5 647 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
Dela en bostadsrättsförening
Jag tillhör en bostadsrättsförening om 35 medlemmar. 18 av oss bor i lägenheter medans 17 har mindre villor. Många av villägarna vill bryta sig ur föreningen och bilda en ny förening.
Jag ifrågasätter om det är möjligt - i varje fall mot majoritetens önskan att dela föreningen i två delar. Jag anser att om man är missnöjd med sitt boende får man försöka sälja sin bostad.
Föreningens styrelse har genomdrivit att en utredning skall genomföras. Jag ifrågasätter om en sådan inte enbart blir en kostnad för medlemmarna.
Jag ifrågasätter om det är möjligt - i varje fall mot majoritetens önskan att dela föreningen i två delar. Jag anser att om man är missnöjd med sitt boende får man försöka sälja sin bostad.
Föreningens styrelse har genomdrivit att en utredning skall genomföras. Jag ifrågasätter om en sådan inte enbart blir en kostnad för medlemmarna.
Låter som ett litet märkligt upplägg att ha så olika bostäder i samma förening, så det kan väl vara en idé att undersöka om det kan delas upp. Troligtvis bäst för alla parter.
Det viktiga är väl om fastigheten går att stycka - bostadsrättsföreningen finns ju för att äga och förvalta marken och byggnaderna, och däri upplåta bostäder. Om fastigheten går att dela upp (så att en del blir den del med lägenheter och en del blir den med villor) så får de 17 villaägarna bilda en ny förening, och ur denna lämna ett anbud till den "ursprungliga" föreningen på en köpeskilling.
Förhoppningsvis kan man då hitta en nivå som alla kan köpa in på, rimligtvis där det rör sig om ett marknadsmässigt pris och där alla transaktions och projekt-kostnader bärs av den nya föreningen.
Sedan får man helt enkelt avhandla det på en stämma. Att genomföra detta utan majoritet (kanske till och med krävs kvalificerad majoritet) går knappast, man kan inte bara "dela" hursomhelst.
Det viktiga är väl om fastigheten går att stycka - bostadsrättsföreningen finns ju för att äga och förvalta marken och byggnaderna, och däri upplåta bostäder. Om fastigheten går att dela upp (så att en del blir den del med lägenheter och en del blir den med villor) så får de 17 villaägarna bilda en ny förening, och ur denna lämna ett anbud till den "ursprungliga" föreningen på en köpeskilling.
Förhoppningsvis kan man då hitta en nivå som alla kan köpa in på, rimligtvis där det rör sig om ett marknadsmässigt pris och där alla transaktions och projekt-kostnader bärs av den nya föreningen.
Sedan får man helt enkelt avhandla det på en stämma. Att genomföra detta utan majoritet (kanske till och med krävs kvalificerad majoritet) går knappast, man kan inte bara "dela" hursomhelst.
Det låter ju väldigt konstigt att ha både hus och lägenheter i samma bostadsrättsförening. Det måste vara till stor fördel för lägenhetsägarna att kunna bryta sig ur då deras driftskostnader lär vara betydligt mindre per kvadrat.
Det går att dela en förening på två. Men grovt förenklat kräver det att man bildar en ny förening med ny styrelse och båda föreningarna tar fram nya ekonomiska planer och får dom granskade och intygade, det ska till en fastighetsdelning mm mm. Det är en hel del administration kring det hela, men mer komplicerat än så är det nog inte eftersom det handlar om befintliga byggnader; så det behöver inte betyda några penningtransaktioner förutom de administrativa kostnaderna på ett par hundra tusen som delas mellan de två föreningarna. Den nuvarande föreningens tillgångar och skulder fördelas per andelstal.
Sen kan man göra på det mer komplicerade sättet; att förening två lämna anbud för att köpa sin del och den första styrelsen beslutar om att överlåta.
Villaägarna kanske vill ha möjligheten att köpa loss sin villa; eller att man senare i sin förening beslutar att upplösa "sin" förening och köpa loss husen så alla blir äganderätter; men det blir deras huvudvärk eftersom det blir betydligt besvärligare.. och dyrare.
Sen kan man göra på det mer komplicerade sättet; att förening två lämna anbud för att köpa sin del och den första styrelsen beslutar om att överlåta.
Villaägarna kanske vill ha möjligheten att köpa loss sin villa; eller att man senare i sin förening beslutar att upplösa "sin" förening och köpa loss husen så alla blir äganderätter; men det blir deras huvudvärk eftersom det blir betydligt besvärligare.. och dyrare.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det är ett relativt vanligt upplägg med så skilda typer av boende i en och samma förening. Ofta känner sig "villaägarna" förfördelade i dessa upplägg. Oftast finns det ju fler boende i flerfamiljshusen, och det är lätt att få känslan av att majoriteten kör över de som bor i villorna.
Om man skall dela upp föreningen så krävs så vitt jag förstår antingen att samtliga medlemmar röstar för förändringen på en föreningsstämma (att inte närvara är en nejröst, i det fallet). Eller att 2/3 röstar för, men då måste beslutet också godkännas i rätten (osäker på om det är tingsrätten eller hyresnämnden).
Den här typen av förändringar beslutas i många fall på felaktiga grunder, och det lyckas då bara för att ingen överklagar beslutet (tingsrätten).
Om man skall dela upp föreningen så krävs så vitt jag förstår antingen att samtliga medlemmar röstar för förändringen på en föreningsstämma (att inte närvara är en nejröst, i det fallet). Eller att 2/3 röstar för, men då måste beslutet också godkännas i rätten (osäker på om det är tingsrätten eller hyresnämnden).
Den här typen av förändringar beslutas i många fall på felaktiga grunder, och det lyckas då bara för att ingen överklagar beslutet (tingsrätten).
Har ni genomfört delningen?P perocarn skrev:Jag tillhör en bostadsrättsförening om 35 medlemmar. 18 av oss bor i lägenheter medans 17 har mindre villor. Många av villägarna vill bryta sig ur föreningen och bilda en ny förening.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
En sak som inte har framkommit i tråden tidigare. Är att vid en delning så kommer skatteverket att se det som att en försäljning har skett. Det kommer att lösa ut reavinstbeskattning för de inblandade bostadsrättsmedlemmarna.
Liknande trådar
-
Felmeddelande: Rengöra pump tvättmaskin Bosch WAYH32I9SN
Tvättstuga -
Hjälp med att förklara delarna i ett äldre golvvärme system
Värme allmänt -
Vad göra som delägare i en samfällighet
Juridik -
Svartja stående ribbor - nackdelar, materialval mm
Trädgård allmänt -
Hur luftar jag denna Wirsbo golvvärmefördelare?
Värme allmänt