Byggahus.se
H
Ring de som har utfärdat certifikatet och lyssna med dem hur ni skall gå vidare, för har ett certifierat företag gjort detta så är de nog intresserade.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Hej! Hur djup är brunnen. Är det samma mängd lera i olika stora tappningar

Kul att alla kommenterar hur ni ska processa mot förra entreprenören, trots att du om och om ber om tips på ny entreprenör.. Säger lite om stridsyxebeteendet mot entreprenörer i detta forum..

Hört gott om mälaröarnas brunnsborrning (det var ilfs några år sen..) Ring och prata med dem, be att få prata med deras mest erfarne borrare/arbetsledare och ställ frågor om ert nuvarande problem och risken för liknande problem vid borrning av nytt hål. Svaren på dina frågor borde kunna ge dig ett uns förtroende eller tvärtom vad gäller deras kunskap. Det är nog det tips jag kan ge.

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
pioneer skrev:
Hej! Hur djup är brunnen. Är det samma mängd lera i olika stora tappningar
Har hört från brunnsborraren att den är 100 meter. Men vi fick aldrig något papper på brunnarna så jag vet inte.
Pumpen de har satt ner verkar inte kunna lyfta 100 meter, så den kan vara grundare.

Det är alltid grumligt vatten med väldigt, väldigt fina partiklar i som ångar runt i vattnet när man tappar upp det. Dessa sjunker aldrig till botten. Sedan har det hänt två gånger att det kommit så mycket lera som på bilderna jag la upp.

Varför får jag en magkänsla att du kört med en från granakurvan? Det finns en till väldigt nära, Rototec. Har inte använt dem själv men hört att de är bra.

Spola massor med vatten i en utekran om ni har och se om det blir bättre. Tillslut borde det ge sig. Ser ut som borrslam.

verktygsgalningen skrev:
Kul att alla kommenterar hur ni ska processa mot förra entreprenören, trots att du om och om ber om tips på ny entreprenör.. Säger lite om stridsyxebeteendet mot entreprenörer i detta forum..

Hört gott om mälaröarnas brunnsborrning (det var ilfs några år sen..) Ring och prata med dem, be att få prata med deras mest erfarne borrare/arbetsledare och ställ frågor om ert nuvarande problem och risken för liknande problem vid borrning av nytt hål. Svaren på dina frågor borde kunna ge dig ett uns förtroende eller tvärtom vad gäller deras kunskap. Det är nog det tips jag kan ge.
Ja, nu var faktiskt inte det vårt fokus att ge oss på brunnsborraren för tillfället, men läget har faktiskt ändrats nu.
I morse vaknade vi utan vatten. Stänger av huvudkranarna och trycket i hydroforen sjunker ändå, så jag antar att det rinner tillbaks ner i brunnen. Detta har hänt en gång förut, då fick vi dra upp pumpen och montera på en separat backventil på slangen ovanför brunnen.

Har precis ringt på rörjour för vi orkar faktiskt inte hålla på mer själva med det där vattnet. Vi får väl räkna med 10.000:- för att få vatten tillbaks idag, även om det kommer vara lika förbannat smutsigt som vanligt.

Denna händelse gjorde oss dock sugna på att ta upp kampen med borraren igen. Det är sjukt att man har betalt så mycket av sina surt förtjänade pengar och får detta tillbaks och ingen hjälp...

Redigerat:
sune73 skrev:
Kan starkt rekommendera [länk] i Vallentuna
Det är dom som gjort hålen...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Min tanke var att om man lyfter pumpen några meter så kanske man kan komma ifrån endel problem (men jag är inget proffs) men man måste ju testa lite för å veta. :)

orienteraren skrev:
Varför får jag en magkänsla att du kört med en från granakurvan? Det finns en till väldigt nära, Rototec. Har inte använt dem själv men hört att de är bra.
Rätt magkänsla! Får man fråga varför du tror det?

Jag har fått några tips här på PM och från en kompis så på måndag låter vi en annan brunnsborrare kolla på det.
Tack för tipset om Rototec också.

pioneer skrev:
Min tanke var att om man lyfter pumpen några meter så kanske man kan komma ifrån endel problem (men jag är inget proffs) men man måste ju testa lite för å veta. :)
Har provat det tidigare. Då blev det bättre för någon minut för att sedan gå tillbaks till dåligt igen.

Gotekarlssonbrunsborrning.se ifs i Växjö regionen men han har hjälp mina föräldrar ett par gånger , väldigt bra och trevlig och rak . Är ju aldrig farligt att fråga

När du "tömde" brunnen lät du den gå länge eller väntade du bara det bli klart innan du monterade in den på systemet?

En möjlighet är annars att anlita en spolbil som spolar rent hålet med ett stort flöde med rent vatten och som samtidigt suger bort det förorenade.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.