12 860 läst · 16 svar
13k läst
16 svar
Hela Kopparrör i vägg, måsta man ha PEX idag?
Sida 1 av 2
Hej
Jag fick en uppgift om att man inte får lägga hela (oskarvade) metallrör i vägg längre utan att det bara är PEX-slang som gäller.
Jag hade tänkt låta VVS-installatören lägga hela kopparrör i väggarna och skarva på kranar o blandar utanpå, men är det inte godkänt?
Jag fick en uppgift om att man inte får lägga hela (oskarvade) metallrör i vägg längre utan att det bara är PEX-slang som gäller.
Jag hade tänkt låta VVS-installatören lägga hela kopparrör i väggarna och skarva på kranar o blandar utanpå, men är det inte godkänt?

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Prisolrör är godkänt att bygga in. Kravet är skarvfritt.
Men som Mikael_L skriver har det börjat dyka upp "billighetsmärken" av sämre kvalité som marknadsförs som vanlig Prisol.
Se till att du får Prisol av märket Cupori 140 det äkta originalet av Prisol!
http://www.cupori.com/produkter_se#/produkter_se/cupori_VVS-ror/Cupori_140_prisol_kopparror
Men som Mikael_L skriver har det börjat dyka upp "billighetsmärken" av sämre kvalité som marknadsförs som vanlig Prisol.
Se till att du får Prisol av märket Cupori 140 det äkta originalet av Prisol!
http://www.cupori.com/produkter_se#/produkter_se/cupori_VVS-ror/Cupori_140_prisol_kopparror
Biltema hade tidigare "prisol" ej godkända för dold dragning, det skrev dom ärligt och bra ut på hemsidan.
Men jag kollade nu, och nu står det att deras prisol är godkänd för inbyggnad, så dom måste väl ha bytt leverantör eller nåt.
Men jag kollade nu, och nu står det att deras prisol är godkänd för inbyggnad, så dom måste väl ha bytt leverantör eller nåt.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Oisolerade nakna kopparrör är ej att föredra i vägg. Kondens!
Välj du hellre vanlig 140 Prisol, enligt tidigare länk, (Ej PlusPrisol för då får du problem med tätskiktet) eller Rör i Rör!
Onninen var en av dom som lanserade billiga Prisolrör av "okänd tillverkare" som inte var godkända. Dock verkar dom ha fått ordning på sina saker nu då dom är certifierade av säkarvatten numera.
Välj du hellre vanlig 140 Prisol, enligt tidigare länk, (Ej PlusPrisol för då får du problem med tätskiktet) eller Rör i Rör!
Onninen var en av dom som lanserade billiga Prisolrör av "okänd tillverkare" som inte var godkända. Dock verkar dom ha fått ordning på sina saker nu då dom är certifierade av säkarvatten numera.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Har du något enkelt tips på hur man kan isolera oisolerade kopparrör för att slippa kondens? Fogskum? Har en massa nya oisolerade kopparrör ligger och ska dra genom en vägg, hoppades slippa köpa Prisol .. =)krilleman_215 skrev:Oisolerade nakna kopparrör är ej att föredra i vägg. Kondens!

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
En det bara en enkel genomföring rakt genom en vägg så kan man ju använda någon typ av isolerings-tape. Typ Armaflex-tejp.
http://www.luftbutiken.se/armaflex-...iKW0UNCS2fvf91CGHv1YAuZGztaqZG29BDRoCNf3w_wcB
http://www.luftbutiken.se/armaflex-...iKW0UNCS2fvf91CGHv1YAuZGztaqZG29BDRoCNf3w_wcB
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Min tanke var att fylla utrymmet med fogskum, antar att den fäster bra på koppar, men är det en bra ide i det långa loppet?krilleman_215 skrev:
@TS; sorry för trådkapningen...
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Ja då hamnar ju eventuell fukt i vpn röret så det skulle kanske funka. Men om det är lagligt sett att göra det på har jag ingen aning om.
Jag har gjord många saker här som inte följer våtrums lagar, men tänker som så att om det skulle bli något problem längre fram så är det billigare att fixa själv än att börja dra in försäkringsbolag och styra med allt.
Mitt badrum tror jag kostade med toalett, tvättställ, dusch och plastmatta på golv och vägg runt en 4500 kr. Trodde det kom till att vara temporärt men ser inte ut till att bli det ändå.
Jag har gjord många saker här som inte följer våtrums lagar, men tänker som så att om det skulle bli något problem längre fram så är det billigare att fixa själv än att börja dra in försäkringsbolag och styra med allt.
Mitt badrum tror jag kostade med toalett, tvättställ, dusch och plastmatta på golv och vägg runt en 4500 kr. Trodde det kom till att vara temporärt men ser inte ut till att bli det ändå.
Redigerat:
Ursäkta TS för lite kapning.krilleman_215 skrev:Oisolerade nakna kopparrör är ej att föredra i vägg. Kondens!
Varför blir det problem med tätskiktet om man skulle välja PlusPrisol?