Byggahus.se
Hej,

Hur reder man ut begreppen för att välja mellan gas och induktion i köket - induktion marknadsförs ofta som lika snabb eller snabbaren än gas, är renare och kräver inte speciell installation - om det nu skulle stämma helt och hållet borde det inte säljas en enda gasspis i Sverige där befintlig gasinstallation inte redan finns - MEN det säljs en hel del gasspisar till nybyggnationer där gasinstallation inte redan finns.

Så, vad är bra/dåligt när man jämför teknikerna?

En praktisk detalj är att man ser hur mycket värme man tillför kärlet med en gasspis, en annan detalj är att man kan komma upp i mycket höga temperaturer, vilket är bra vid ex wokning. man är ej heller beroende av att bottnen på kärlet ska vara av stål, det kan lika gärna vara av aluminium eller koppar (vilket flera av mina kärl är).
Att en gashäll är hur snygg som helst i jämförelse med en induktion/glashäll gör inte mitt val svårare.

Enda nackdelen jag kan komma på är att den är något krångligare att göra rent.

pappskallen skrev:
Enda nackdelen jag kan komma på är att den är något krångligare att göra rent.
Gashanteringen skulle nog jag se som en nackdel. Dels p.g.a. man måste åka och byta ut gasoltuberna med jämna mellanrum. Dels p.g.a. brandrisken (börjar huset brinna så vill man helst inte ha trycksatta gastuber i närheten).

Konsulten skrev:
[quote author=pappskallen link=1132062923/0#1 date=1132067823]Enda nackdelen jag kan komma på är att den är något krångligare att göra rent.
Gashanteringen skulle nog jag se som en nackdel. Dels p.g.a. man måste åka och byta ut gasoltuberna med jämna mellanrum. Dels p.g.a. brandrisken (börjar huset brinna så vill man helst inte ha trycksatta gastuber i närheten).

[/quote]

Tja det är inget som drabbar mig (hanteringen) då jag hanterar gasol dagligen på jobbet, men visst för den som inte håller på med gas så mycket så får man räkna med att byta en gång om året kanske.

Vad det gäller brandrisken, så fär man ha ett skåp utomhus som är lätt brandisolerat, vid det laget att tuberna smäller har man antingen dragit sig långt därifrån eller redan....... :-[

Jag har också stått lite i valet och kvalet mellan gas och induktion och håller med föregående talare om för- och nackdelar. Dock finns en kanske ganska stor fördel med gas som inte nämnts, blir det strömavbrott kan du fortsätta laga mat!  :) :)

Detta gör att vi nog kommer att välja gas, vi har en del strömavbrott där vi bor... Kan också vara skönt att kunna vara oberoende av andra om det händer något mer allvarligt med elförsörjningen.

C
Hanteringen kompliceras av, och i viss mån begränsas brandrisken av att det är förbjudet att förvara mer än 5 liter gasol inomhus i bostad. 5 liter räcker dock ca. 3 månader.
Gasol (dvs propan), till skillnad mot stadsgas, ger en helt "ren" förbränning. Renheten borde därför inte vara ett argument mot gas om det var den typen av renhet du tänkte på.

+ Strömavbrott och valfritt kokkärl
- Risk för explosion och gasförgiftning

/C

Tack för svar så långt! (Men hoppas att det är fler som vill ge sig in i debatten...!)

Säkerhetsriskerna kommer vi i så fall eliminera så långt det går genom att placera tuberna (2 st med 6 mån kapacitet per styck) i en separat låda ett par meter från huset med nedgrävd kopparledning in till och igen huskroppen på lämpligt ställe.

Vad gäller smidigheten vid tom flaska kommer vi ha automatisk överkoppling till flaska nummer 2 som samtidigt ger möjlighet att koppla loss flaska nummer 1 (den tomma) under drift av flaska nummer 2.

Säkerhetsmässigt skall alla gasolspisar idag enligt EU-norm (enligt uppgift från flera leverantörer) strypa gasoltillförseln ifall lågan slocknar eller gasen inte tänder.

Att gasol skulle vara en fördel vid strömavbrott begav vi ganska tidigt i funderingarna eftersom det inte känns så trevligt att laga mat med gasol när spisfläkten drivs av ström som inte fungerar - har inte hittat så "många" spisfläktar som vare sig drivs av batteridrift eller gasol - har ni?

En fundering vi har vad gäller befintliga kastruller och stekjärn är att vissa påstår att det är lätt att man får buckliga bottnar med gasol - vad har ni för erfarenheter/kommentarer kring detta?

Rengöringen av en gasolspis är givetvis mer arbetskrävande än en induktionsdito - men vår erfarenhet av gasolspisen i båten ger inte vid handen att det skulle vara betungande.

Men - vad är då argumentet till att så många väljer induktion? Vi ser liksom ni inte så många fördelar, för ärligt talat: det är inte så många hus idag som har en redan befintlig gasolinstallation som man tvingas använda sig av ifall induktion skulle locka mer än gasol?

Tar vänligt emot fler kommentarer/synpunkter och erfarenheter!

