Byggahus.se
Jag har en Woods DS15, skaffade den i augusti ifjol när jag rensade krypgrunden.
Krypgrunden är drygt 80m2.
Jag har en tråd om när jag rensade krypgrunden och hur jag gick till väga om du är intresserad :)

holmberg87 skrev:
Jag har en Woods DS15, skaffade den i augusti ifjol när jag rensade krypgrunden.
Jag har en tråd om när jag rensade krypgrunden och hur jag gick till väga om du är intresserad :)
Tack, ska spana in din tråd! :)

holmberg87 skrev:
Jag hade redan läst din tråd men läste igenom den igen. Intressant läsning. Jag hade önskat att min krypgrund var liga hög som din, betydligt mer lättarbetat med 120cm gentemot 30cm. :)

En fråga, du skrev att din woods gav upp efter ett år? Det känns ju inte helt betryggande. Jag lutar nog fortfarande åt en sorptionsavfuktare, dels på grund av att dom är lägre. Och även för att dom verkar kunna sprida den avfuktade luften bättre i och med att man kan dra kanaler från avfuktaren.

• Gilla
Nisses_Bygg
  • Laddar…
DaNor skrev:
Jag hade redan läst din tråd men läste igenom den igen. Intressant läsning. Jag hade önskat att min krypgrund var liga hög som din, betydligt mer lättarbetat med 120cm gentemot 30cm. :)

En fråga, du skrev att din woods gav upp efter ett år? Det känns ju inte helt betryggande. Jag lutar nog fortfarande åt en sorptionsavfuktare, dels på grund av att dom är lägre. Och även för att dom verkar kunna sprida den avfuktade luften bättre i och med att man kan dra kanaler från avfuktaren.
Ja det underlättade enormt med en hyffsad ståhöjd, men det var väldigt tungt ändå.
Jo det stämmer, min DS15 blev på något vis trasig, eller rättare sagt kylningen eller vad det kallas slutade att fungera, så fläkten gick men den fuktade inte av.
Väldigt ovanligt fel som nu är utbytt.
Jag skulle ha köpt en av Woods nya modeller TRD eller vad den heter, den klarar även krypgrunder som är uppdelade.

Men sorptionsavfuktare är såklart bättre, men väldigt mycket dyrare å andra sidan :)

För de som är intresserade har arbetet med krypgrunden börjat, första steget var att ta upp en större inspektionslucka så att det faktiskt går att krypa in i krypgrunden. När jag väl gjort det kunde jag krypa in och konstatera att det hunnit bildas lite vitmögel på golvbjälklaget. Detta trots att det bara är tre år sedan golv / golvbjälklag / etc gjordes om från grunden. Dock var det så lite vitmögel att det inte var speciellt oroande, men det känns desto bättre att ta tag i krypgrunden nu och göra allt ordentligt.

Första steget blir att se till att marken blir lite slätare, just nu ligger en hel del halvstora stenar och grushögar under plasten. Så dessa ska jag släpa ut. Därefter kommer jag att lägga ut plasten bättre. Den plast som ligger där ser bra ut (är ny) men ligger väldigt slarvigt. Jag kommer komplettera med en del ny plast för att säkerställa att plasten ligger omlott. När det är gjort blir det krypgrundisolering (LFS-25) både på marken och längs grundmuren. Slutligen kommer jag installera en Actec PD-150. Självklart kommer befintliga ventilationsluckor stängas igen också.

Kommer posta bilder och värden allt eftersom arbetet fortskrider. Just nu ligger temperaturen på ~11-12 grader och (den relativa) luftfuktigheten närmare 90%.

20150614_102639521_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150614_104938070_iOS.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Härligt! Ska bli intressant att följa, speciellt när man gjort det själv med bra resultat också.
Kämpa på, det kan vara rätt tungjobbat där under.. Men bra kommer det att bli!

