Byggahus.se
Hej,
Våra VVS:are är på semestern, har någon tankar om denna enkla skiss vi gjort på avloppet som kommer att förlägga under plattan?

Tankar överlag?
Avluftning?

Det är markerat två vertikala rör i mellanvägg som skall upp till toaletten på övervåningen, ett av dessa skall upp på taket som avluftning, troligen det vänstra. Bra/dåligt? Behövs fler?

Ttrevägskorsningen är inte snygg i skissen pga av att positionen av avloppet som kommer från uthuset inte är helt känd i dagens läge. Vidare är rören från kökets diskbänk (till höger) och röret till utgående upptill, ritade i en hel 6meters längd. Korsningen kommer därmed bli lite snyggare :)

Bör man ha golvbrunn under köksbänkarna? Det har jag hört vissa förorda starkt, andra inte.

Kika på den bifogade ritningen och kom gärna med era tankar!

//L

Borde fungera med enbart en avloppsluftning.
Jag skulle vara tveksam till golvbrunn under köksbänkarna. Finns stor risk för avloppslukt, om ni inte regelbundet fyller dem med vatten!

Ok. Tack för de synpunkterna.

Jag funderar även på att dra 110-rör överallt för att sen gå ner i dimension av rören när de kommer upp i plattan (där det är brukligt), i isoleringen, allt för att slippa säckvis med kopplingar i olika vinklar och diametrar, och en del huvudbry vad det är man jobbar med för tillfället.

Krilleman
Det finns ingen anledning till att använda enbart 110mm avlopp. Tex rinkaby har ju öppet köp hur länge som helst.

Dom enda två dimensionerna du behöver i en villa är 110 & 75. Använd aldrig 50mm under platta.

Golvbrunn under diskbänk är ju inte helt fel, fast det har ordats om det länge. Men skulle du sätta en så finns det ju luktfria vattenlås att köpa. Tex NOOD från purus.

En av luftningarna räcker.

Tjena.

Har jobbat i vattenskadebranchen i många år och kan förstå att man överväger en golvbrunn i köket. Som nämts tidigare så finns luktfria brunnar. Dock kräver detta platsmatta i hela köket med uppvik bakom/under bänkskåp för att ge effekt. Många lägger en snutt matta under bänkskåp etc, det duger inte. Tänk ett mjölkpaket på golvet! Räkna med att vattenläckan uppstår när det ska åkas på semester, det blir några liter.

Hur som helst, montera golvbrunn med lite eftertanken. Kan absolut löna sig.

/Nils82

Nils82, tack för ett bra inlägg men jag måste få ifrågasätta. Är det inte så att en stor del av alla vattenskador är kopplingar och diskmaskiner som står och droppar eller rinner? Och då borde det väl hjälpa med plastmatta enbart under skåpen?

Flyger kranen loss och börjar spruta då man är på semester så behövs det såklart matta med uppvik i hela köket.

Linoleummatta borde väl funka hyfsat bra mot vatten också? Särskilt med uppvik.

Krilleman
pelpet skrev:
Nils82, tack för ett bra inlägg men jag måste få ifrågasätta. Är det inte så att en stor del av alla vattenskador är kopplingar och diskmaskiner som står och droppar eller rinner? Och då borde det väl hjälpa med plastmatta enbart under skåpen?

Flyger kranen loss och börjar spruta då man är på semester så behövs det såklart matta med uppvik i hela köket.

Det finns ingen brunn i en villa som orkar svälja undan en ledning/blandare som brister så vattnet flödar fritt. Kolla bara hur "illa" en vanlig brunn i duschutrymme sväljer undan vattnet. Inte direkt imponerande.

Snarare är det som du skriver att en brunn under bänk med lite fall till, kan ta ev mindre läckor.

D09
Jag är ingen rörmokare men när jag drog mina stammar så försökte jag få in så många golvbrunnar som möjligt

T ex

en under duschen och en mitt i golvet
Vid värmepanna i tvättstuga och en mitt i golvet
Osv osv

ska ni ha vedpanna så gardera er för golvbrunn där med.

Eller för torktummlare

Det har lönat sig sen det blev stopp under duschen en gång och rann över.. Gick direkt ner i nästa.

Det jag saknar är en golvbrunn under diskbänk faktiskt :)

Än är det inte försent ;)

För att förhindra vattenskador när man inte är hemma så installerar man både vattenfelsbrytare och inbrottslarm där vattenfelsbrytaren får öppna-/stäng-signal från inbrottslarmet, när man larmar av/på plus att vattenfelsbrytaren ger signal/larm till larmet när trycket försvinner och/eller när något av fuktbanden blir fuktiga.

Illa att jag inte hängt på detta forum mycket tidigare, finns ju så många vettiga tankar. Tack.

Ja, möjligen skall det in ett avlopp under diskbänken.
Och vattenfelsbrytare är för mig ett måste.

Hur förbereder man bäst för ledning/slang för bergvärmepumpen? Alltså mellan ute och inne? Två stycken 110-slang under plattan?

Bör vattenslangen förläggas i rör också? Tänker mig att det blir lättare den dagen man av någon anledning vill eller behöver byta vattenledningen.

pelpet skrev:

Hej igen.

Ja, jo....det finns absolut en poäng i det du säger. Många gånger duger matta och brunn under enbart bänkskåp. Mycket riktigt så är kopplingar och d.maskiner samt skadade avlopp i skåpen de vanliga bovarna då det gäller vattenskador i kök.

Anledningen till min rek. till plast matta i hela utrymmet det att vatten har en OTROLIG förmåga att krypa iväg och brukaren upptäcker ofta förvårnantsvärt sent att något läcker. Då är ofta golvspån, isolering, trossbotten och dyl redan förstört. Dessutom kan läckan likagärna spruta i form av en fin, fin dimma med samma effekt.

Nåja, jag är nog lite arbetsskadad.
Ett annat tips! Det är minst lika viktigt att ha en ren och fin installation av allt vatten samt att göra diskbänkskåpet vattensäkert med durk osv. Se även upp med ev vatten till kyl/frys/ismaskin.

//Nils82

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.