C
TMC skrev:
Säkerhetsriskerna kommer vi i så fall eliminera så långt det går genom att placera tuberna (2 st med 6 mån kapacitet per styck) i en separat låda ett par meter från huset med nedgrävd kopparledning in till och igen huskroppen på lämpligt ställe.
Det verkar en bra lösning! Kan dock inte komma på någon anledning till att placera dem så långt ifrån huset så länge de står utomhus. I frankrike där det är vanligt med gasol brukar flaskorna stå i ett litet skåp mot väggen.

Att gasol skulle vara en fördel vid strömavbrott begav vi ganska tidigt i funderingarna eftersom det inte känns så trevligt att laga mat med gasol när spisfläkten drivs av ström som inte fungerar - har inte hittat så "många" spisfläktar som vare sig drivs av batteridrift eller gasol - har ni?
Som jag skrev tidigare så osar inte gasol. Det enda som produceras är i princip koldioxid vilket ju är ofarligt och luktfritt. Du får väl öppna ett fönster? Hellre det än att gå hungrig ;D

En fundering vi har vad gäller befintliga kastruller och stekjärn är att vissa påstår att det är lätt att man får buckliga bottnar med gasol - vad har ni för erfarenheter/kommentarer kring detta?
Har inte märkt det. Däremot så funkar ju gas lika bra med buckliga kastruller som släta. :D

Men - vad är då argumentet till att så många väljer induktion?
Många är väl skraja för explosion eller att bli förgiftade. Sen vet jag inte hur det är med driftskostnaden heller. Någon som funderat på detta?

cpalm skrev:
[quote author=TMC link=1132062923/0#6 date=1132092022]
Många är väl skraja för explosion eller att bli förgiftade. Sen vet jag inte hur det är med driftskostnaden heller. Någon som funderat på detta?
[/quote]
antagligen samma personer som är skraja för mobilstrålning, fågelinfluensa, att himlen ska falla ner i huvudet på dom, samt allt annat som man inte vet så mycket om. Jag jobbar mycket med gasol och det är oerhört säkert, framförallt med dagens teknik med slangbrottsventiler, koldioxidvakt osv.

Vad det gäller driftskostnad så ska det motsvara att man använder el/induktionhäll

cpalm skrev:
Hanteringen kompliceras av, och i viss mån begränsas brandrisken av att det är förbjudet att förvara mer än 5 liter gasol inomhus i bostad. 5 liter räcker dock ca. 3 månader.
Gasol (dvs propan), till skillnad mot stadsgas, ger en helt "ren" förbränning. Renheten borde därför inte vara ett argument mot gas om det var den typen av renhet du tänkte på.

+ Strömavbrott och valfritt kokkärl
- Risk för explosion och gasförgiftning

/C
Med en enkel blankett och ett lämpligt utrymme, går det med lätthet att köra P19-flaskor. Dessa räcker minst ett halvår per styck även om man tillbringar mycket tid vis spisen. Har själv 2st stycken P19 och har tillstånd för max 2st P45, men de senare är alltför bökiga att frakta.
Anledningen till de större flaskorna är att utrymmet vi har dessa i är utomhus och när det blir många minusgrader blir det inte tillräcklig förgasning för en spis på 9,5 kW.

En fördel till med gasspis: de är oftast rejält byggda och blir alltså inte repiga eller spricker pga av ovarsam hantering av kastruller. ;D

Trots att jag dessvärre inte har några personliga erfarenheter av Induktionshäll vågar jag ändå säga att Gas klår allt.
Om möjligheten finns att installera Gas-spis, ta den! Du kommer inte att ångra dig.
Värmen är hög, snabb och exakt. Brassa på fullt och du kan koka kubikmeter pasta-vatten på nolltid och samtidigt slipper du vänta på att plattan ska bli varm. Tag sedan vara på den steglöst ställbara värmen och matlagningen blir en fröjd.
Storlen på kärlen begränsas aldrig heller av någon storlek på plattan då värmen ändå sprids utmed bottenytan.

Gasen kostar väl aningens mer i drift än induktion/vanlig spis men det mesta tjänar man in på att det blir varmt direkt.

Enda nackdelen som jag ser med gas är dels gashanteringen som bland annat gör det omöjligt att ha gasspis i lägenhet, men som också ger en del extra arbete och driftskostnader.
Gasförgiftning är jag aldrig rädd för och att plocka bort gallren för att torka rent är gjort i en handvändning.

C
Illunion skrev:
Enda nackdelen som jag ser med gas är dels gashanteringen som bland annat gör det omöjligt att ha gasspis i lägenhet
Varför skulle detta vara omöjligt?

Två fördelar för gas:

Man kan köra sin gashäll även om det är strömavbrott. Laga mat när nästa Gudrun slår till"! Om det kniper kan man även värma sig på den!

Man får ner elräkningen - gas är billigare än el som förbrukas till en vanlig spis(induktion drar ordentligt) och man (vi) använder ju hällen mer än ugnen (el).

Gummigum skrev:
...Man får ner elräkningen - gas är billigare än el som förbrukas till en vanlig spis(induktion drar ordentligt)  och man (vi) använder ju hällen mer än ugnen (el).
Har i och för mig att en av fördelarna med induktion är just strömsnålheten. All avgiven effekt hamnar i kastrullbotten.

Induktione är faktiskt snabbare än gasen
ett problem vid kokning av ägg då de lätt spricker om drar på för fullt direkt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.