• Gilla
DaNor
  • Laddar…
En något försenad uppföljning av hur det gick med min krypgrund. Egentligen skulle det här ha postats i början / mitten av juli när allt var klart. Men bättre sent än aldrig och förhoppningsvis kan det vara till hjälp för någon.

Jag har nu jobbat åtta dagar nere i krypgrunden och är äntligen helt klar. De första dagarna var det bara att släpa ut jord och en himla massa sten så att det gick att komma åt överallt. Medan de sista dagarna satte jag upp krypgrundsisoleringen, gjorde en ny inspektionslucka, tätade uteluftsventiler och installerade avfuktaren.

I mitt förra inlägg skrev jag att jag skulle använda LFS-25, det blev det inte utan jag använder den här duken/krypgrundsisoleringen istället, http://www.avfuktningsbutiken.se/krypgrundsisolering-aeroduk/47-0

Fördelarna ska vara att plast ej behövs och framförallt vara lättare att lägga ut bra i och med att den går att "forma" lite. Rätt eller fel känns som att det är omöjligt att veta. Ju fler man frågar desto fler synpunkter får man höra. Jag fick bättre förtroende för Avfuktingsteknik AB jämfört med LFS AB och gick därför på deras lösningsförslag. För mig kändes det viktigt med en personlig kontakt på respektive företag där jag kunde bolla mina idéer och höra deras synpunkter.

När vi började jobba var det omöjligt att ta sig in i krypgrunden (se min förra post) och sen när vi väl breddat öppningen vid inspektionsluckan så att det gick att krypa / åla sig in i krypgrunden såg vi att det var mycket stenar och så lågt i takhöjd att det var nödvändigt att forsla ut mycket av stenarna och en del jord. Jag skulle gissa att takhöjden låg runt 25-30 cm en bit in. Dessutom gick röret till avloppet precis framför öppningen (ca 30-40 cm in från öppningen). Så vi började med att gräva ut lite extra under avloppsröret för att kunna åla oss under för att komma "rakt in".

Ju längre in jag kröp i krypgrunden desto mer insåg jag vilket enormt arbete det skulle bli. Den befintliga plasten låg sjukt slarvigt och skarvarna var helt öppna. Hantverkarna som har gjort det här la verkligen inte mycket energi på att få det bra. Från början var tanken att bara jämna till ytan genom att ta bort de största stenarna och sedan fixa till plasten lite och sedan lägga ut krypgrundsisoleringen ovanpå. Den planen fick vi släppa rätt snabbt pga den låga takhöjden och att plasten var så skitig / dåligt lagd.

Man kan säga att krypgrunden är indelad i tre "sektioner" längs med husets långsidor, (baserat på golvbjälklagets bärlinor). Första prio var att få den första sektionen slät så det gick att ta sig hela husets längd in i krypgrunden. Efter ca 1,5 dag var höjden runt 50-60 cm. Det är fortfarande så att man inte enkelt kan krypa, utan det blir en blandning av att åla / krypa. Men betydligt lättare att röra sig längs den sektionen / långsidan. Problemet är att att det sticker ju ner bjälkar och skruvar så för att inte dunka huvud / rygg in i vassa skruvar mer än nödvändigt så väljer man oftast att åla.

Som det är i många äldre hus har dom som byggde huset bara dumpat överbliven betong i grunden, i den här krypgrunden ligger två "typ" fyrkantiga klumpar i mitten sektionen. Så dessa får man jobba sig runt. Precis vid klumparna är det så lågt att det inte går att ta sig över. Skulle gissa på att det är ca 20-25 cm.

Några ovärderliga hjälpmedel / verktyg som användes medan vi grävde, hackade och slog för att få fram sten och forsla ut sten / jord.

* Arbetsbyxor med knäskydd

* Armbågsskydd (jag använder skateboardskydd, trots det har jag fått blåsor på armbågarna av allt krälande)

* Super wonder bar, bräckjärn jag köpte på clas ohlson

* Bygglampa, LED som ej blir varm och är lätt att flytta / skicka.

