Byggahus.se
Men alltså... Vad är det med hantverkare egentligen?
Varför hör dom aldrig av sig som dom lovat?
Varför dyker dom aldrig upp när dom lovat?

Jag fattar inte...

Sånt gör ju att man skiter i det och försöker själv istället.

Som sagt... Dom hör inte av sig.
Har ringt runt till 4 VVS-firmor och ingen kan komma och hjälpa mig.

Klockan går och snart stänger butikerna för dagen...

Hur hade ni gjort?

Redigerat:
Välkommen som hantverkarkund ;)

Krilleman
Och om du inte redan märkt det så ska det inte vara gängtape vid muttern!

Hlm_OH skrev:
Som sagt... Dom hör inte av sig.
Har ringt runt till 4 VVS-firmor och ingen kan komma och hjälpa mig.

Klockan går och snart stänger butikerna för dagen...

Hur hade ni gjort?
Har dom sagt att dom inte kan komma och hjälpa dig behöver dom väl inte höra av sig?

Varför inte mäta diametern på röret och säga till VVS butiken att du vill plugga 2st kopparrör med diametern x

sir_daniel skrev:
Varför inte mäta diametern på röret och säga till VVS butiken att du vill plugga 2st kopparrör med diametern x
Man kan inte bara plugga dessa rör. Då TS har ett ettrörssystem så måste rören byglas med den bygeln han har fått. Att det läcker beror troligen på all gängtejp som inte hör hemma där.

• Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Innan TS krånglar till det alldeles för mycket bör kanske TS ta sig en funderare på följande:

Värmesystemet tillhör i nästan alla fall föreningen, som också i de flesta fallen kommer att stå ansvariga för eventuella vattenskador från utströmmande vatten från dessa system. Därför är det inte så lämpligt att TS gör för stora ingrepp och eget fix innan TS informerat föreningens styrelse.

Nästan alla föreningar har avtal eller åtminstone samarbete med både VVS och El hantverkare för att kunna ta hand om fel som uppstår i fastigheten. Dessa brukar också ha någon form av max inställelsetid som gör att dom ganska snabbt kan vara på plats för att avhjälpa saker och ting som måste göras i fastigheten. Dom har då också kunskap om värmecentralens placering och kanske t.o.m nycklar dit.

Det mest lämpliga i TS fall hade varit att prata med styrelsen/förvaltaren om att TS vill byta radiator och frågat vem gör dessa jobb och som man normalt använder. Kontaktat den firman och fått gjort bytet av radiatorn. Då kunde man också samtidigt satt avstängningar på båda rören, monterat ner radiatorn igen och TS kunde tapetserat sin vägg och sen enkelt med nämnda hantverkare slutmonterat radiatorn. Då hade styrelsen varit nöjda och ansvaret taget på rätt ställe.

Att tro att man kan hitta en röris när allt blir akut efter att man själv micklat och misslyckats är ju lite naivt. Även en röris vill ha en full månadslön och sitter inte och väntar på att det skall ringa akut utryckningar utan ser till att fylla sin orderbok så långt fram i tiden som det överhuvudtaget går. Därför kan man aldrig förvänta att man skall få hjälp samma dag om man inte har tur eller är en sådan kund som ofta anlitar firman eller där man förbundit sig att kunna komma med kort varsel. Alternativet är att anlita jourfirmor med väldigt hög timpeng för vissa av dom kommer 24/7 men då kostar det mer än det smakar.

• Gilla
diemw och 3 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Det tror jag inte alls. Rörisen har väl inte att göra med om du försöker försöker själv först. Jag tror att TS har haft otur i valet av rörisar bara, försök och hör med ett par till.

När vi har haft akuta problem med vårt vattensystem har vi fått jättebra hjälp snabbt, av två olika rörisar vid olika tillfällen. Min erfarenhet är tvärtom att rörmokarna är hjälpsamma och prioriterar kunder med akuta behov.

PS. Jag raderade några onödiga kommentarer i den här tråden.

Marlen Eskilsson skrev:
Det tror jag inte alls. Rörisen har väl inte att göra med om du försöker försöker själv först. Jag tror att TS har haft otur i valet av rörisar bara, försök och hör med ett par till.
.
Du läser ju som fan läser biblen !

Jag har väl inte påstått att rörisen har med vad TS har gjort eller inte gjort. Utan jag skriver att det är något naivt att tro att det skall finnas en röris precis i det ögenblicket när man sitter med fingret i röret och skall försöka stoppa sitt vattenflöde när man själv micklat och inte kan reda ut problemet.

Jag skriver också, om du kan läsa, att om man har tur kan man finna en på stört som då inte har något annat jobb som han/hon håller på med. Men det skall vara en hel del tur att man hittar en hantverkare eller vilken annan serviceinstans som på minuten kan vara på plats. Försök med vad som helst i samhället för oavsett vad det är så brukar det krävas framförhållning i det man förväntar få gjort.

Och som jag skriver akutproblem löses då med jourfirmor som tar rejält betalt för att dom just ställer upp 24/7 men då kommer det ju en massa andra inlägg från olika här om att det är fel.
Akuta stora problem löses med räddningstjänsten som kan pumpa bort vatten och tillkalla jourfirmor men även det kostar och speciellt som det är helt självförvållat

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.