska på den där skruven.
Väldigt många bra tips hittills iaf!
Om du ännu inte fått upp den skulle jag använda en vass huggmejsel och slå den runt. Kommer definitivt att lossna med det:)

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Om det är låsvätska så krävs i vissa fall värme. Prova med varmluftspistol eller hårtork för att värma den.

/N

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.