Lat skulle koppla sin mot acktanken vilket är att föredra om man redan har en tank men det åtgår lite grejer och ska man jämföra bör tex styrning eller vad det nu är vara med annars jämför man äpplen med päron.
Lat skulle koppla sin mot acktanken vilket är att föredra om man redan har en tank men det åtgår lite grejer och ska man jämföra bör tex styrning eller vad det nu är vara med annars jämför man äpplen med päron.
Mot tank blir det fast kondensering, inte bra.
Har även styrning av golvvärme inbakat i styrningen samt lite annat.
Jag kör en Nibe 1245 mot tank med helt flytande kondensering så det behöver inte vara fast bara för att en tank är inblandad. Tanken ger fördelar att vp får längre gångtider och håller sig närmare börvärde sen så förvärmer jag vv i min tank också.
Jag kör en Nibe 1245 mot tank med helt flytande kondensering så det behöver inte vara fast bara för att en tank är inblandad. Tanken ger fördelar att vp får längre gångtider och håller sig närmare börvärde sen så förvärmer jag vv i min tank också.
Jag har själv funderat på att montera en tank till min 1225-12. Men de säger att man förlorar mycket på att ha en massa pumpar, samt värmeförluster från tanken.
Frågan är också om man ska koppla det så att tanken är en förstoring av vätskan till element eller en tank, som är delad där du låter vp jobba mot tanken och aldrig direkt mot elementen?
Nackdelen som jag ser det med att inte jobba direkt mot elementen är att du då måste ha en extra cirkpump, och då förlorar du väl effektivitet på det? Hur stor tank har du?
Förlusterna från mina tankar hjälper till att värma källaren så det är inte förluster. Om du ska köra mot tank som separat system så behöver du en till cirk pump men det kommer troligtvis minska din elförbrukning för den som sitter i din vp drar så mycket ström jämfört med en ny lågenergi cp. Jag har kopplat så att jag kan elda mot tankarna så jag behöver ha en extra cirk pump i alla fall men annars drar den nog lite extra ström för den som sitter i 1245 är rätt snål dock inte lika snål som Alpha 2an som sitter till rad och golvvärme systemet. Jag har 1 st 500 liter samt 2 st 750 liters tankar med kranar mellan men jag kör helt öppet och låter vp jobba mot alla 3 tankarna. Har du inga flödes problem kan du välja att satta tanken på framledningen utan extra cp och då gör en liten 100-300 liters tank stor skillnad ska du ha den som arbetstank med separat cp skulle jag välja en på minst 300 liter för att minimera risken för att uppvärmt vatten ur vp smiter genom tanken in till vp på nytt utan att ha passerat rad systemet först.
OK, du som är expert smurfen!
Gör en kalkyljämförelse mellan bergvärme & luft/vatten på en kåk med de förutsättningar jag gav tidigare i denna tråd. Om du nu läst dessa?
Att gnälla på andras idéer är lätt, att komma med konstruktiva förslag är svårare.
Tack för att du tycker jag är expert men det är jag inte och jag ber om ursäkt om du tycker jag gnäller men att tala om att koppla en F2030 direkt mot tank som det eldas mot funkar inte utan extra grejer vad jag vet och hur man gör vet jag inte heller och det tycker jag inte är gnäll det är att hjälpa till. Jag kan ordna en kalkyl åt dig men har tyvärr bara tillgång till Bosch/Ivt program vilket är ganska uselt men bättre än inget. Stämmer 16000 kwh med vv enligt schablon och 36 grader framledning vid dut men vart i landet ligger huset ? behöver kommun samt ort.
jag vet inte om du följt denna tråd eller inte, men TS frågade efter om det lönade sig med luft/vatten jämfört med luft/luft och sedan så blev det en principiell diskussion om luft/vatten kontra bergvärme.
Det handlar alltså inte om min eller någon annans specifika anläggning!
Jag använde mig av den kalkylator som finns på Nibes hemsida, rulla med en bit så ser du den. Om den nu är att betrakta som oseriös, så känns det inte alls bra när en av de största aktörerna på marknaden gör på detta sätt!
Skit nu i schabloner osv. förutsättningarna är dessa:
Energi för uppvärmning 12.000 kWh
Energi för varmvatten 4.000 kWh
Max effektbehov vid minus 20C 4,5kW
Framledningstemp vid minus 20C är 36C
Värmepumpen ska inte producera vv utan ska jobba mot en ack. som sedan toppar temp på varmvatten, det behövs m.a.o ingen avancerad innedel
Jag vill se skillnaden i
- installationskostnad
- besparing
Du får gärna förklara varför när du bara ska påvisa skillnaden i installation och besparing. Räkna isåfall gärna på Blomstermåla & Vingåker och visa på skillnaden.
Det är stora skillnader om huset ligger i Kiruna eller Malmö en luft/vatten vp får sämre cop om det är kallt och blir det tillräckligt kallt stoppar den helt nu ligger dom här orterna på ganska milt klimat så tror inte det skiljer så mycket mellan dom. kollade lite på priser l/v pump (testvinnare tydligen) Compress 6000 + enklaste styren kostar 55160 kr en Berg vp Compress 3500 (inte testvinnare) kostar 37995 kr + en borra på aktivt 80 meter nånting borde kosta runt 25-30000 kr dvs totalt ca 66000 kr installation vet jag inte men räkna med minst 20000 kr i båda fallen för det är ungefär lika mycket jobb på båda. Nu har jag inte kollat upp det men tror Boschen har vatten till utedelen så den går inte köra mot tank som det eldas mot utan risk för att den fryser eller blir för varm utan extra växlare eller annan lösning vilket sänker cop en hel del. Bosch har en splitt modell också tror den hette Compress 3000 men hade så mycket sämre värden så den var inte intressant i alla fall. På bilderna ser man tydligt skillnaden i drift tid ca 1500 tim per år vad det gör på livslängden tillsammans med högre lyfthöjd ? Det blir troligtvis även så att man måste ha högre huvud säkring med l/v pumpen för tror den är 1 fasare vilket är ett elände.