Byggahus.se
Bygglovet blev betydligt dyrare än väntat och nu protesterar Adnel Dedukic offentligt.

Du kan läsa artikeln här: Han tycker kommunens avgifter är för höga

Bygglov är på tok för dyra

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Ofta finns ju en "planavgift" i bygglovet, dvs att man först när man vill göra en förändring och alltså söker bygglov är med och betalar för kostnaden att detaljplanen tagits fram. Det är en lite skum post som inte alltid blir helt rättvis - vissa detaljplaner kan ha varit väldigt enkla och billiga att ta fram, och andra har kostat mycket tid och pengar. Därför kan bygglovskostnaden för samma typ av åtgärd variera stort. Samtidigt är det väl kanske fel att lägga alla kostnader på detaljplaner på skattesedeln - om jag bor i kommunens norra del kanske jag har föga intresse av att betala för en detaljplan flera mil bort...

Fast jag förstår inte hur Landskrona kan skylla på kostnader för utstakning och lägeskontroll. Såvitt jag vet kan kommunen inte tvinga någon att anlita just dem för dessa tjänster, det är fritt fram att anlita en privat mätfirma om man så önskar, bara de har godkänd kompetens.

Redigerat:
G
Dold skatt! Kommunerna ser chansen att beskatta sina invånare mer.

Handläggaren har förmodligen svarat på vad bygglovet kostar och inte vad Adnel egentligen frågade efter, nämligen totalkostnaden för alla tillstånd etc.
Däremot ska han vara lycklig över att han får bygga på prickmark, vilket jag är övertygad om att han inte fått om han bott i Helsingborgs kommun istället för Landskrona.

Själv är jag ganska nöjd att bygglov etc finansieras via avgifter och inte via skatten. Det gör ju att åtminstone en del horribla byggen/ansökningar aldrig blir av.

Ja de är alldeles för höga. Skälig kostnad står det i det finstilta men detaljplaneändring kostade i Tyresö 56 000 kr. Då undrar jag vad timkostnaden är på detta med tanke på att det omöjligt kan ta 56 timmar att göra denna ändring om konsultpriset är 1000 kr/h

Mitt bygglov har hittills kostat 45 000 kr. Det har tagit kommunen ca 3-5 timmar. Sjysst timtaxa. Managementkonsultar är lågavlönade jämförelsevis. Eller är det så att arbetet utförs så ineffektivt så varje utförd timme behöver täckas av 9 fikatimmar?

Vi bor i (S)verige.
"Bygglov" är ingen tjänst du betalar för (möjligen i mycket liten grad) utan en skatt.

Vi bor i (S)verige.
"Bygglov" är ingen tjänst du betalar för (möjligen i mycket liten grad) utan en skatt. En möjlighet för kommunen att dra in lite mer stålar...

Här i Laholms kommun är (var?) de "snälla".

Faktura från 2010-01-29:
Nybyggnad av enbostadshus, stall och garage, tillsammans 124 + 50 + 41 m2 = 215 m2:
Bygglov
Mätningsavgift
Planavgift
Bygganmälan
Nybyggnadskarta

Summa 14.505 kr inklusive moms.

Därav själva bygglovet för tre byggnader 4.320 kr

I min kommun kostar mindre byggen som utbyggnad och Attefallshus, 3500.
Och villa upp till 200 m2 15000:- det känns som ok priser dom kommer ju och tittar några gånger.

2gggr... och på TV talar de om dåligt bredband, som här..

Allt som kan flyttas från att vara skattefinansierat till att på ett effektiv sätt bli brukar/avgiftsbekostat måste vara en vinst för samhället, dock så är nog bygglovsavgifterna effektiva i väldigt få kommuner och mer en dold skatt än nånting annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.