Byggahus.se
@erikssonjorgen
Du har inte läst mitt PM angående vattenmätarsensorn som jag skickade förra veckan?

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Kanske någon klok här kanske kan hjälpa mig med ett Arduino problem...

Har en Nano med en nRF24L01+ samt en Uno med en nRF24L01+
Tänkte labba med en enkel "getting started" sketch, exakt samma för nano och uno.

Allting är inkopplat rätt (iaf trippelkollat efter instruktionen) på bägge sidor. Den kompilerar utan problem och koden laddas upp korrekt.
Men de vill inte prata med varandra.

I Serialmonitorn för uno ser det ut såhär:
CaptureUno.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I Serialmonitorn för nano ser det ut såhär:
CaptureNano.JPG
Skapa konto

Jag får bara
Now sending 600454...failed.
Failed, response timed out.
etc etc etc...

Tips någon? Samma sketch för bägge, samma grejer men den visar samma och vill inte kommunicera? Jag är clueless och n00b på detta...

Båda dina noder verkar vara "Pong back". Då funkar det dåligt. Finns någon kommentar i sketchen om hur du får den ena att agera "Ping".

Om man har kass komm brukar det ocksp hjälpa att sätta en kondensator på respektive radio mellan VCC/GND.

Satte den ena på T ("ping") och den andra på R ("pong"). Fick bara "Failed, response timed out".
Bytte kablar och radio så då hoppade den igång skickade payload, den andra tog emot det men skickade ingen ack tillbaka. Skall hämta kondingar idag och prova vidare... bara att labba vidare. :surprised:

Sådär, med kondingar på radios funkar det bättre.
Har nu en Nano ute som skickar temp/fukt mha en DHT11 och en UNO med ethernetshield som tar emot och skickar detta till en MySQL via ett php gränssnitt. Busenkelt!

Om någon är intresserad så delger jag gärna koden.

Nice. Du får gärna posta det borta på forum.mysensors.org.

Här kommer ett tips på lite julpyssel...

Jag har tidigare försökt att läsa av vattenmätaren med hjälp av fototransistor och IR-diod (se inlägg #907 i denna tråd). Har testat många varianter som bygger på samma princip men har inte lyckats få det hundraprocentigt stabilt.

Jag har nu istället gått på en lösning som är lite mer tekniskt utmanande men fungerar klockrent.

Lösningen bygger på att man läser av en av visarna på vattenmätaren med hjälp av en webbkamera och sedan genom ren bildbehandling beräknar visarens läge och förflyttning.

Hårdvarumässigt består lösningen av:
- Webbkamera med USB-anslutning. (Hade en gammal liggandes som fungerade bra)
- Två vita lysdioder. Används för att få konstant jämn belysning av mätartavlan.
- Raspberry Pi. För bildbehandlingen.
- En plastlåda för att bygga in kameran och lysdioderna.
- Som fixtur använder jag lite plastdetaljer för ventilationssystem.

Programvaran på Raspberry Pi:en som läser av bilderna från webbkameran och utför bildbehandlingen är baserad på denna opensource programvara som jag specialanpassat för min kamera och denna tillämpning.
Raspberry Pi.en lyckas läsa av och bearbeta ca 10 bilder per sekund. Jag har definierat 4 zoner i bilden och håller koll på när dessa zoner går från ljust till mörkt som sker när visaren passerar. Visaren gör ett varv per liter vatten så det blir i praktiken en precision på 0.25 liter. Sen är det bara ren matematik för att räkna fram flöden och förbrukning. Värdena publiceras sedan på en MQTT-buss så att de blir tillgängliga för andra komponenter i mitt hemautomationsystem.

Bifogar ett par bilder och ett videoklipp som visar lite hur det ser ut i praktiken.

Hoppas jag lyckats inspirera er att bygga något liknande.

DSC_0039.jpg
Skapa konto

DSC_0033.jpg
Skapa konto

[video=youtube;UUX_kbjbVP4]https://www.youtube.com/watch?v=UUX_kbjbVP4[/video]

• Gilla
MrMad och 6 till
  • Laddar…
Fasen också, var du tvungen att visa den? :D
Har ju allt det hemma...

Jaha... hade min DHT ute över natten. Under tak, Nanon och radion skyddad i låda också. Allt funkade finfint, men från kl.02 inatt så har jag fått in dessa värden, pallade inte DHT med en vanliga utetemperaturer?
mysqlDHT.PNG
Skapa konto

Hejsan,

Har uppdaterad till 1.4 från 1.2+ har upptäckt att de noder som jag använder den kraftiga radion med extern antenn inte längre fungerar, är det en inställning man måste ändra någonstans?

Undrar även om någon kan berätta i vilken fil man ska ändra för att sätta fasta radio id på noderna?

Hittade den här tråden av en slump men det var ju bästa tråden på länge! Fantastiskt projekt du skapat, hek! Började läsa i förrgår och nu har jag kommit hit. Det verkar som att aktiviteten avtagit sedan i våras, är det på mysensors.org man skall hänga nuförtiden?

Sedan blir jag inte klok på en sak, det här radiomodemet nrf24, är det en sån där sak där alla som är på samma kanal hör allting? Typ alla pratar med alla? Jag har laddat ner Nordics manual men hittar ingenting om hur modemen sätts upp och börjar prata med varandra? Hur går det till när sensorn startar i auto och begär en adress från routern? Om meddelandena inte innehåller en MAC-adress eller liknande blir det väl svårt att veta vem som skickade meddelandet? Jag måste ha missat någonting. Är tacksam om du kan förklara hur bindningen av adress till sensor fungerar.

Om jag förstått rätt är det gw:n som sätter adress på varje sensor och sedan skickar värden till Veran som har en plugin som översätter till Vera-språket, är detta rätt uppfattat?

Har i alla fall dreglat så mycket att jag i kväll la en beställning på en massa Arduinos och sensorer och annat som en försenad julklapp till mig själv så skall försöka komma igång under nyårshelgen. Har programmerat mycket i mina dar men det är ju en viss tröskel att förstå hur systemet fungerar.

Jo, det är mycket aktivitet på MySensors.org. Men jag kikar fortfarande in här då och då.

Alla som är på samma kanal hör alla andra. Men NRF-hårdvaran filtrerar paket på adress/pipe så MCUn inte behöver hanterar detta. Du får bara paket som är adresserade till din nod. Dock har någon hittat en en bugg i nrf-hårdvaran så man kan ställa radion i promiscuous-mode och lyssna på alla paket oavsett adress. Kan nyttjas i en sniffer om man vill få koll på vad som händer i radionätet.

Det är kontrollern som väljer adress till en ny nod. Gatewayen är "dum". När en senor startas första gången väljer den en temporär adress (255) som den använder under id-utbytet.

Det kommer nog gå bra. Jag var helt HW novis innan jag startade detta projekt. Har lärt mig mycket under resan. Superkul.

• Gilla
4integration
  • Laddar…
Tack,

Du har inga kända buggar i ver 1.4 när det gäller repeater noder ? Kan även vara sensorn som inte hittar ny "parent" .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.