Byggahus.se
Måste vara en väldigt unik klippare du köpt, annars är det väl bara för dem att erbjuda motsvarande och byta så är saken klar?

Jag hade som fler skrivit låtit dem veta hur nöjd du är med befintlig klippare men bett dem komma med ett erbjudande som motsvarar den klippare du nu har hemma.
En bra relation med butiken kan vara mycket värd speciellt om utbudet på liknande butiker på din ort är litet.

Vilken prislapp handlar det om totalt?

O
Juridiskt verkar allting vara klart... Sen kommer då frågan vi alla funderar på... Hur viktig är en god relation med den butiken?

"Relationen till butiken" är väl inget man som kund behöver tänka på. Det är ju butiken som ska tänka på sin relation till kunden. Att jag själv skulle ändra på en genomförd affär för att en butik skulle få en bättre provision eller har gjort bort sig finns inte i min värld. Men det kanske är skillnad om man bor i Långtborrtilångträsk och det är enda butiken som finns inom 20 mils radie. Personligen så har jag nog 10-talet butiker som säljer gräsklippare inom 5 minuters bilfärd så för mig är agerandet solklart, köpt är köpt!

• Gilla
oliva och 3 till
  • Laddar…
Hade det bara gällt Butik vs. Maveric/TS så tycker jag TS kan sätta "hårt mot hårt". Men nu verkar det finnas en tredje person som kan komma i kläm här, den som butiken hade lovat bort (?) gräsklipparen till. Förvisso helt och hållet butikens problem, men ändå en faktor att ha med i beräkningen kanske.

Tompamannen skrev:
"Relationen till butiken" är väl inget man som kund behöver tänka på. Det är ju butiken som ska tänka på sin relation till kunden. Att jag själv skulle ändra på en genomförd affär för att en butik skulle få en bättre provision eller har gjort bort sig finns inte i min värld. Men det kanske är skillnad om man bor i Långtborrtilångträsk och det är enda butiken som finns inom 20 mils radie. Personligen så har jag nog 10-talet butiker som säljer gräsklippare inom 5 minuters bilfärd så för mig är agerandet solklart, köpt är köpt!
Håller med! Jag förstår inte heller detta resonemang. Det finns ingen anledning till att stå med mössan i hand och hoppas på en bra relation till butiken. Det är affärer det handlar om. Jag tror även att butiken är medveten om detta.

Misstänker man att butiken kommer att "hämnas" om något år när det är dags för service/reservdelsköp har man nog ändå valt fel butik att göra affärer med, i.m.h.o.

Jag tror även att denna incident har försvunnit ur butikens "kollektiva minne" om några månader när det flutit lite vatten under broarna. :rolleyes:

Sedan är det ju inte en specialbygd rymdfarkost vi talar om. Att utföra service på en gräsklippare klarar nästan vem som helst som kan hålla i en skiftnyckel. (om det nu är så illa att TS blir "bannad" från framtida affärer, p.g.a. butikens misstag)

Redigerat:
  • Gilla
Tompamannen
  • Laddar…
Tjaa, kanske bäst att inte lämna in för service där igen, de kan ju råka sälja den ytterligare en gång.

• Gilla
oliva och 6 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Tjaa, kanske bäst att inte lämna in för service där igen, de kan ju råka sälja den ytterligare en gång.
Ja, det skulle ju kunna vara en rimlig slutsats däremot! :D

En släkting till mig hade en lite underlig granne. Grannen var sjukpensionär, och bedrev rörelse i sitt garage. Grannen kom en dag och bad att få låna gräsklipparen. Som han med tvekan fick låna. Efter någon vecka var den inte återlämnad. Så släktingen bad att få tillbaka den.

"Nej den har jag sålt".

Hej alla!

Tack för tankar och åsikter!

Relationen till butiken är av mindre betydelse i det här fallet. Jag har aldrig handlat där tidigare, och jag har en annan auktoriserad återförsäljare/serviceställe på samma avstånd hemifrån (ca 15 minuter).

Jag besökte butiken igår och pratade med dem, och de vill istället erbjuda mig en annan maskin som är två år äldre. Fler driftstimmar och lite skrapmärken här och där. Jag nekade till att byta rakt av, och butiksägaren kunde då tänka sig att gå ner lite i pris på den äldre klipparen så att jag skulle få 2000 kr tillbaka om jag bytte. För mig var detta inte intressant, jag hade förberett mig lite och kollat på Blocket så jag visste vad motsvarande maskiner kostar på privatmarknaden.

Butiksägaren sa då att han vill häva köpet, vilket jag ställde mig frågande till. "Ja, jag vill alltså låta köpet gå tillbaka" som han utryckte det. Min svar var att jag knappast anser att en säljare kan åberopa öppet köp, utan att en affär troligen enbart kan hävas om säljaren inte får betalt för varan, vilket han fick i samband med att jag hämtade klipparen.

