12 631 läst · 6 svar
13k läst
6 svar
Diameter på skorsten till kamin
Jag har länge funderat på det här med kamin. Huset jag bor i är ett hus byggt 1939 med murstock i mitten av huset. Denna murstock är inte på något sätt komplett eftersom man har byggt på en våning på huset och därmed slutar murstocken halvvägs upp på andra våningen.
Hur vet man vilken diameter man behöver ha på skorstenen? Vanligaste är väl 150 mm, fast även 110 och 120 mm finns. Men hur avgör man vilken man behöver?
Tänker mig att jag vill ha en vanlig kamin på bottenplan som ger värme de kalla vintrarna, samt givetvis myset.
Är det godkänt med stålrör och stenull (sån med hönsnät) i bjälklag osv?
Sitter nämligen ett stålrör, fast i fel kanal i murstocken..
Hur vet man vilken diameter man behöver ha på skorstenen? Vanligaste är väl 150 mm, fast även 110 och 120 mm finns. Men hur avgör man vilken man behöver?
Tänker mig att jag vill ha en vanlig kamin på bottenplan som ger värme de kalla vintrarna, samt givetvis myset.
Är det godkänt med stålrör och stenull (sån med hönsnät) i bjälklag osv?
Sitter nämligen ett stålrör, fast i fel kanal i murstocken..
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Dimensionen på ditt rökrör bestäms av din kamin (se installationsanvisningarna) och höjden på din rökkanal. Rökkanalen behöver vara tillräckligt stor för att evakuera de mängder rök som bildas, utifrån förbränningen och den mängd tilluft som kaminen kan ge. Samtidigt ska detta balanseras mot att få ett väl fungerande drag, dvs man ska inte överdimensionera en rökkanal, för då kan det bli problem med att kaminen ryker in vid uppstart (eller kräver mängder med tidningspapper för att kunna starta upp en brasa). Kortare kanal, ger sämre drag.
Ja ett Cortenstålrör på 4 mm plus isolering och schakt är en väl fungerande skorsten.
http://umesotning.se/?page_id=67
Ja ett Cortenstålrör på 4 mm plus isolering och schakt är en väl fungerande skorsten.
http://umesotning.se/?page_id=67
Verkar invecklat. Då borde det för mig vara enklare att köpa en modulskorsten som inte behöver så pass mycket luftspalt samt icke tändbart material. Problemet är att innermåttet i gamla murstocken är 17 cm, vilket inte rymmer en modulskorsten.norrbottenstorpet skrev:Dimensionen på ditt rökrör bestäms av din kamin (se installationsanvisningarna) och höjden på din rökkanal. Rökkanalen behöver vara tillräckligt stor för att evakuera de mängder rök som bildas, utifrån förbränningen och den mängd tilluft som kaminen kan ge. Samtidigt ska detta balanseras mot att få ett väl fungerande drag, dvs man ska inte överdimensionera en rökkanal, för då kan det bli problem med att kaminen ryker in vid uppstart (eller kräver mängder med tidningspapper för att kunna starta upp en brasa). Kortare kanal, ger sämre drag.
[länk]
Har du några tips på hur man då kan lösa det? För när jag var och kollade på kamin så pratade säljaren mycket om att man kunde ha 110 mm skorsten, fast på de allra flesta är ju själva anslutningen 150 mm.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Modulskorsten är ett dåligt sista alternativ, som skapar mycket begränsningar. Visst är de förhållandevis lätta att installera, men att ha många skarvar är en risk i sig och de tål inte hård eldning.
Om du kommer installera en kamin som bara behöver ett 110 mm rör, så varför då inte köra på ett sådant rör som insatsrör i den delen där du har murad skorsten, sedan bygger du schakt på den delen som saknar murverk.
Om du kommer installera en kamin som bara behöver ett 110 mm rör, så varför då inte köra på ett sådant rör som insatsrör i den delen där du har murad skorsten, sedan bygger du schakt på den delen som saknar murverk.
Förstår hur du resonerar.. Problemet är att ena sidan på gamla murstocken redan är riven så jag tror inte den går att återställa på ett bra sätt... Så i mitt fall måste det till en skorsten som tål att läggas nära brännbara material. Problematiskt!norrbottenstorpet skrev:Modulskorsten är ett dåligt sista alternativ, som skapar mycket begränsningar. Visst är de förhållandevis lätta att installera, men att ha många skarvar är en risk i sig och de tål inte hård eldning.
Alternativt om man river murstock ännu mer och tar sig in till den kanal i murstocken där det syrafasta röret med isolering finns och kopplar på. Det röret går ju faktiskt hela vägen upp, fast hur långt ner det går vet bara den som monterat det..
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ring någon som kan komma och filma skorstenen. Det kan din sotare och dessutom ge goda råd och förslag på hur du skapar en bra, korrekt skorstenslösning. Om det enda du skulle behöva göra är att med ett anslutningsrör nå en färdig kanal, kan det sannolikt vara den lättaste lösningen.TuXy skrev:
Aha så dom kan filma. Det var en bra idé. Så får det bli. Tack för tipset.norrbottenstorpet skrev:
Liknande trådar
-
Vart kan man hitta en utomhuslampa som passar till en trästolpe som har diametern 60mm. (Helst till ett bra bris)
Belysning -
Byta renslucka och isolera skorsten till kamin
Värme allmänt -
Till vilken nytta har jag så många "skorstenar" ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur vanligt är det att det krävs bygglov vid installation av kamin med tillhörande stålskorsten?
Bygglov -
Diameter skorstensslang till husqvarna vedspis?
Ved, Pellets, Flis