Byggahus.se
Hallå,

Köpte efter en hel del funderande ett par Heatlight HLW10. På weben (importören och alla som säljer den) står det att man kan montera den i taket - men när man läser installationsmanualen så står det inte ett enda ord om det - snarare tvärt om, typ på vägg en halvmeter från taket....

Så är det någon som vet? Går den att montera i taket?

Taket är för övrigt gips (träreglar ovanför gipset), och vi talar om en terrass som är till hälften täckt av tak - dvs jag avser bara ha dessa under taket vinklade så att de skjuter i typ kors eller hur man nu skall säga. Evnt skulle EN räcka faktiskt, men då måste den peka rakt ned - och om man antar att värme stiger så antar jag att den inte kan sitta så monterad ens - om man nu som sagt ens kan ha den i undertaket.....

Eftersom det är en "vanlig" infravärmare så kan den monteras lika som vilken annan infravärme.

Nu har jag fått svar från importören, och det hela bör sammanfattas med NEJ:

Acreto AB skrev:
Värmaren går absolut att montera i taket, så länge den hänger horisontellt. Men på grund av de säkerhetsavstånd som vi rekommenderar på vår hemsida så kommer inte våra lampor med ett universellt fäste för takmontering. Det är då för säkerhets skull upp till varje kund att konstruera ett eget fäste som passar för deras situation.

Det fäste som medföljer är endast för väggmontering.
Det går således att montera dom i taket, om man specialtillverkar fästen som sänker Heatlight HLW ca 50 cm FRÅN taket (för att skapa ventilationsutrymme). Men av säkerhetsskäl så vill inte importören / tillverkaren tillhandahålla dessa fästen - man kan undra varför.....?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.