Till sist så ansåg han att det fick bli ett fall för hans jurister, vilket jag inte har något emot, jag anser att jag har rätten på min sida. Jag har kvitto, personalen har vid två tillfällen visat mig klipparen och till och med hjälpt mig att lasta den. Att nu komma och säga att jag fått fel vara är lite sent enligt mig...

Efter besöket i butiken så kontaktade jag en ytligt bekant som är jurist och utöver att han fick ett gott skratt så ansåg han att jag inte behövde fundera på detta en sekund till. Vill jag behålla klipparen så är den min, och skulle butiken gå till en jurist så trodde han inte att någon jurist ville ta i detta med en tång. Dels finns det inget att anmärka på i affären, och dessutom så är värdet alldelse för lågt då diffen mellan klipparen jag fick hem och den andra klipparen som jag erbjöds var ca 3000 kr.

Jag kommer inte att ligga sömnlös, men jag kommer att hålla hårt i kvittot om det skulle komma ett brev från en jurist i vår! ;-)

• Gilla
Sailorman och 4 till
  • Laddar…
bonnier skrev:
Hade det bara gällt Butik vs. Maveric/TS så tycker jag TS kan sätta "hårt mot hårt". Men nu verkar det finnas en tredje person som kan komma i kläm här, den som butiken hade lovat bort (?) gräsklipparen till. Förvisso helt och hållet butikens problem, men ändå en faktor att ha med i beräkningen kanske.
Men TS som kund och köpare av sin åkklippare har ingen relation till någon tredje person, varför ska TS ta hänsyn till den personen? TS har ju inte fått någon info vad orsaken är till att man vill köpa tillbaka såld vara.

TS kan lugnt beskriva för det säljande företaget att man är mycket nöjd med sitt köp, men visst kan man lyssna på vad som erbjuds för att sälja sin åkklippare. Agera affärsmässigt och lyssna på vad som erbjuds, men acceptera inget bara för att "vara snäll" och som man sedan kanske inte känner sig helt nöjd med.
Det är säljande företag som ska fokusera på nöjd kund.

• Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Det är ju ett väldigt märkligt och amatörmässigt agerande från butiken. Driver man en butik, så måste man ju känna till grundläggande lagar om handel.

Kom han med någon vettig förklaring till varför han ville prioritera den andra kunden? Det enda vettiga skäl jag kan komma på för hans agerande är ju om maskinen överhuvudtaget inte ägdes av butiken.

Maveric77 skrev:
de vill istället erbjuda mig en annan maskin som är två år äldre. Fler driftstimmar och lite skrapmärken här och där.
Maveric77 skrev:
Butiksägaren sa då att han vill häva köpet, vilket jag ställde mig frågande till. "Ja, jag vill alltså låta köpet gå tillbaka" som han utryckte det.
Maveric77 skrev:
Till sist så ansåg han att det fick bli ett fall för hans jurister,
Mycket, mycket märklig butik.

AndersS skrev:
Men TS som kund och köpare av sin åkklippare har ingen relation till någon tredje person, varför ska TS ta hänsyn till den personen? TS har ju inte fått någon info vad orsaken är till att man vill köpa tillbaka såld vara.

TS kan lugnt beskriva för det säljande företaget att man är mycket nöjd med sitt köp, men visst kan man lyssna på vad som erbjuds för att sälja sin åkklippare. Agera affärsmässigt och lyssna på vad som erbjuds, men acceptera inget bara för att "vara snäll" och som man sedan kanske inte känner sig helt nöjd med.
Det är säljande företag som ska fokusera på nöjd kund.
Det är klart att TS inte behöver ta hänsyn till det, jag beskrev det som en faktor att ta med. Om JAG hade varit tredje part i ett sådant här fall så hade jag varit sur till 90% på butiken, och till 10% på den som "tog" gräsklipparen och vägrar att lämna tillbaks den "bara därför att".

Intressant, TS !
Det understryker bara vad jag skrev i mitt tidigare inlägg om att det är något annat som ligger bakom. Inte helt otroligt att det är en kundägd klippare de sålt, eller något liknande. Märklig butik som dessutom börjar hota med jurister i detta läge....

Hade jag varit du skulle jag ge ett tydligt motförslag. Då får de någon uppfattning om var DU står och något att förhålla sig till. Om du till något pris känner att du kan acceptera den andra klipparen så erbjud dig att låta köpet gå åter men för betydligt mer pengar emellan samt få en skriftlig utfästelse på t ex två fria servicar eller någon typ av förlängd garanti på den. Försök hitta sådant som är värt en del för dig men just nu inte kostar butiken så mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.