Byggahus.se
M
vectrex skrev:
Har verkligen batterierna blivit så mycket bättre sista 5-10 åren? Visst, fler amperetimmar, men så väger dom lika mycket mer, procentuellt sett, eller?
Njaa, Li-ion jämfört med föregående toppteknologi NiMh väger ju betydligt lättare med motsvaande kapacitet. Dessutom är väl storleken och vikten samma på t.ex Makites 3 Ah och 4 Ah...

Plus att priserna faller rätt fint. Plus att 20% förbättring av kapaciteten på ett år är blir mycket över tiden.

Redigerat:
Nog för att batterimaskinerna mer och mer ersätter sladdmaskinerna, men det har nog inte så mycket med batterikapacitet att göra som med batterispänning, även om en viss kapacitet är nödvändig. Men de 3Ah Li-jon batteriet som funnits länge nu räcker gott eftersom de som regel räcker längre tid än vad det tar att ladda dem. Att skifta ett batteri tar inte många sekunder. Och då tänker jag på Makitas laddare som laddar ett 18V 3Ah på 23 minuter. Å då är det ändå teknik som är åtminstone 7 år gammal.

Här ett test av en blå Bosch borrskruvdragare som med lätthet ersätter en sladdmaskin ur många perspektiv

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/232036-testrapport-bosch-gsr-36ve-2-li.html

M
Batterier på 230 volt vore ju najs!

MaxPax skrev:
Batterier på 230 volt vore ju najs!
Batterier är ju normalt likström, och som jag förstått det finns det inget annat sätt att få ut växelström ur ett batteri än att använda en inverter. Jag var tvungen att googla på ämnet för jag blev lite nyfiken på om någon hade lyckats bygga ett AC-batteri, men det verkar inte så.

M
Jag skrev aldrig AC. Dock, en inverter som grejar 230v AC från 230v DC bör ju bli en enklare konstruktion än en som behöver lyfta spänningen från 12, 18, 24, 36 osv volt.

MaxPax skrev:
Jag skrev aldrig AC. Dock, en inverter som grejar 230v AC från 230v DC bör ju bli en enklare konstruktion än en som behöver lyfta spänningen från 12, 18, 24, 36 osv volt.
Menar du inte 325V(230V x sqrt(2) )? 230V är ett rms värde, inte toppvärdet, om du ska ha en fyrkantsvåg funkar 230V kanske ok, men ac maskiner gillar sinus, och då tror jag att 325V är en bättre utgångsspänning än 230V?

Varför just 230V eller 325V? Just 325 är ju dessutom lite olämpligt med en cellspänning på 3,6V, får bli 324 i så fall ;)

Finns väl inget självändamål att ha högre spänning än nödvändigt, redan dagens 36V maskiner ger bra kräm i många lägen. Skulle man dubbla det har man säkert tillräckligt för att ersätta alla handburna sladdmaskiner.

Folk här verkar helt ha glömt ändamålet. Batteridrivet för att det skall vara batteridrivet är lika begåvat som när man skulle motivera hemdatorer i början av 80-talet med att du kunde använda dom till att lagra din receptsamling.

Det finns en anledning till att borrmaskiner blev dom första batterimaskinerna, nämligen att där vann man något och effekt- och energibehoven var måttliga. Detta gäller inte för avverkande maskiner som sågar, betongblandare och bilmaskiner så dom lär förbli nätdrivna. Kom ihåg att 18 volt 6 Ah är 108 Wh. Detta motsvarar mindre är 10 minuters användande på en medelkraftig nätdriven maskin.

pelpet skrev:
Batteriutvecklingen går ju väldigt snabbt just nu, så rimligtvis resulterar det i en större andel batteriverktyg och lägre pris på batterier.