* Foderkrubba (en låg och "mjuk" hink av gamla bildäck). Perfekt för att forsla ut sten och jord.,

* Plastback. Också för att forsla ut sten / jord. Liknande, http://www.bauhaus.se/plastback-gra-60l-stangd.html

* Metallkrattor i olika storlekar för att jämna till ytan men även att kunna skicka saker tillvarandra.

* Plywood, små bitar som vi använde som "skrapor" för att få en sån jämn och platt yta som möjligt. Och även att lägga på marken och banka på för att se till att inga vassa stenar stack upp.

När vi väl lyckades få ut tillräckligt med sten och jord för att kunna krypa runt överallt i krypgrunden la vi rätt mycket energi på att få underlaget så jämt som möjligt. En del hävdar att ett lager grus är bra, dels för att få underlaget jämt men även att det är kapillärbrytande. Jag la inte in det eftersom höjden redan var så låg och att jag tyckte att underlaget blev tillräckligt bra ändå.

När så allt förarbete var klart var det dags att lägga ut duken / krypgrundsisoleringen. Vi började längst in i krypgrunden och jobbade oss utåt. Först satte vi upp duken en rätt bra bit upp på grundmuren och fixerade den genom att skruva fast en regel horisontellt på grundmuren. Den biten gick sedan ner på marken ca 50 cm. Det blev sedan den delen som låg omlott när vi sedan rullade ut krypgrundsisoleringen på marken. Vi hade lite tur att det var exakt 1,20 m mellan plintar och grundmur (i varje sektion) i krypgrunden. Så att rulla ut duken på marken var lätt eftersom den passade perfekt. Det som tog tid var att fixera duken bra på grundmuren, speciellt vid murstocken / plintar eftersom det blev mycket konstiga vinklar. Vi valde att hellre ha något lager extra och tejpa bra. Det tog lite tid att komma på en bra och effektiv teknik för att klä in varje plint också. Men när man gjort det några gånger lärde man sig lämpliga mått på en utskuren bit av duken och hur man skulle lägga snitt i den för att enkelt kunna "linda" den runt varje plint.

Till skillnad från de förra hantverkarna som var nere och jobbade i krypgrunden använde vi riktig och bra tejp avsett för ändamålet. Den tejp som satt på gamla plasten påminde mer om spröd packtejp. Vi använde en grön åldersbeständig tejp med SP-märke. Den var väldigt trevlig att arbeta med, fäste bra och var lätt att "forma" i hörn. Vi såg även till att ytorna som tejpades var riktigt rena för att få så bra vidhäftning som möjligt. Den tejp vi använde var den här, https://www.byggmax.se/farg/maskeringstejp/tatningstejp-aldersbestandig-sp-p21029

Innan det var dags att sätta in avfuktaren drog vi ner el till krypgrunden. Min svärfar är elektriker så det fick han fixa. Medan han höll på med det så tätade jag alla uteluftsventiler. Det gjorde jag genom att skära till markisolering i lagom stora fyrkanter som jag satte in. Därefter fyllde jag ut med fogskum. Tanken är att jag ska skära till fogskummet som expanderade utanför ventilerna och sedan sätta tillbaka ventilerna. Mest som lite "väderskydd" för fogskummet.

Slutligen var det dags att sätta in avfuktaren. Mitt val av avfuktare blev en sorptionsavfuktare, Acetec PD-150.

Enligt installationsanvisningarna skulle man gärna sätta avfuktaren på en förhöjning. Det löste jag genom att sätta den på två stycken lecablock. Dessa klädde jag in med krypgrundsisolering. Anledningen var att jag ville minimera eventuella vibrationsljud. När jag hade ställt avfuktaren på sin plats drog jag ventilationsslang för att på ett så effektivt sätt som möjligt fördela den torra luften i krypgrunden. Ventilationsslangen jag använde var den här,
http://www.avfuktningsbutiken.se/ventilations-slang-fullflodes-godkand/59-0

Jag hade egentligen tänkt att köpa installationspaketet från Acetec, men enligt avfuktningsbutiken var de slangarna både sämre och dyrare.

