Byggahus.se
Att det luktar vedeldning i villaområden är väl normalt, eller?

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Mikael_L
stefancrs skrev:
Tja, både ja och nej, typ.

Det luktar lite vedeldning när folk (och jag) precis har tänt, det känns ju tydligt. Men sen någon kvart senare när det brinner ordentligt så tycker jag inte att jag känner någon direkt röklukt.
Om det luktar bränt under hela tiden då det eldas så tror jag att någon eldar fel, eller med fel bränsle, eller med fel utrustning.
Skulle någon granne utveckla kraftig röklukt timtals varje dag skulle jag nog konfrontera denne lite med detta. Men kanske inte idas blanda in myndigheter dock.

Vilka muppar det finns? En del borde bo mitt i skogen och inte ha med folk att göra alls.
Bor man i ett villaområde får man räkna med att det kan låta / lukta.

Roger J skrev:
Vilka muppar det finns? En del borde bo mitt i skogen och inte ha med folk att göra alls.
Bor man i ett villaområde får man räkna med att det kan låta / lukta.
Fast man kan ju lika gärna vända på resonemanget, om man ska sprida ovanligt mycket lukt och oväsen kring sig kanske man bör bo i skogen istället där man slipper ta hänsyn till eventuella grannar.

Exakt så menade jag i inlägget ;) Ris åt bägge :D

G
Att det luktar vedeldning i ett tätbebyggt villaområde är både hälsovådligt och onormalt. Reglerna kommer att anpassas till gällande EUregler men byråkratin arbetar otroligt sakta.
Var det inte den tokstollen också som hade en 40 år gammal överförbränningspanna?

stefancrs skrev:
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Fast man kan ju lika gärna vända på resonemanget, om man ska sprida ovanligt mycket lukt och oväsen kring sig kanske man bör bo i skogen istället där man slipper ta hänsyn till eventuella grannar.
Exakt.
"Hänsyn" är dubbelriktad, den innebär även att man måste låta andra få finnas.

gästman skrev:
Att det luktar vedeldning i ett tätbebyggt villaområde är både hälsovådligt och onormalt. Reglerna kommer att anpassas till gällande EUregler men byråkratin arbetar otroligt sakta.
Var det inte den tokstollen också som hade en 40 år gammal överförbränningspanna?
Jag gillar doften av vedeldning, det är en doft av frihet.
Däremot gillar jag inte sur gulaktig tjärrök från folk som inte kan elda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.