Nu börjar det komma batteridrivna spikpistoler. Kanske är det kompressorn som försvinner från bygget snart? Vem vill ha en tung och bullrig kompressor med en lång slang när man kan knalla runt med en batterispikpistol istället? Eldrift borde dessutom kunna fungera mycket bättre utan de störningar som kan orsakas av olika lufttryck i kompressorn.
Intressant! Jag just nu på jakt efter en batteridriven spikpicka för ett större jobb där det inte finns el. Elverk och kompressor är ingen kul kombo.

Någon som hört om Bosch har något på gång? Jag har redan börjat investera i deras blå 18V-maskiner och vill inte gärna köpa fler DeWalt eftersom deras nya batterier inte är kompatibla med mina tidigare maskiner.

Anders_Nilsson skrev:
Folk här verkar helt ha glömt ändamålet. Batteridrivet för att det skall vara batteridrivet är lika begåvat som när man skulle motivera hemdatorer i början av 80-talet med att du kunde använda dom till att lagra din receptsamling.

Det finns en anledning till att borrmaskiner blev dom första batterimaskinerna, nämligen att där vann man något och effekt- och energibehoven var måttliga. Detta gäller inte för avverkande maskiner som sågar, betongblandare och bilmaskiner så dom lär förbli nätdrivna. Kom ihåg att 18 volt 6 Ah är 108 Wh. Detta motsvarar mindre är 10 minuters användande på en medelkraftig nätdriven maskin.
Det är väl ingen som har påstått att det är ett självändamål med batteridrift?

Att slippa allt bök med sladden är däremot ett stort plus i mina (och många andras) ögon. En ren bekvämlighetsfråga många gånger. Man ska inte underskatta bekvämlighet som en drivkraft för teknisk innovation och utveckling. Dessutom är sladden ett störande moment för arbetet i vissa fall, t.ex. med sticksåg.

I övrigt så skulle jag tro att det är ganska få användningsområden, även för sågar, där det inte räcker att alternera mellan två batterier som var och ett återuppladdas på 22 minuter. Jag köper att slipmaskiner och andra maskiner som används för kontinuerligt arbete under en längre stund däremot inte är särskilt lämpade för batteridrift.

C
tacho skrev:
Att slippa allt bök med sladden är däremot ett stort plus i mina (och många andras) ögon. En ren bekvämlighetsfråga många gånger.

...

I övrigt så skulle jag tro att det är ganska få användningsområden, även för sågar, där det inte räcker att alternera mellan två batterier som var och ett återuppladdas på 22 minuter. Jag köper att slipmaskiner och andra maskiner som används för kontinuerligt arbete under en längre stund däremot inte är särskilt lämpade för batteridrift.
Räcker och räcker - det är ju alltid en avvägning mellan att böka med batteriet och att böka med sladden. Och även priset.

Personligen föredrar jag faktiskt nästan alltid sladd. Batterier försämras ganska snabbt och det är ofta lika dyrt att köpa en ny maskin som ett nytt batteri, om det ens går att få tag på ett bra utbytesbatteri. Batterierna tenderar av någon anledning alltid att vara dåligt laddade just när man plockar fram maskinen. Sen håller ju tillverkarna på att byta teknik hela tiden så även om man håller sig till samma märke så passar inte batterierna mellan maskinerna.

mycke_nu skrev:
Intressant! Jag just nu på jakt efter en batteridriven spikpicka för ett större jobb där det inte finns el. Elverk och kompressor är ingen kul kombo.

Någon som hört om Bosch har något på gång? Jag har redan börjat investera i deras blå 18V-maskiner och vill inte gärna köpa fler DeWalt eftersom deras nya batterier inte är kompatibla med mina tidigare maskiner.
Bosch har ju denna men den klarar ju som mest 63mm spik. Skulle gissa att de inte är långt efter Dewalt men annars så finns det ju gaspatroner.

Man kanske kan koppla spikpistolen till en batteridriven kompressor annars.

Köp DeWalten, den är grymt bra. Du kommer aldrig sakna slang och kompressor nåt mer. Batteriet räcker länge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.