Lite statistik från före / efter,

Temperatur och relativluftfuktighet,
Innan arbetet: 12 grader C och 85-92%.
Efter arbetet: 17 grader C och stabil luftfuktighet på 55-60%.

Luftfuktigheten ligger till och med ofta under 60% vilket innebär att avfuktaren inte behöver jobba så hårt.

Nedan är lite bilder från arbetet. Jag önskar egentligen att jag hade tagit fler bilder på hur det såg ut före. Om det är någon som har frågor synpunkter, kommentera gärna! :)

20150530_083608094_iOS.jpg
Skapa konto

Bild på hur det ser ut innan arbetet drog igång. Det här var dock absolut inte det värsta stället.

20150703_114138000_iOS.jpg
Skapa konto

Börjar gräva ut under avloppsröret.

20150705_110821000_iOS.jpg
Skapa konto

Bild för att illustrera hur trångt det var att jobba nere i krypgrunden.

20150711_070341377_iOS.jpg
Skapa konto

Till slut så blev det riktigt bra.

20150711_070202957_iOS.jpg
Skapa konto

Avfuktaren står på sin plats.

20150713_102326685_iOS.jpg
Skapa konto

Display som visar aktuell luftfuktighet och lite annan information.

20150711_081430766_iOS.jpg
Skapa konto

Den nya luckan på plats. På den här bilden är den bara grundmålad. Nu är det grå. Vid tillfälle ska jag snygga till beslagen också. Men till vardags syns inte luckan eftersom den står bakom en trappa.

20150723_102351164_iOS.jpg
Skapa konto

All sten vi släpade ut blev en liten mur. Som ett litet minne av allt slit. ;-)

• Gilla
DOLEN
  • Laddar…
Intressant att följa!

• Gilla
DaNor
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Intressant att följa!
Roligt att du tyckte det. :)

Jag kan meddela att tre år efter jag gjorde arbetet så är det väldigt torrt och fint där nere. Jag inspekterar varje år (+ att jag har mätare som jag kan kolla på när jag vill).

Det enda jag gör är att byta filter i avfuktaren. Så även om det var ett smärre h-vete att krypa runt där (eftersom det var så trångt och stenigt) var det definitivt värt det.

Jag undrar om du kunde bedöma hur mycket du sänkte din RF genom att bara installera krypgrundsisoleringsmattan ?. Har idag bara markplast men alldeles för höga RF nivåer. Just nu 84 och 89% på mina två hygrometrar och ca 8 grader.

S Saintus skrev:
Jag undrar om du kunde bedöma hur mycket du sänkte din RF genom att bara installera krypgrundsisoleringsmattan ?. Har idag bara markplast men alldeles för höga RF nivåer. Just nu 84 och 89% på mina två hygrometrar och ca 8 grader.
Väldigt svårt att säga. Jag gjorde aldrig något egentligt test. Jag var så trött efter att ha ålat runt där nere i en vecka och släpat sten.

Men i mitt fall tror jag det gjorde rätt stor skillnad. Men plasten som låg där från början var katastrof. Plasten var av rätt typ. Men dom som hade lagt den hade gjort ett enormt slarvigt arbete och skarvat med tejp som på ~3 år helt hade torkat och spruckit. Så det var hål överallt. Man ska ju använda riktig ålderbeständig tejp. Den dom hade använt var typ packtejp av sämre kvalité.

Dock vågar jag inte gissa på några värden.

Innan jag gjorde jobbet var RF över 90%.

S Saintus skrev:
Funderar du på att göra något liknande i din krypgrund?

Nu har jag ju inte testat någon annan sorptionsavfuktare men den jag köpte har fungerat väldigt bra och drar väldigt lite el. Och den håller krypgrunden torr och fin året om.

Hur ser din krypgrund ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.