Håller på att totalrenovera huset och tänker göra i princip allt själv. Jag ger mig inte på nått förrän jag har läst på och är säker på vad jag gör så jag betackar mig för "hugg" i mina basic frågor i nuläget.
Jag ska dra rör från acctankarna i källaren till x antal radiatorer (där det inte finns golvvärmeslinor lagda). Jag har bevarat de gamla trägolven i huset så allt jag kan göra är att borra uppifrån och försöka underifrån att komma åt hålen för att peta upp röranslutningarna. Källarmurarna är tjocka så borrar man närmast väggen underifrån så kommer man för långt in i rummet. JAg har däremot rivit ut taket i källaren så det går att komma om man borrar uppifrån
Så frågan är vilka prylar behöver jag för att få till detta snyggt? Smidigt (nästan nödvändigt) vore att dra typ Pex rör i källaren och peta in under den breda grundmuren och fiska upp den ur hålet. men hur går man frånl från pexen genom golvet till radiatorn på ett snyggt sätt??? Monterar man typ någon "väggbricka" fast på golvet??
Som då skulel passa till Uponor Combipex Rör antar jag?? men då kvarstår frågan om verkligen pexrören ska komma upp ur golvet och vara synliga ?? känns ju inte som att det blir snyggt
Dels vill man ju undvika skarvar (de får inte förläggas dolt numera så du kan inte gömma dem i undertaket i källaren) dels får du ändå en "ful" koppling om du ska gå över till koppar, det handlar ju inte om någon lång sträcka heller, men jag hållermed dig om att rör vore snyggare
Om du borrar uppifrån genom golvet rakt ned till källartaket direkt under kopplet så kan ju röret gå ned rakt och i källartaket anslutar du det till ledningen från pannan. Skulle inte det vara bäst? Och för att täcka springan runt röret finns en mängd rosetter i vit plast men även i allehanda träslag.
TS har väl innertak i källaren (jag utgår från att det ska byggas dit igen och då räknas skarvarna som dolda. Om jag inte misstolkar säkert vatten alldeles så är detta inte OK längre. Alternativt får man sätta en liten inspektionslucka i taket vid varje skarv - men då är väl frågan om det inte är snyggare, trots allt, att ha pex.
Eller också kör man på prisolrör, det blir som en gyllene medelväg, men antagligen dyrare
men varför man man inte göra som i typ badrum där pexen kommer in genom vägg, där man då sätter en väggbricka och ifrån denna går vidare med ett fint rör. Nu har jag inte hittat nått som är ämnat för detta så...
taket är delvs nerrivet i källaren och det är väldigt pilligt att komma åt rakt under elementet. Möjligt att det går att bocka ett rör som man stoppar in och får upp ur golvet...
På värmeledning får du ha dolda skarvar då det är en begränsad mängd vatten.
Och för att få det snyggare så övergår du till alupex innan du går genom golvet.
Det finns plasthylsor som är avsedda att trä på pexröret mellan golv och radiator, för ett snyggare montage. Pex-rören blir ju gärna mörka efter ett tag.
De har funnits på biltema av alla ställen (osäker på om de finns nu, hittade inte vid en snabb sökning). Deras är/var öppna på baksidan, så man kunde snäppa på dem.